Nu rullar Göteborgs bussar på biogas från E.ON

Över 100 av Västtrafiks bussar i Göteborgsområdet, som körs på uppdrag av trafikoperatören Transdev, drivs nu av biogas från E.ON. På lucia var det premiär för de nya klimatsmarta bussarna som kommer att synas längs Göteborgs gator.

Foto: Tobias Johansson/E.ON.

Västtrafiks övergripande mål är att minska koldioxidutsläppen från kollektivtrafik i Västsverige med 90 procent till 2035. Som en del i det arbetet kommer nu flera av Västtrafiks bussar att drivas av biogas. Inledningsvis 102 stycken och i juni 2021 ska totalt 150 bussar drivas av E.ONs biogas.

– E.ON är möjliggörare i klimatomställningen och vi är glada och stolta att kunna bidra till Västtrafiks mycket ambitiösa klimatarbete. E.ONs biogas är ett hållbart och förnybart drivmedel som är ett smart alternativ i omställningen från fossila bränslen, säger Marc Hoffmann, vd E.ON Sverige.

Avtalet löper under tio års tid och E.ON kommer att leverera biogas till de klimatsmarta bussarna genom den nya biogasdepån som byggts i Grimbo.

Foto: Tobias Johansson/E.ON.

Åtgärdsförslag för att effektivisera utbyggnaden av elnätet överlämnas till regeringen29.1.2021 11:00:17 CET | Pressmeddelande

Energiomställningen och elektrifieringen av Sverige kräver omfattande förstärkningar och utveckling av elnätet. Svenska kraftnät, tillsammans med regionnätsföretagen E.ON Energidistribution, Ellevio, Jämtkraft, Skellefteå Kraft Elnät, och Vattenfall Eldistribution, överlämnar nu konkreta åtgärdsförslag till energiminister Anders Ygeman (S). Effektivare tillståndsprocesser som tar hänsyn till system- och beredskapsperspektivet, tydliga riktlinjer för teknikval, utpekande av områden för riksintresse för energidistribution och översyn av lagstiftningen för kommunala energiplaner.

Ökning av antalet strömavbrott på grund av avgrävda elkablar26.1.2021 11:13:44 CET | Pressmeddelande

Över 2000 strömavbrott i E.ONs elnät under förra året orsakades av elkablar som skadats i samband med grävarbete. Det är över 100 fall fler än året innan, enligt ny statistik från E.ON. Det innebär inte bara strömavbrott för hushållen, det är också en allvarlig risk som är förenad med direkt livsfara. Nu vill E.ON att fler aktörer som gräver tar riskerna och konsekvenserna på större allvar och säkerställer var kablarna går - innan skopan sätts i marken.