Nu samlas samhällsbyggnadssektorn kring Färdplan 2045

Implementeringen av ”Färdplan 2045 - en hållbar, klimatneutral och konkurrenskraftig bygg- och anläggningssektor” tar nästa steg framåt. Samarbetet breddas och tempot ökas när fler organisationer kliver in och delar på ansvaret.

– Åtaganden enligt Färdplanen ska uppfyllas och målet om en fossilfri och konkurrenskraftig samhällsbyggarsektor nås. Vi ser fram emot att samverka med representanter från hela värdekedjan för att skapa värde för de aktörer som vill driva hela sektorn mot ett hållbart samhällsbyggande, säger Gabriella Castegren, klimatexpert, Sveriges Allmännytta.

Organisationerna som tillsammans kommer att utveckla Färdplansarbetet är:

• Byggföretagen
  • Byggherrarna
  • Byggmaterialindustrierna
  • Fastighetsägarna
  • Innovationsföretagen
  • Installatörsföretagen
  • Sveriges Allmännytta
  • Trafikverket

För att uppmärksamma det breddade samarbetet och fortsätta det goda arbetet inom Färdplanen ordnas den 2 november en digital konferens där goda exempel från olika delar av branschen visas upp.

Läs mer om Färdplan 2045.

Gabriella Castegren, energiexpert, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 33, gabriella.castegren@sverigesallmannytta.se

08-406 55 00https://www.sverigesallmannytta.se

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag över hela Sverige. Vi bistår våra medlemmar så att de kan vara långsiktiga och konkurrenskraftiga aktörer på bostadsmarknaden. På så sätt bidrar vi gemensamt till en hållbar utveckling: ekonomiskt, miljömässigt och socialt.

Debatt om elnätens framtida utveckling med energiminister Anders Ygeman1.12.2020 09:06:24 CETPressinbjudan

För första gången på många år bryts trenden med stigande elnätspriser. Om framtida höjningar ska kunna hållas tillbaka behöver nuvarande regleringar finnas kvar. Den 8 december bjuder Nils Holgerssongruppen in till ett webbinarium där elnätet och elnätsprisernas utveckling står i fokus. Medverkar gör Anders Ygeman, energi- och digitaliseringsminister samt representanter för energibranschen och myndigheter.

Flexiblare tillämpning av inkomstkrav i allmännyttan30.11.2020 14:04:44 CETPressmeddelande

Utvecklingen går emot en flexiblare tillämpning av inkomstkrav i allmännyttan. Framförallt syns en tydlig minskning av företag som kräver årsinkomster på minst tre gånger årshyran. Även bidrag accepteras i ökande utsträckning och alltfler företag prövar sina blivande hyresgäster utifrån riktlinjer om återstående konsumtionsutrymme. Det visar en ny marknadsrapport om allmännyttans bostadssociala ansvar som släpps idag.

Allt större skillnader i kommunala avgifter för el, värme, avfall, vatten och avlopp de senaste tio åren18.11.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Priserna för el, värme, avfall, vatten och avlopp (VA) fortsätter att variera stort över landet. Den som bor i kommunen med högst avgifter betalar 1 000 kronor mer i månaden jämfört med den som har de lägsta avgifterna. De senaste tio åren har priserna stadigt ökat mer än den allmänna kostnadsutvecklingen och spridningen mellan kommuner har blivit allt större. Det visar Nils Holgerssonrapporten som kartlägger kostnader för ett flerbostadshus i landets samtliga kommuner.