Nu öppnar förhandsbokningen av Audis första helt eldrivna bil

I dag, den 19 mars, öppnar Audi förhandsbokningen av sin första fullt elektrifierade bil – Audi e-tron. Den som väljer att registrera sig får mot en depositionsavgift på 20 000 SEK en reserverad plats i kön för den första produktionsvågen av e-tron.

Audi e-tron prototype visades på bilsalongen i Geneve och ger en första aning om den kommande elbilen

Redan i dag är intresset stort kring Audi e-tron. Runt 10 000 personer har anmält sitt intresse för av att veta mer om Audis första fullt elektrifierade bil. Den första modellen, en SUV, byggs i Bryssel och lanseras i slutet av 2018.

- Nedräkningen till Audis första helt eldrivna bil börjar nu på allvar. Vi tar ett stort steg in i en utsläppsfri framtid och vi har höga ambitioner – vi menar att kunden inte ska behöva kompromissa med prestandan för att ta ansvar för vår framtid, säger Jörgen Wedefelt, försäljningschef Audi Sverige.

Depositionsavgiften är till för att reservera ett antal bilar från den allra första produktionsvågen och ger möjlighet till en prioriterad beställning av nya Audi e-tron hos en Audi-återförsäljare. Om kunden väljer att avboka sin plats återbetalas hela depositionsavgiften.

Mer information om Audis första eldrivna bil finns på www.audi.se/etron. Ytterligare information offentliggörs under de kommande månaderna.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Produktionsstart för eldrivna Audi e-tron i Bryssel7.9.2018 08:06Pressmeddelande

Audi startade i veckan serietillverkningen av elbilen Audi e-tron. I den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel tillverkas även batterierna till den eldrivna suven. Räckvidden anges till över 40 mil enligt WLTP och med snabbladdning på upp till 150 kW tar det inte mer än 30 minuter att ladda om för en längre resa. Den 18:e september (svensk tid) är det världspremiär för Audi e-tron i San Fransisco.