Nu lyfter Parrots – relanseras med nytt lekfullt koncept

Cloetta Pick & Mix fortsätter framåt och uppåt! För varumärket Parrots lanserar man nu ett nytt koncept som ska förtydliga varumärkets identitet och särskilja det gentemot konkurrenterna. Den nya identiteten kammar direkt hem andrapris i Resumé Designindextävling 2021.

Den nya designen ska stärka Parrots och förflytta varumärket från ”jaha” till ”vill ha!” för såväl handlare som shoppers och konsumenter. Med över 40 artiklar i sortimentet erbjuder Parrots valfrihet och smakglädje för alla. Samtidigt uppdateras produktstrategin och en pilotstudie för att utveckla butiksupplevelsen med t.ex. digitala lösningar, så som digitala skärmar, är initierad.

Den visuella identiteten har i många år varit oförändrad och med omtaget av nya designen siktar Parrots på en tydlig modernisering anpassad för både fysiska och digitala enheter. Den nya designen, som tagits fram av frilansande AD Magnus Linehag, kammade även hem en andraplats i kategorin Förpackning och en tredjeplats i kategorin Identitet i Resumés Designindextävling 2021.

– Vi vill leverera det bästa utbudet i kategorin och nu sätter vi en ny, fräsch identitet som speglar innehållet, säger Mattias Jönsson, Business Unit Director Pick & Mix, Cloetta Sverige AB. Med Parrots erbjuder vi ett komplement till vårt ordinarie sortiment inom lösvikt. Vårt mål är att lyfta hela shoppingupplevelsen och skapa maximalt värde för både butik och konsument, något vi verkligen ser att vi gör med den här relanseringen, avslutar Mattias.

– Det har gjorts omfattande konsumentstudier där vi testat den nya visuella identiteten och känner oss väldigt nöjda med slutresultatet. Designen har i studierna visat sig fungera på den svenska marknaden och tagits emot väl av slutkonsument, säger Charlotta Berglind, Brand & Activation Manager Pick & Mix, Cloetta Sverige AB. Vi ser fram emot att få lansera identiteten och tillföra mer glädje, lekfullhet och njutning i både butik och hem.

Konsumenterna har redan från vecka 46, 2021 börjat upptäcka Parrots nya design i vissa butiker på den svenska marknaden. Från februari 2022 växlar man upp och introducerar nya produkter i sortimentet samtidigt som nya butikslösningar och butikskampanjer rullas ut. Sociala medier och den nya hemsidan där konsumenterna lättare ska hitta information om Parrots sortiment, produkter och recept är också omgjorda och lanserade. Sedan Cloettas köp av Parrots och CandyKing är man nu den största leverantören av Pick & Mix i Europa. Lösvikt har en mycket stark position i de nordiska länderna.

Se mer på www.Parrots.se

Parrots förvärvades av Cloetta 2017 med försäljning i Sverige och Finland. Parrots erbjuder ett brett sortiment av natursnacks baserade på naturliga råvaror, utan onödiga tillsatser. Hela sortimentet är fritt från palmolja och använder Rainforest Alliance-certifierad kakao. Med över 40 olika natursnacks erbjuder Parrots bra kvalité, en stund av njutning och god smakupplevelse.

För mer information, välkommen att kontakta Charlotta Berglind, Brand & Activation Manager Pick & Mix, Cloetta Sverige, se kontaktuppgifter nedan.