Nu samlas samhällsbyggnadssektorn kring Färdplan 2045

Implementeringen av ”Färdplan 2045 - en hållbar, klimatneutral och konkurrenskraftig bygg- och anläggningssektor” tar nästa steg framåt. Samarbetet breddas och tempot ökas när fler organisationer kliver in och delar på ansvaret.

– Åtaganden enligt Färdplanen ska uppfyllas och målet om en fossilfri och konkurrenskraftig samhällsbyggarsektor nås. Vi ser fram emot att samverka med representanter från hela värdekedjan för att skapa värde för de aktörer som vill driva hela sektorn mot ett hållbart samhällsbyggande, säger Gabriella Castegren, klimatexpert, Sveriges Allmännytta.

Organisationerna som tillsammans kommer att utveckla Färdplansarbetet är:

• Byggföretagen
  • Byggherrarna
  • Byggmaterialindustrierna
  • Fastighetsägarna
  • Innovationsföretagen
  • Installatörsföretagen
  • Sveriges Allmännytta
  • Trafikverket

För att uppmärksamma det breddade samarbetet och fortsätta det goda arbetet inom Färdplanen ordnas den 2 november en digital konferens där goda exempel från olika delar av branschen visas upp.

Läs mer om Färdplan 2045.

Gabriella Castegren, energiexpert, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 33, gabriella.castegren@sverigesallmannytta.se

Hyrorna fortsatt i otakt med kostnadsutvecklingen9.11.2021 09:44:08 CET | Pressmeddelande

Driftskostnaderna för de allmännyttiga bostadsbolagen har ökat med i genomsnitt 2,2 procent per år sedan 2015. Deras totala kostnader har ökat med i snitt 1,7 procent per år. Under samma period var den genomsnittliga hyreshöjningen enbart 1,2 procent. Bostadsbolagens kostnader ökar nu i snabb takt och om inte hyrorna höjs i samma takt kommer det leda till både sämre underhåll och mindre service till hyresgästerna. Det visar Sveriges Allmännyttas marknadsrapport om hyresutvecklingen som presenteras idag.