Nu rullar Göteborgs bussar på biogas från E.ON

Över 100 av Västtrafiks bussar i Göteborgsområdet, som körs på uppdrag av trafikoperatören Transdev, drivs nu av biogas från E.ON. På lucia var det premiär för de nya klimatsmarta bussarna som kommer att synas längs Göteborgs gator.

Foto: Tobias Johansson/E.ON.

Västtrafiks övergripande mål är att minska koldioxidutsläppen från kollektivtrafik i Västsverige med 90 procent till 2035. Som en del i det arbetet kommer nu flera av Västtrafiks bussar att drivas av biogas. Inledningsvis 102 stycken och i juni 2021 ska totalt 150 bussar drivas av E.ONs biogas.

– E.ON är möjliggörare i klimatomställningen och vi är glada och stolta att kunna bidra till Västtrafiks mycket ambitiösa klimatarbete. E.ONs biogas är ett hållbart och förnybart drivmedel som är ett smart alternativ i omställningen från fossila bränslen, säger Marc Hoffmann, vd E.ON Sverige.

Avtalet löper under tio års tid och E.ON kommer att leverera biogas till de klimatsmarta bussarna genom den nya biogasdepån som byggts i Grimbo.

Foto: Tobias Johansson/E.ON.

Storhotell till Malmö – för bin och andra pollinatörer12.7.2022 09:13:19 CEST | Pressmeddelande

Idag kan 2 400 vildbin checka in i eget enkelrum i Malmö. Ett nytt storhotell invigdes igår vid Limhamns transformatorstation. Bihotellet är en del av E.ONs program för biologisk mångfald. –Det är en investering i framtiden. Bin är de mest oersättliga varelserna på jorden. Samtidigt hotas en tredjedel av Sveriges 300 arter av bin och humlor av utrotning, säger Peter Hjalmar, regionchef syd, E.ON.

E.ON lanserar ny tjänst för energirenovering av fastigheter6.7.2022 13:22:05 CEST | Pressmeddelande

Som första energibolag i Sverige ingår E.ON ett samarbete med Hemma och Klimatfastigheter, och lanserar redan i höst energirenovering som tjänst till sina privatkunder. – Ungefär 80 procent av Sveriges cirka 2 miljoner småhus är äldre än 35 år och i behov av energieffektivisering. Vi ser fram emot att erbjuda våra kunder möjligheten att energirenovera och på så sätt minska sina elkostnader, säger David Sätterman, chef för E.ONs solcellsaffär.

E.ON investerar drygt 120 miljoner i Malmöregionens elnät21.6.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2022 investerar E.ON drygt 120 miljoner kronor i det regionala och lokala elnätet i Malmös, Staffanstorps och Vellinge kommuner. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens. –Vår ambition är att stödja grön energiomställning och att skapa förutsättningar för kommunernas tillväxt, men också att öka elnätets robusthet, säger Peter Hjalmar, regionchef syd, E.ON.