Nu rullar elbussarna på linje 16

I en vecka har de nya, helelektriska ledbussarna, kört besökare till och från evenemanget Volvo Ocean Race i Frihamnen. Från och med idag, måndag, kör bussarna i linjetrafik på linje 16.

Linje 16 får två nya, helelektriska ledbussar som kommer att köra i rusningstid mellan Eriksbergstorget och Nordstan och i övrig tid fortsätta från Nordstan till Sahlgrenska sjukhuset.

– Genom att köra helektriska bussar på en linje med många resenärer kan vi ge fler göteborgare ett attraktivt alternativ till den egna bilen. De nya eldrivna bussarna är betydligt tystare än dieselbussar, helt utan avgasutsläpp och utformade för att ge en smidig och bekväm resa, säger Hanna Björk, hållbarhetschef på Västtrafik.

Bussarna ingår i ElectriCity-konceptet, tillsammans med linje 55, och är därmed grönfärgade. På bussarna finns både wi-fi och möjlighet att ladda mobilen.

Bussarna förstärker den ordinarie trafiken på linje 16. Se Reseplaneraren för tider.

Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se