Nu måste Kolmården ge delfinerna nya djurvänliga liv

Vi välkomnar Kolmårdens beslut att sluta med delfinshower. Men nu är det viktigt att se till att de tolv delfinerna inte kommer ur askan i elden. De måste omplaceras så att de får nya djurvänliga liv.
Foto: Tom Svensson

Lina Dahl, kampanjansvarig i World Animal Protection Sverige, säger:

”Vad som absolut inte får ske nu, är att delfinerna säljs vidare från Kolmården till ny fångenskap i andra delfinarier. Delfiner är vilda djur som hör hemma i världshaven. Tyvärr är det svårt att släppa dem fria efter alla år i fångenskap, men ett bra alternativ är ett djurvänligt reservat där de i så stor utsträckning som möjligt kan få utlopp för sina naturliga beteenden. Redan nu bör Kolmården stoppa alla uppträdanden med delfinerna.”

Onaturlig miljö

För oss är det en självklar grundinställning att vilda djur trivs bäst i sina naturliga livsmiljöer. I undantagsfall kan djurparker bidra till att skydda hotade djurarter, men det är en nödlösning som måste utgå ifrån djurens egna intressen.

När det gäller delfiner anser vi att det inte går att ge dem en tillräcklig hög välfärdsstandard i djurparker. Därför ska de inte finnas någon annanstans än i sin naturliga livsmiljö.

Sandra Jönsson, expert på vilda djur i World Animal Protection Sverige, säger:

”Att vara instängd i en bassäng och uppträda som underhållning för människor är en mycket onaturlig miljö för delfiner. I frihet lever de i flockar och rör sig tillsammans över stora havsytor. När Kolmårdens delfiner nu ska få nya hem är det viktigt att ta hänsyn till den här sociala dynamiken, så att delfiner som skapat starka band mellan varandra får vara tillsammans även i fortsättningen.”

Våra åtgärdsförslag till Kolmårdens ägare:

1. Vi uppmanar Kolmårdens ägare, Park and Resorts Scandinavia AB, att se till att Kolmårdens delfiner får komma till ett djurvänligt reservat där de kan leva ett så naturligt och djurvänligt liv som möjligt.

2. Ha inga delfiner eller andra marina däggdjur i Kolmårdens Djurpark. Park and Resorts har en ambition att satsa mer på bevarande av hotade djurarter, men det är svårt att skapa tillräckligt hög välfärdsstandard för marina däggdjur i djurparker. Stöd i stället bevarandeprojekt med delfiner och andra marina däggdjur som lever i sina naturliga livsmiljöer.

3. Bidra till att världsdjurparksorganisationen WAZA och den europeiska djurparksorganisationen EAZA arbetar fram högre krav på välfärdstandard för marina däggdjur. Det behövs tydliga riktlinjer för stöd till bevarandeprojekt, som innebär att delfiner och andra marina däggdjur inte hålls i fångenskap och används för underhållning.

Foto: Tom Svensson