Svenska Fordonsbranschen

Nu ligger framtiden för majoriteten av landets bilverkstäder i EU:s händer

Dela
Som EU:s ordförandeland i 6 månader leder nu Sverige arbetet i EU:s ministerråd och en av frågorna det är viktigt att vi bevakar är att EU tar rätt beslut för att säkra rättvisa konkurrensvillkor för våra bilverkstäder och bildelsleverantörer. Annars slår vi undan benen för majoriteten av dessa företag.
Från vänster - Bo Ericsson, SFVF, och Johnny Bräster, SBF.
Från vänster - Bo Ericsson, SFVF, och Johnny Bräster, SBF.

De små och medelstora företagens förutsättningar för fortsatt tillväxt och konkurrenskraft är fokusområden för de båda fordonsbranschorganisationerna Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, under Sveriges EU-ordförandeskap.

Det är ett naturligt fokusområde eftersom 98 procent av våra medlemmar, bilverkstäder och leverantörer av bildelar, är mikro- eller mindre företag (SME-företag). Under 2023 kommer EU-kommissionen och Europaparlamentet att fatta ett antal beslut som kommer att vara direkt avgörande för våra medlemmars framtida konkurrenskraft och verksamhet inom fordonseftermarknaden.

Den allra viktigaste frågan på de båda branschorganisationernas gemensamma agenda för fortsatt tillväxt och konkurrenskraft, är kravet på en fortsatt konkurrensreglering inom EU av motorfordonsunderhållstjänster. En reglering som innebär fortsatt konkurrens på lika villkor verkstäder emellan, att verkstädernas rättigheter skyddas och bilägarnas, konsumenternas, valfrihet sett till leverantör av bilverkstadstjänster och bildelar fortsätter.

EU-kommissionens förslag är att den nuvarande konkurrensregleringen, EU-förordningen 461/2010, efter anpassning av riktlinjer till teknisk utveckling som ökad elektromobilitet samt fordon som i allt högre grad är uppkopplade och autonoma, förlängs med fem år från 1 juni 2023. I nuläget talar allt för en förlängning samtidigt som det som skrivs i det finstilta, riktlinjerna, sett till bilens växande digitala innehåll blir direkt avgörande för verkstädernas konkurrenskraft.

En annan fråga för fortsatt tillväxt och konkurrenskraft inom fordonseftermarknaden är en önskad anpassning, skärpning av EU:s Data Act, genom en sektorsspecifik datalagstiftning för motorfordon.
Det handlar om tillgång till bilens hela digitala innehåll i realtid samt rätten till den kund- och fordonsgenererade datan. I nuläget gör fordonstillverkarna allt vad de kan för att ta makten över bilen med målet att kommersiellt exploatera den kund- och fordonsgenererade datan dels för egen vinning, dels med techjättar som Amazon, Google med flera. Samtidigt som bilägarna och tredjepartsaktörer som våra medlemmar ska ställas utanför, vilket skulle hämma såväl konkurrens som valfrihet.

Målsättningen för arbetet med en sektorsspecifik datalagstiftning är att den ska vara antagen av EU-kommissionen och klubbad av Europaparlamentet innan nuvarande mandatperiod går ut 2024.

Bo Ericsson, vd Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF)

Johnny Bräster, ordförande Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF)

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Från vänster - Bo Ericsson, SFVF, och Johnny Bräster, SBF.
Från vänster - Bo Ericsson, SFVF, och Johnny Bräster, SBF.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Svenska Fordonsbranschen
Svenska Fordonsbranschen
Alströmergatan 18
112 47 Stockholm

08-519 475 10https://www.fordonsverkstader.se/

SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening) är en branschförening för fordonsbranschen som jobbar för konkurrens på lika villkor. Vi har cirka 2000 medlemmar bland framför allt service-, lack- och skadeverkstäder och däckverkstäder men vi har även medlemmar bland bil- och husbilshandlare och bilvårdsföretag.

SBF (Sveriges Bildelsgrossisters Förening) är ett av 20 nationella branschförbund i den europeiska samarbetsorganisationen FIGIEFA som representerar fristående grossister och återförsäljare av reservdelar till fordonseftermarknaden och deras tillhörande verkstadskedjor på EU-nivå. FIGIEFA:s medlemsföretag är en del av ett större ekosystem, Europas fordonseftermarknadsvärdekedja, som svarar för över 4,5 miljoner jobb inom den bredare "bilanvändningen" i cirka 500 000 – främst – små och medelstora företag, SME.

Följ Svenska Fordonsbranschen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska Fordonsbranschen

Därför bör vi ha ett RUT-avdrag för bilreparationer27.9.2023 11:10:58 CEST | Pressmeddelande

En pressad ekonomi för många bilberoende i Sverige bidrar till att många bilägare drar in på service och reparationer. Dåligt underhållna bilar riskerar drabba trafiksäkerheten och miljön, därför behövs ett RUT-avdrag för bilreparationer riktat till bilägare i glesbygd. Några av de samhällsgrupper som får bära en extra tung ekonomisk börda är de som bor i Sveriges utpräglade glesbygdsområdena och är helt beroende av sin bil för att kunna klara vardagen.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye