Bingolotto

Nu ryker ”Lokets” rekord

Dela

Det har överlevt sedan 1998 och då Leif ”Loket” Olsson var programledare. Nu är Uppesittarkvällen på väg mot nytt omsättningsrekord och över 60 miljoner i överskott till landets klubbar och organisationer. – Väldigt roligt att höra och av största vikt för föreningslivet, säger ”Loket”, 21 år efter sin egen notering.

Dagen efter det stod klart att hela svenska folket kommer att kunna ses Uppesittarkvällen i TV4 blev det under lördagen en rejäl skjuts på försäljningen av bingolotter. Efterfrågan var så stor att en rekordnotering från 1998 är på väg ut att suddas ut. Då landade Uppesittarkvällens omsättning på 189 miljoner.

2019 ser det ut att bli betydligt mer då antalet sålda lotter kan komma att hamna på över fyra miljoner.

Johan Lindqvist, försäljningschef på Folkspel:

– Det finns en risk att lotterna tar slut i delar av landet, oavsett om man inhandlar dem digitalt eller fysiskt. Ska man försäkra sig om lotter är det säkrast att köpa dem så snart som möjligt.

Leif ”Loket” Olsson, legendar inom Bingolotto och programledare under åren 1991–1999 och 2004, är bara glad över att bli av med ett svårslaget rekord och att alla kan se Uppesittarkvällen.

– Det är givetvis väldigt roligt att föreningslivet får ett så stort tillskott som möjligt. Sedan handlar det mycket om att göra ett TV-program för alla, det leder med automatik till att föreningarna tjänar pengar.

Ett koncept efterträdaren Rickard Olsson förvaltar.

– Det känns fantastiskt att få äran att leda ett program som ingår i Nordiska Muséets samlingar över folkliga traditioner. Det är så mycket hjärta i det som Folkspel och Bingolotto gör för Sveriges alla klubbar, lag, förbund och föreningar. Det ideella Sverige som är en stor nyckel till att öka integration, minska klassklyftor och öka gemenskapen. Allt det blir väldigt tydligt just den här kvällen. Att vi dessutom kommer att leverera rekordsiffror är förstås magiskt.

Hans Sahlin, vd för ideella Folkspel, vill återigen lyfta fram vikten av att parterna TV 4 och ComHem hittade en lösning så att alla har möjlighet att se sändningen av Uppesittarkvällen:

– De rapporter vi fått under dagen och som är på väg att ta oss mot nytt rekordsiffror påvisar vilket engagemang det finns för att stödja vårt föreningsliv. Vi är oerhört tacksamma för att inblandade parter också förstår det och därför såg till att hitta en lösning. 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Bingolotto
Bingolotto



Om Folkspel

Folkspel är föreningslivets eget spelbolag med ett enda syfte; att generera pengar till Sveriges föreningsliv. Med produkterna BingoLotto, Sverigelotten och BingoLottos Julkalender har Folkspel sedan starten 1991 genererat 16 miljarder kronor till föreningarna inom de 70 riksorganisationer som är medlemmar.

Följ Bingolotto

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Bingolotto

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum