Nu möjligt att boka hundspann från flygplats till skidbacke i Sälen via BRA

BRA är första och förmodligen enda flygbolaget i Skandinavien där det blir möjligt att boka flygtransfer med hundspann mellan flygplats och skidbacke.

Från och med nu är det möjligt att boka hundspann med Alaskan Huskey-hundar via BRAs sajt, i samband med bokning av flygresa till den nya flygplatsen i Sälen-Trysil; Scandinavian Mountains Airport.

Hundspannstransport är möjligt att boka mellan flygplatsen och Hundfjället/Tandådalen från flygplatsen eller mellan flygplatsen och Högfjällshotellet. Slädturen cirka 45 respektive 60 minuter.

Bokning är möjlig från och med nu för resa från mitten av december fram till mitten av april nästa år. Varje hundspanns-släde tar upp till fyra personer och kostar 4.995 kronor per släde.

Allt bagage transporteras till hotellet av hundspannsföretaget Peakpoints. Hundspannstransporten mellan flygplatsen och skidbacken har tagits fram av Skistar och Peakpoints.

Härifrån flyger BRA till Sälen-Trysil i vinter

I vinter är det möjligt att flyga klimatkompenserat med BRA direkt till Sälen-Trysil från Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Ängelholm och Växjö.

Det blir även möjligt att flyga med BRA via Bromma från Visby, Trollhättan, Ronneby, Kalmar, Kristianstad och Halmstad.

I samarbete med Finnair som idag flyger mellan Bromma och Helsingfors blir det även möjligt att boka flyg från Helsingfors till Sälen via Bromma.

Läs mer och boka hundspann via https://www.flygbra.se/erbjudanden/vinter/

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter i Sverige och med cirka 2 miljoner årliga passagerare, har BRA en marknadsandel av svenskt inrikesflyg om cirka 30 %.

BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder sedan 2018 alla att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

Flygbolaget BRA:s vd Geir Stormorken kommenterar regeringens förslag om kreditgarantier till svensk flygbransch17.3.2020 19:31:35 CETPressmeddelande

”Regeringens till synes generösa kreditgaranti är säkert bra, men det vi behöver är insatser som ger både omedelbara och långsiktiga likviditetseffekter - inte lån med kreditkostnader. Vi behöver även bättre tillämpbara permitteringsregler.” ”Regeringens kreditgaranti innebär ingen stimulans till branschen i allmänhet. Det sänker inga kostnader och ger inget andrum till företagen i en oerhört utsatt bransch”. ”Att ta stora lån för att betala löpande kostnader och därmed skjuta växande skulder framför sig när ingen vet hur länge detta kommer att vara, är inte något som vi varken kan eller vill.” ”Kreditgarantin från regeringen förändrar tyvärr inte något för BRA här och nu. Kommer inte stöd för att minska kostnaderna inom kort, riskerar BRA, som flyger till flest orter i Sverige och som har det största flyglinjenätet med 28 flyglinjer inom landet under år 2019-2020, att tvingas till drastiska åtgärder – med nedläggning av ytterligare flyglinjer och ännu färre flygavgångar”.

Medarbetare hos flygbolaget BRA bekräftad med COVID-19 – har ej träffat resenärer eller kollegor5.3.2020 17:32:03 CETPressmeddelande

Det föreligger ingen uppenbar risk för smittspridning inom eller via BRA. Personen som bär på smittan har inte varit på arbetet sedan den 20 februari, det vill säga sedan långt innan personen själv smittades. Personen har inte heller arbetat eller träffat kollegor efter det förmodade smittotillfället. BRA har inte heller kontaktats av den pågående smittspårning som sjukvården bedriver.