Nu öppnar förhandsbokningen av Audis första helt eldrivna bil

I dag, den 19 mars, öppnar Audi förhandsbokningen av sin första fullt elektrifierade bil – Audi e-tron. Den som väljer att registrera sig får mot en depositionsavgift på 20 000 SEK en reserverad plats i kön för den första produktionsvågen av e-tron.

Audi e-tron prototype visades på bilsalongen i Geneve och ger en första aning om den kommande elbilen

Redan i dag är intresset stort kring Audi e-tron. Runt 10 000 personer har anmält sitt intresse för av att veta mer om Audis första fullt elektrifierade bil. Den första modellen, en SUV, byggs i Bryssel och lanseras i slutet av 2018.

- Nedräkningen till Audis första helt eldrivna bil börjar nu på allvar. Vi tar ett stort steg in i en utsläppsfri framtid och vi har höga ambitioner – vi menar att kunden inte ska behöva kompromissa med prestandan för att ta ansvar för vår framtid, säger Jörgen Wedefelt, försäljningschef Audi Sverige.

Depositionsavgiften är till för att reservera ett antal bilar från den allra första produktionsvågen och ger möjlighet till en prioriterad beställning av nya Audi e-tron hos en Audi-återförsäljare. Om kunden väljer att avboka sin plats återbetalas hela depositionsavgiften.

Mer information om Audis första eldrivna bil finns på www.audi.se/etron. Ytterligare information offentliggörs under de kommande månaderna.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Premiär för nya teknikladdade Audi A6 Avant11.4.2018 11:52Pressmeddelande

Med nya Audi A6 Avant förenas form och funktion med intelligent och intuitiv teknik. Den vässade designen rymmer en interiör med digitala skärmar och intuitiva funktioner som kan skräddarsys efter förarens behov. Rymden har ökat samtidigt som bagageutrymmet är oförändrat på 565-1680 liter trots den sluttande taklinjen. De avancerade säkerhets- och assistanssystemen blir allt mer intelligenta och sammankopplade. Köregenskaperna har optimerats för att ge hög komfort och samtidigt en sportigare känsla, där fyrhjulsstyrning både ökar stabilitet och smidighet. Alla motorer är dessutom elektrifierade med mildhybridsystem för att sänka förbrukningen.

Audi planerar för Audi e-tron GT16.3.2018 15:14Pressmeddelande

Audi breddar programmet med fler eldrivna modeller. I samband med märkets årliga presskonferens under gårdagen bekräftades en helt eldriven Gran Turismo med produktionsstart 2020. Prestandamodellen är ett första tecken på ett nytt elektrifierat Audi Sport. 2025 räknar Audi med att erbjuda ca 20 laddbara modeller totalt, varav hälften är helt eldrivna och resterande laddhybrider. Därtill kommer övriga modellprogrammet elektrifieras i snabb takt med mildhybridsystem. I den framtida strategin finns även bränslecellsbilar som lanseras 2020.

Audi Bryssel certifierat för koldioxidneutral tillverkning14.3.2018 10:05Pressmeddelande

Audi Bryssel har tilldelats certifikat för koldioxidneutral tillverkning av det belgiska testföretaget Vinçotte. Med förnybar energi (95%) och klimatkompensation via miljöprojekt (5%) har Audi säkerställt att tillverkningsprocessen och verksamheten i Bryssel inte tillför någon koldioxid. Audi Bryssel är därmed världens första certifierade anläggning med klimatneutral volymproduktion i premiumsegmentet.