Nu öppnar förhandsbokningen av Audis första helt eldrivna bil

I dag, den 19 mars, öppnar Audi förhandsbokningen av sin första fullt elektrifierade bil – Audi e-tron. Den som väljer att registrera sig får mot en depositionsavgift på 20 000 SEK en reserverad plats i kön för den första produktionsvågen av e-tron.

Audi e-tron prototype visades på bilsalongen i Geneve och ger en första aning om den kommande elbilen

Redan i dag är intresset stort kring Audi e-tron. Runt 10 000 personer har anmält sitt intresse för av att veta mer om Audis första fullt elektrifierade bil. Den första modellen, en SUV, byggs i Bryssel och lanseras i slutet av 2018.

- Nedräkningen till Audis första helt eldrivna bil börjar nu på allvar. Vi tar ett stort steg in i en utsläppsfri framtid och vi har höga ambitioner – vi menar att kunden inte ska behöva kompromissa med prestandan för att ta ansvar för vår framtid, säger Jörgen Wedefelt, försäljningschef Audi Sverige.

Depositionsavgiften är till för att reservera ett antal bilar från den allra första produktionsvågen och ger möjlighet till en prioriterad beställning av nya Audi e-tron hos en Audi-återförsäljare. Om kunden väljer att avboka sin plats återbetalas hela depositionsavgiften.

Mer information om Audis första eldrivna bil finns på www.audi.se/etron. Ytterligare information offentliggörs under de kommande månaderna.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron prototype visas upp i Köpenhamn4.7.2018 08:32Pressmeddelande

Audi lyfter på täcket och visar nu upp interiören i märkets helt eldrivna SUV. Arenan för förhandsvisningen är vald med omsorg – scenen på the Royal Danish playhouse i Köpenhamn. Invändigt bjuder Audi e-tron prototype på en minimalistisk digital förarmiljö och gott om utrymme. Elbilens tysta miljö skapar perfekta förutsättningar för det avancerade ljudsystemet från danska Bang & Olufsen. Audis första elbil är dessutom den första bilen i serieproduktion som är utrustad med virtuella sidobackspeglar.

Audi och Hyundai planerar samarbete för att utveckla bränslecellstekniken20.6.2018 14:22Pressmeddelande

AUDI AG och Hyundai Motor Group fortsätter driva på utvecklingen av bränslecellsteknik. De två företagen planerar att utbyta patent och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Överenskommelsen är förbehållen att de ansvariga myndigheterna ger sitt tillstånd. Genom samarbetet räknar de två företagen med att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för volymproduktion av bränslecellerna.

Aerodynamisk Audi e-tron prototype förlänger räckvidden med virtuella backspeglar30.5.2018 10:36Pressmeddelande

Ju lägre luftmotstånd – desto längre kommer elbilen. Det kan låta som en självklarhet men kräver ett omfattande utvecklingsarbete. Genom intensivt testande i vindtunnel har Audi optimerat luftströmmarna runt Audi e-tron prototype. Med 0,28 har elbilen ett av de lägsta cW-värdena i SUV-segmentet, vilket är avgörande för räckvidden på mer än 400 kilometer enligt den nya WLTP-körcykeln. I samband med premiären av Audis första elbil i augusti, lanseras även världsnyheten virtuella backspeglar som minskar luftmotståndet ytterligare.