Nu rullar Göteborgs bussar på biogas från E.ON

Över 100 av Västtrafiks bussar i Göteborgsområdet, som körs på uppdrag av trafikoperatören Transdev, drivs nu av biogas från E.ON. På lucia var det premiär för de nya klimatsmarta bussarna som kommer att synas längs Göteborgs gator.

Foto: Tobias Johansson/E.ON.

Västtrafiks övergripande mål är att minska koldioxidutsläppen från kollektivtrafik i Västsverige med 90 procent till 2035. Som en del i det arbetet kommer nu flera av Västtrafiks bussar att drivas av biogas. Inledningsvis 102 stycken och i juni 2021 ska totalt 150 bussar drivas av E.ONs biogas.

– E.ON är möjliggörare i klimatomställningen och vi är glada och stolta att kunna bidra till Västtrafiks mycket ambitiösa klimatarbete. E.ONs biogas är ett hållbart och förnybart drivmedel som är ett smart alternativ i omställningen från fossila bränslen, säger Marc Hoffmann, vd E.ON Sverige.

Avtalet löper under tio års tid och E.ON kommer att leverera biogas till de klimatsmarta bussarna genom den nya biogasdepån som byggts i Grimbo.

Foto: Tobias Johansson/E.ON.

E.ON samarbetar med FN:s miljöprogram UNEP och investerar mångmiljonbelopp för att öka den biologiska mångfalden i ledningsgator7.6.2021 11:15:44 CEST | Pressmeddelande

Som första energibolag i världen går E.ON med och stödjer ”UN Decade on Ecosystem Restoration”, ett globalt initiativ som tagits fram av FN:s miljöprogram UNEP med målet att återskapa världens viktiga ekosystem. E.ON investerar ett tvåsiffrigt miljonbelopp i Euro för att öka den biologiska mångfalden i bolagets ledningsgator, en area motsvarande 70 000 hektar.

Effektfull lösning mot flaskhalsar i det skånska elnätet utökas25.5.2021 08:17:54 CEST | Pressmeddelande

I EU-projektet CoordiNet bidrar företag och elproducenter i Malmö-, Landskrona- och Helsingborgsområdet till en effektivare användning av elnätet genom att, mot ersättning, minska sin elförbrukning eller öka sin produktion för att möta efterfrågan på effekt. Under vinterns kallaste dagar har skånska flexibilitetsleverantörer levererat 122 MWh – energi motsvarande maxförbrukningen per timme i två städer av Ystads storlek.