Nu öppnar förhandsbokningen av Audi e-tron GT

I början av nästa år är det officiell premiär för Audi e-tron GT, Audis tredje elbil i programmet. Som namnet indikerar är det en helt eldriven Gran Turismo som även går att få i RS-utförande för dig med sportiga preferenser. Nu kan du förboka dig på Audis svenska hemsida för att bli en av de första att beställa bilen när den blir officiell.

Eldrivna Audi RS e-tron GT prototype

Audi e-tron GT har redan på konceptstadiet väckt uppmärksamhet och hyllats världen över sedan den visades på bilsalongen i Los Angeles för två år sedan. Nu börjar vi närma oss den officiella premiären i februari nästa år. Än så länge är bilen maskerad men Audi har lyft på täcket och avslöjat några detaljer som kanske gör dig extra intresserad. Om så är fallet kan du nu göra en förbokning på audi.se. Bokningen är kostnadsfri och är inte bindande, men vill du vara bland de första att beställa bilen kan det vara en bra idé att skriva upp dig.

Audi e-tron GT kommer att byggas i samma småskaliga produktionsenhet som Audi R8. Anläggningen har byggts ut med mängder av avancerad teknik för att utveckla och tillverka märkets första eldrivna prestandamodell.

"Nu skriver vi ett nytt kapitel i Audis elektrifieringsresa. Nedräkningen har börjat till lanseringen av en blivande Audi-ikon. Vi tar ytterligare ett stort steg mot en utsläppsfri framtid och lanserar den första hel eldrivna modellen från Audi Sport genom Audi RS e-tron GT", säger Jörgen Wedefelt, chef Audi Sverige.

Produktionen av kundbilar startar under andra kvartalet 2021 och de första leveranser beräknas ske sommaren 2021.

Eldrivna Audi RS e-tron GT prototype

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi avslutade 2020 med bästa kvartalet i företagets historia13.1.2021 17:05:13 CETPressmeddelande

AUDI AG avslutade 2020 med det försäljningsmässigt mest framgångsrika kvartalet i företagets historia. Mellan oktober och december levererades 505.583 bilar. Det var första gången som Audi levererade över en halv miljon bilar under ett kvartal. Under ett utmanade år, märkt av restriktioner under corondapandemin, levererade Audi totalt 1.692.773 bilar, vilket var en minskning på 8,3 procent jämfört med föregående år. I Kina hade Audi däremot en högstnotering med totalt 727.358 bilar (+5,4 procent).

Audi ökar med eldrivna e-tron som draglok4.1.2021 10:49:06 CETPressmeddelande

Audi summerar ett starkt 2020 där marknadsandelarna ökade ordentligt. På en pandemidrabbad bilmarknad kunde premiummärket med de fyra ringarna öka marknadsandelen till 6,2 procent med totalt 18 051 registrerade bilar. Elsuven Audi e-tron bidrog till ökningen med 2067 leveranser till kunder under året. Med elbilarna Audi e-tron GT, Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron ser märket fram emot ett ännu mer elektrifierat 2021.

Säljstart för laddbara A3 Sportback 45 TFSI e10.12.2020 19:13:27 CETPressmeddelande

Audi fortsätter bredda programmet med laddbara alternativ. A3 Sportback 45 TFSI e finns nu att beställa hos de svenska återförsäljarna. Laddhybriden är en sportiga karaktär med 245 hk och 400 Nm i vridmoment. Räckvidden på upp till 63 km enligt WLTP-standarden gör att de flesta dagliga resor kan köras på eldrift. I priset på 427.000 kr ingår en hög utrustningsnivå med S line-exteriör som matchar bilens prestanda.

Koldioxidneutral tillverkning av Audi e-tron GT i Böllinger Höfe9.12.2020 14:36:44 CETPressmeddelande

Vid fabriken i Böllinger Höfe går passion hand i hand med precision, innovation och hållbarhet. Här startar nu serietillverkningen av eldrivna Audi e-tron GT, där hög prestanda kombineras med hög miljömedvetenhet. 100% grön el och värme från förnybara källor bidrar till att produktionen av Audi e-tron GT är koldioxidneutral. Den resursbesparande tillverkningen undviker också förpackningar och använder sig av slutna kretslopp för aluminium och plast. Dessutom har den nya bilen, som första modell, planerats helt utan några fysiska prototyper.

Audi ökar budgeten för e-mobilitet till 20257.12.2020 12:34:29 CETPressmeddelande

Med investeringsplanen för de kommande fem åren påskyndar AUDI AG omvandlingen av företagets verksamhet mot uppkopplad och hållbar premiummobilitet. Med totalt ca 35 miljarder euro är investeringsnivån fortsatt hög, trots den rådande svåra ekonomiska situationen. Hälften av investeringarna, ca 17 miljarder euro, allokeras till framtida teknik. Liksom Volkswagen-koncernen som helhet, ökar Audi investeringarna i elektromobilitet. Premiumtillverkaren har öronmärkt ca 15 miljarder för området och understryker därmed vikten av den elektriska färdplanen. Det nödvändiga finansiella utrymmet skapas genom synergier inom koncernen, både genom plattformstrategi för elbilar och inom mjukvaruutveckling. Lägre fasta kostnader, en optimerad produktportfölj och besparingar inom icke fordonsanknytna områden bidrar till den finansiella soliditeten.