Nu produceras Loka med fossilfri energi

Den här veckan har elpannor tagits i drift i Spendrups anläggning i Hällefors, som därmed får en helt fossilfri energiförsörjning genom förnybar el.

I Hällefors tappas bland annat Loka-vattnet på PET-flaska. Årligen produceras cirka 70 miljoner liter dryck i produktionsanläggningen.

Omställningen till fossilfri energiförsörjning är nästa stora miljöförbättrande satsning i Hällefors efter den vattenledning som togs i drift för två år sedan. Ledningen ersatte de 2 000 lastbilstransporter som årligen gick från källorna i Loka. Nu ersätts oljepannor med elpannor, som kommer drivas av förnybar el från vattenkraft. Omställningen ger en koldioxidbesparing på nära 1 000 ton årligen och är en av de större investeringar som är gjorda i Hällefors, cirka 10 miljoner kronor.

• Det är roligt att nu kunna berätta att vi ställer om till förnybar energiförsörjning i Hällefors. Det är ett viktigt steg i vårt miljöarbete, där vi arbetar med att minska vår klimatpåverkan och har som mål att vara en fossilfri verksamhet 2025, berättar Hans Lindgren som är chef för fastighet och media på Spendrups Bryggeri.

I Spendrups bryggeri i Grängesberg är energiförsörjningen fossilfri sedan ett år tillbaka. Även där används förnybar el men också biobränsle från restprodukten drav, förnybar olja samt biogas från den egna avloppsreningen. Även på transportsidan har stora kliv nyligt tagits, genom att Spendrups egna lastbilar kör på fossilfritt bränsle sedan april 2020 men också genom att nytt transportavtal med ett flertal leverantörer. Spendrups mål är att till 2025 vara fossilfria i produktionen och i inrikes transporter.

Sarah Hjälm, kommunikatör Grängesberg: 076-698 42 92 sarah.hjalm@spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Loka jordgubb/granatäpple får oss att längta till sommaren4.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Redan i början av januari släpper Loka en ny smak av jordgubbar och granatäpple som får oss att drömma om långa ljusa sommardagar med smak av Sverige och Medelhavet. Det är en kombination av den fräscha och solmoget söta jordgubben tillsammans det fruktiga och syrliga granatäpplet som skapar den perfekta balansen. Loka Jordgubb/granatäpple finns i servicehandeln från vecka 1 och i dagligvaruhandel från vecka 3.