Nu öppnar Rådet för Trygg Friidrott

Nu startar Rådet för Trygg Friidrott sitt arbete. Rådet är en neutral instans dit personer kan höra av sig med anmälningar kring och råd och stöd i frågor som rör individers trygghet inom friidrotten. Rådet är också friidrottens förlängning av Riksidrottsförbundets Visselblåsartjänst och Idrottsombudsman.

- Friidrotten ska vara en miljö där alla känner sig trygga. Men trygghet är inte något man bara instiftar utan kräver kontinuerligt arbete. Dels genom att prata om hur vi beter oss mot varandra men också genom att det finns säkra vägar för att kunna anmäla om något inte känns rätt. Rådet för Trygg Friidrott är därför en väldigt viktig pusselbit i vårt gemensamma och långsiktiga värdegrundsarbete, säger Stefan Olsson, generalsekreterare Svensk Friidrott.

Rådets uppdrag i korthet

• Till Rådet för Trygg Friidrott kan alla som kommer i kontakt med friidrotten vända sig för att göra anmälningar om diskriminering, sexuellt utnyttjande, sexuella trakasserier och övergrepp samt andra former av trakasserier och brott, utan risk för negativa konsekvenser.
  • Rådet för Trygg Friidrott ger möjlighet för alla att konfidentiellt höra av sig med misstankar om avvikelser från Friidrottens värdegrund och/eller Svensk Friidrotts uppförandekod Friidrottens spelregler*.
  • Den person som kontaktar rådet behöver inte kunna bevisa de fel eller missförhållanden som denne rapporterar om, men den behöver kunna uppvisa skäl för sin oro.

Ledamöter med engagemang för friidrott och trygghetsfrågor

Rådet består av tre ledamöter; två kvinnor och en man. Ordförande är Freja Jernstig och i rådet har hon sällskap av Linus Thörnblad och Hanna-Mia Persdotter. Alla tre har bakgrund som aktiva inom friidrotten och har i tillägg andra kunskaper som kommer att bidra till arbetet.

- För mig innebär trygghet att känna sig inkluderad och accepterad oavsett vem du är. En trygg miljö hänger ihop med gemenskap och jämställdhet. Men detta kommer inte av sig själv, utan är beroende av ett aktivt arbete för en friidrott fri från mobbning, trakasserier, övergrepp och våld. För att kunna känna sig trygg behöver man även veta hur man går tillväga om man känner sig illa behandlad på något sätt och en känna en tillit kring att man blir tagen på allvar, säger Freja Jernstig, ordförande i Rådet för Trygg Friidrott, som till vardags arbetar som psykolog.

Inledande kontakt via mail

Rådet kontaktas via mail och därefter kan uppföljning ske på telefon. Rådet har tystnadsplikt och agerar med sekretess men har även i uppdrag att anmäla misstänkta brott till myndighet.

*Uppförandekoden Friidrottens Spelregler är under utveckling och kommer att vara klar mot slutet av 2020.

Helgens friidrottshöjdpunkter25.6.2020 16:17:59 CESTPressmeddelande

Under helgen väntar nya spännande tävlingar med flera av de främsta friidrottarna till start. Lördagen är särskilt intensiv med toppkastare som Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson i Bottnarydskastet och premiär för Stavhoppstouren. Samma dag samlas löpare i Göteborg då det är dags för Sprintutmaningen på Ullevi och Bannister Running Summer Night Classic på Slottsskogsvallen. Under söndagen fortsätter Bottnarydskastet med bland annat Kim Amb

Friidrottsspänning i midsommartid19.6.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Runt om i landet fylls det på med tävlingar, så även i dagarna runt Midsommar. Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson är några av de som tävlar igen på söndag och på tisdag gör Sveriges främsta löpare upp över 10 000 m på Stockholms Stadion. Samma kväll är det dags för Ida Storm att återigen kliva in i släggringen, nu i Lund, och för Carl Bengström, som hade en strålande inledning under den gångna helgen, att göra säsongsdebut i favoritgrenen 400mh, i Göteborg.

Motionsloppens frånvaro hotar föreningsekonomi och folkhälsa16.6.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

I dagarna distribueras regeringens ekonomiska stöd till idrottsföreningar. Detta går till föreningar som påverkats av inställd verksamhet mellan 12 mars och 30 juni. Men situationen är fortsatt allvarlig, både i pandemin och hos många lopparrangerande friidrottsföreningar. Motionslopp ses som offentlig sammankomst och deras genomförande begränsas därför kraftigt av regleringen att dessa inte får samla fler än 50 personer. I loppkalendern brukar det vanligtvis återstå flera hundra lopp såhär års men när de nu ställs in försvinner både motionsmotivation och föreningsekonomi.