Nu samarbetar flygbranschen: Biobränsle till allt flyg från Kalmar till Stockholm

I dag inleder flygbolagen BRA och SAS tillsammans med Kalmar kommun, Kalmar Öland Airport och AirBP ett gemensamt arbete för att säkerställa finansiering och leverans av motsvarande fem procents inblandning av biobränsle i allt avgående flyg från Kalmar mot Stockholm.

- Detta är ett viktigt steg på vägen för att minska flygets klimatavtryck och nå målet om ett fossilfritt inrikesflyg, säger Anna Soltorp som är Hållbarhetschef för flygbolaget BRA.

- Genom att våra resenärer i allt större grad efterfrågar biobränsle och väljer det vid bokningstillfället har vi möjlighet att vara med i projektet och tillsammans göra skillnad och åstadkomma klimatnytta.

- För oss som flygbolag är tillgång på biobränsle helt avgörande för ett framtida fossilfritt inrikesflyg. Vi behöver storskalig, kontinuerlig produktion i närområdet för att få tillgång till hållbart producerat biobränsle till rimliga priser, fortsätter Anna.

Satsningen på biobränsle från Kalmar Öland Airport visar att olika aktörer inom flygbranschen är villiga att samarbeta för att minska sin klimatpåverkan.

Alla aktörer är eniga: Inrikesflyget behövs och kommer även i framtiden att vara viktigt för att hålla ihop Sverige.

- Från ett helhetsperspektiv är det viktigt att prioritera tillgången på biobränsle för inrikesflyg, menar Christian Clemens, VD på BRA.

- Även om det händer mycket inom det flygtekniska området så ligger elektrifiering av kommersiellt flyg en bit bort i tid jämfört med biltrafiken.

- För att den regionala konkurrenskraften ska bestå samtidigt som vi säkerställer hållbar utveckling, måste förutsättningar skapas för ett fossilfritt inrikesflyg, fortsätter Christian.

Hållbara persontransporter stärker Sverige och bidrar till att hela landet kan leva. Sveriges unika fördel, att ha tillgång till skogsråvara som lämpar sig utmärkt som bas för biobränsle, är något som måste tas tillvara, enligt BRA.

De cirka 80 ton biobränsle som behövs för flygtrafiken från Kalmar till Stockholm under 2019 kommer att levereras av AirBP till Kalmar Öland Airport, där BRA och SAS tankar sina flygplan. BRA och SAS finansierar tillsammans 50 procent av merkostnaden för biobränslet samtidigt som Kalmar Öland Airport, säkerställer finansieringen av resterande 50 procent.

Anna Soltorp, Hållbarhetschef för BRA, 070-819 67 10,
anna.soltorp@flygbra.se

Pressjour: 010-722 16 62

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Bromma, Malmö och Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger även till Berlin från Växjö. Med sina 2,2 miljoner passagerare årligen, främst affärsresenärer, har BRA en marknadsandel om cirka 40 procent. Enligt Svenskt Kvalitetsindex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle till sin flygresa. Som enda flygbolag med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, arbetar BRA aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj.

Abonnera på våra pressmeddelanden.