Nu öppnas möjlighet till verifiering för plattsättare i hela landet

Sedan 2018 ställs krav på att behöriga plattsättningsföretag ska kunna uppvisa yrkesbevis eller tillräcklig erfarenhet för ett fackmässigt utfört arbete. Erfarenhet verifieras genom praktiska prov. Nu väljer branschorganisationen Byggkeramikrådet att samarbeta med utbildningsföretaget Movant, som kommer att genomföra verifiering på åtta orter över hela landet.

Behörig plattsättare. Foto: Byggkeramikrådet

- Plattsättare som saknar yrkesbevis ska kunna verifiera att deras yrkeskunskaper når upp till våra kvalitetsnivåer. Proven görs i praktisk miljö. Eftersom våra medlemmar finns spridda över hela landet så har vi efterfrågat en verifieringspartner med stor regional täckning, säger Christian Pettersson, utbildningsansvarig på Byggkeramikrådet.

Movant kommer att erbjuda verifiering i Borås, Göteborg, Halmstad, Lund, Skövde, Bromma, Umeå och Uppsala. Verifiering tar ungefär en dag att genomföra. En yrkesskicklig lärare introducerar uppgiften och bedömer om arbetet utförs på ett fackmannamässigt sätt.

- Det är en kvalitetsfråga att företag i branschen har rätt erfarenhet och utbildning. Vi är glada över att kunna bidra och hjälpa till att kvalitetssäkra branschen, säger Mira Luks som är enhetschef på Movant i Borås.

Christian Pettersson, utbildningsansvarig Byggkeramikrådet
T: 072-574 04 00
E: christian@bkr.se

Per Nygård, ansvarig Movant Säkerhetsutbildningar
T: 076-764 33 67
E: per.nygard@movant.se

Om behörighet för plattsättare

År 2018 införde BKR ett krav på att minst en behörig plattsättare på alla företag som ansöker om behörighet ska verifiera sina kunskaper inom plattsättning och flytspackling. Alternativt ska minst en behörig plattsättare kunna uppvisa ett svenskt yrkesbevis som plattsättare.

Plattsättare som saknar yrkesbevis kan få behörighet på två sätt, genom att genomgå ett kompetensprov på Byggbranschens Yrkesnämnd (BYN) eller validering. Grundförutsättningen för att bli ett behörigt företag är att det finns tillräcklig plattsättningserfarenhet i företaget.

Om verifiering hos Movant

Verifieringen kommer att erbjudas till både företag och yrkespersoner. Läs mer på hemsidan.

Mira Luks, enhetschef Movant Borås
Christian Pettersson, utbildningsansvarig Byggkeramikrådet
Per Nygård, ansvarig Movant Säkerhetsutbildningar

Adolf Fredriks kyrkogata 2

08 7944200http://www.academedia.se

Om Movant - från jobbdröm till drömjobb

Movant har över 15 års erfarenhet av yrkesutbildning för vuxna. Vi finns från Malmö i söder till Luleå i norr. Det som kännetecknar oss är småskaligheten i form av närhet till eleven, korta beslutsvägar och hög lärartäthet i välanpassade lokaler. Vi arbetar nära samtliga branscher där vi tillsammans utvecklar den bästa utbildningen för varje elev. Läs mer på www.movant.se.