Nu öppnar testbädden för Mina ombud – en nationell lösning för digitala fullmakter
Möjligheten att digitalt företräda andra personer och företag saknas till stor del idag i Sverige. I takt med digitaliseringen har behoven att företräda andra digitalt ökat. Ett exempel kan vara när ett ombud redovisar skatt åt ett företag eller om en person behöver hjälp med att utföra sina myndighetsärenden. I en framtagen förstudie uppgav 90 % av intervjuade kommuner, myndigheter och privata aktörer att det finns ett behov av digitala fullmakter.
En nationell infrastruktur
För att möta behovet av att företräda andra digitalt och att skapa tids-och kostnadsbesparingar för samhället, utvecklas en nationell infrastruktur som offentliga och privata aktörer kan ansluta till. I infrastrukturen ingår Mina ombud, en portal där användaren får en överblick av sina tilldelade och utdelade fullmakter samt kan skapa och återkalla fullmakter.
Mina ombud gör det enkelt för företag och personer att ta hjälp av någon annan att sköta sina åtaganden digitalt. Tjänsten innehåller funktionalitet för att identifiera inloggade användare och kontrollera utfärdade fullmakter. Fullmakterna kan användas i egna digitala tjänster hos anslutna aktörer där en person kan agera för någon annans räkning. En standardiserad process av fullmaktshanteringen gör det möjligt för många privata och offentliga aktörer att snabbt och smidigt komma igång med sin egen digitalisering av fullmakter. Det finns ett administrativt gränssnitt för anslutna aktörer där de enkelt kan definiera sina egna mallar för fullmakter.
Testare välkomnas 27 april
Den 27:e april öppnas möjligheten att testa Mina ombud via en testbädd. I testbädden kommer användaren via ett gränssnitt att kunna testa flödet för att skapa digitala fullmakter och agera med hjälp av fullmakter. Användaren kommer även kunna ansluta till testbädden via API:er.
– Vi välkomnar de som har behov av digitala fullmakter att ansluta sig och pröva tjänsten, säger Michelle Ludovici, verksamhetsutvecklare på Bolagsverket. Det ger oss möjlighet att få värdefull återkoppling och att möta de behov som finnas.
Den nationella infrastrukturen är ett samarbete mellan Bolagsverket, Skatteverket och Myndigheten för digital förvaltning (DIGG). Mina ombud är beräknad att lanseras hösten 2022. I en genomförd nyttoberäkning uppskattas att Mina ombud skapar samhällsekonomiska nyttor på totalt 500 miljoner kronor under en tioårsperiod. Om du vill vara med och testa kan du läsa mer om Mina ombud på vår webbplats https://www.bolagsverket.se/minaombud eller kontakta oss på minaombud@bolagsverket.se.
Nyckelord
Kontakter
Stefan TärnhuvudPressansvarig
Tel:073 181 60 04stefan.tarnhuvud@bolagsverket.seBilder
Om
Bolagsverket ska skapa förutsättningar för ett näringsliv där man kan lita på varandra. Kärnan i vårt uppdrag är att kvalitetssäkra och tillhandahålla företagsinformation, som skapar värde för samhället.
Pressbilder
Följ Bolagsverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bolagsverket
Större möjligheter i Bolagsverkets brottsförebyggande arbete28.3.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Vår instruktion ändras genom en förordningsändring. Det betyder att vi från och med den 1 april 2024 får en tydligare roll att kontrollera att uppgifterna i våra register är korrekta och motverka att felaktiga uppgifter registreras. Det är ett uttryckligt uppdrag att minska riskerna för att våra rutiner utnyttjas för ekonomisk brottslighet.
Vinnaren i eSam hackaton 2024 löser problemet med tillsyn av avfallshantering15.3.2024 14:55:55 CET | Pressmeddelande
Innovation är en lagsport och det har årets eSam hackaton visat prov på. Nu är det dags att presentera vinnaren i den rafflande tävlingen där deltagarna bidragit med idéer för att lösa några av våra stora samhällsutmaningar.
Kvinnor på efterkälken inom företagande och innovation8.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Sverige ligger fortfarande efter många andra länder när det gäller kvinnor inom företagande och innovation. Endast 31 procent av nystartade företag 2022 hade en kvinnlig företagsledare* år 2022. Och bara 15 procent av nationella patentansökningar har minst en kvinna bland uppfinnarna.
Rekordmånga myndigheter löser samhällsutmaningar tillsammans – civilminister Erik Slottner deltar23.2.2024 11:56:55 CET | Pressmeddelande
Den 15 mars bjuder Bolagsverket in till en direktsänd final i eSam (eSamverkansprogrammet) hackaton där 32 lag arbetar fram innovativa lösningar på några av våra största samhällsutmaningar. Antalet deltagande myndigheter är rekordhögt, 26 stycken.
Stärkt brottsförebyggande arbete för Bolagsverket8.2.2024 13:14:17 CET | Pressmeddelande
I vårt regleringsbrev för 2024 har vi fått i uppdrag av regeringen att stärka vårt brottsförebyggande arbete. Vi ser mycket positivt på det här uppdraget och att vi kan bidra till att förstärka arbetet mot ekonomisk brottslighet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum