Nu möter du Moelven i ny kostym

Den 18 oktober lanserar Moelven-koncernen sitt nya varumärke. – Det gör oss redo för framtiden, säger koncernchefen för Moelven Industrier ASA, Morten Kristiansen.

Koncernchef Morten Kristiansen.

Moelvens nuvarande visuella identitet har haft mer eller mindre samma stil sedan 1970-talet, och justerades senast för 15 år sedan. Den har tjänat Moelven väl i många år, men nu tar koncernen historien med sig och går i en modernare riktning.

– Både världen och Moelven har förändrats mycket under den här tiden. Vi är fast beslutna att se till att vår identitet matchar det vi gör i dag och var vi vill vara i framtiden. Därför var det nu dags för en upputsning, säger Morten Kristiansen.

Bakom lanseringen av det nya varumärket ligger tre år av insikter, analyser och projektarbete.

– I stort sett hela Moelven har varit representerat i referensgrupper och arbetsgrupper, och tillsammans har vi utvecklat en ny varumärkesplattform, med mission, vision, värdegrund och personalidé, samt en grafisk profil som matchar dagens och morgondagens Moelven, säger Magne Vikøren, kommunikationsdirektör på Moelven.

Blågrön riktning

Under åren som gått sedan senaste revideringen av den den tidigare visuella profilen har Moelven utvecklats och inriktat verksamheten ännu tydligare mot träbaserad industri och klimatsmarta lösningar. Det genomsyrar identiteten, från vision till val av färger.

– Vi skördar råvaror från skogen och gör om dem till produkter som världen behöver, och det är därför naturligt att vi väljer en blågrön riktning. Det blå symboliserar industrin, och det gröna den förnybara naturresursen. Tillsammans blir det vår nya färg, en blågrön teal-nyans. Den nya M-symbolen i logotypen illustrerar delar av ett trä, som fogats samman med en planka, säger Vikøren och tillägger:

– I över 120 år har vi på Moelven använt oss av de möjligheter som omger oss: Det innebär att investera, i både maskiner, människor och i varumärket Moelven. Allt detta gör vi för att företaget ska kunna fortsätta leverera klimatsmarta lösningar och produkter till våra kunder och samarbetspartners – i många, många år framöver.

Hållbar utrullning

Även om Moelven-koncernen nu får en ny visuell identitet, är det inte säkert att du som kund kommer att märka av förändringen direkt.

– Vi har valt en hållbar utrullning av det nya varumärket. Digitalt kommer du att möta Moelven i ny dräkt direkt, medan vi tar resten gradvis. Det betyder att vi använder det vi redan har innan vi köper nytt. Det kan till exempel innebära att vi byter ut arbetskläder och emballage efter att vi har använt upp det som vi har i lager. Genom den här typen av utrullning sparar vi flera miljoner kronor och dessutom är det mer hållbart. Denna fas kommer att pågå i ungefär ett år framåt i tiden, säger Vikøren.

Moelven har tagit fram det nya varumärket i samarbete med Knowit Experience.

Koncernchef Morten Kristiansen.
Den 18 oktober lanserar Moelven-koncernen sitt nya varumärke.

Moelven Industrier ASA är en skandinavisk industrikoncern som tillverkar byggvaror och system för byggbranschen. Koncernen omsätter ca. NOK 11 miljarder årligen, och har ca. 3200 anställda som varje dag arbetar för att ge människor goda rum. Moelvens 33 produktionsbolag är fördelade på 41 produktionsplatser i Norge och Sverige, och är uppdelat i tre divisioner: Timber, Wood och Byggsystem.