Nu ska det bli lättare att bära tungt - Lundhags lanserar nya bekväma ryggsäckar

Lundhags lanserar nya ryggsäckar som ska göra vandringen lättare, bekvämare och lite lyxigare och därmed locka ut nya målgrupper i naturen. Hemligheten bakom den goda bärkomforten är det nya bärsystemet som gör det möjligt att på ett bättre sätt än tidigare kunna ställa in och anpassa ryggsäcken efter olika kroppstyper och vandringsförhållanden. Det är även ett tydligare fokus på lättare säckar än tidigare.
Padje Light

- Det finns många människor som inte kan tänka sig att spendera några dagar på fjället för att de anser att det är obekvämt och spartanskt. Denna målgrupp vill vi nå och visa att med rätt utrustning så kan vandringsupplevelsen bli precis den motsatta – bekväm och till och med lite lyxig. Istället för att fokusera på vikt, material och utrustning ur ett prestationsperspektiv så gör vi det ur ett komfortperspektiv, säger Caroline Karlström, marknadschef på Lundhags.

De nya ryggsäckarna kommer i fyra modeller, Saruk efter Sareks nationalpark, Padje efter Padjelanta, Fulu efter FuluFjället och Tived efter Tiveden. Det som bidrar till den goda bärkomforten och själva hjärtat i de nya ryggsäckarna är det nya bärsystemet. Det finns i fyra nivåer beroende på modell och hur tungt man ska bära. Bärsystemen går att anpassa efter olika kroppstyper och det är även enkelt att flytta belastningen mellan höft och axlar, vilket kan vara bra att göra när terrängförhållandena växlar eller om man blir trött i vissa muskler.

Syftet med bärsystemet är att ta upp och fördela vikten på ett effektivt sätt och ge stöd åt den som bär. Bärsystemet består av ett ramverk i olika storlekar beroende på storlek på säck. På ramverket är ryggkudde, midjebälte, axelremmar fästa på ett sätt som ökar ventilationen. Ny konstruktion och nytt material i både axelremmar och midjebälten fördelar även belastningen/trycket på olika kroppsdelar på ett effektivare sätt, vilket minskar risken för värk, skav och trötthet.

- En utmaning var givetvis att konstruera mycket lätta säckar som ändå erbjuder hög bärkomfort, slitstyrka och god stabilitet, egenskaper som tidigare var förbehållna för betydligt tyngre ryggsäckar, säger Håkan Nyström, ryggsäcksutvecklare på Lundhags.

Padje Light är en lättviktsryggsäck för vandring, utvecklad i samarbete med Chalmers tekniska högskola. Den är tillverkad i lätta men hållbara material. Modellen har det nya ventilerade bärsystemet 2.0 som gör det möjligt att anpassa ryggsäcken efter kroppstyp för att därmed få en bra balans och bärkomfort till en mycket låg vikt. Ryggsäcken finns i storlekarna 45 och 60 liter och väger mellan 1040 - 1150 gram.

Tived Light är en serie ryggsäckar som passar lika bra på resan som under kortare vandringar - fokus är komfort och lättare vikt. Ryggsäcken finns i tre modeller; 25 liter, 25 liter junior och 35 liter och de väger mellan 740 och 850 gram. Det går att ta bort delar av aluminiumramen för att komma ner ytterligare i vikt. Ryggsäckarna har många olika förvaringsfickor samt fästen för vandringsstavar och isyxa.

Fulu Core är en lätt, mångsidig och slitstark vandringsryggsäck som hjälper dig att bära extra bekvämt. Ryggdelen är välventilerad och stödjande med hjälp av dess 3,5 mm stålram. Denna säck har ett komfortabelt höftbälte med tryckfördelningsteknik samt flera externa stretchfickor som låter dig organisera din utrustning som du önskar. Fulu Core finns i volymerna; 35 liter junior, 35 liter och 45 liter och de väger mellan 980-1140 gram.

Saruk finns i modellerna Expedition och Pro och är Lundhags största, mest flexibla och slitstarka ryggsäck. Stor vikt har lagts på att skapa en stabil och komfortabel ryggsäck anpassad för att bära riktigt tung packning under långa turer, till och med under expeditioner. Expeditionmodellen i storleken 110+10 liter har stora flexibla Multifickor, medan Pro-modellen i volymerna 90, 75 eller 60 liter, har fasta sidfickor. Båda är utrustade med bärsystem 4.0 som bl a omfattar ett justerbart höftbälte.

De nya ryggsäckskollektionen finns redan att köpa i Lundhags nyöppnade Brand Store på Kungsgatan 33 i Stockholm och Lundhags.se samt i våra övriga butiker och hos återförsäljare från vecka 6.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.ProduktutvecklingsfilmFler videor

Padje Light
Nya kollektionen
Håkan Nyström med ryggsäcken Saruk.
Tived Light

Lundhags grundades 1932 då Jonas Lundhag startade ett litet skomakeri på Frösön utanför Östersund. Jonas tillverkade tåliga kängor som skulle hålla en livstid - en ambition som leder oss än idag. Vi har fört Jonas arv vidare och tillverkar även kläder och ryggsäckar för vandring och friluftsliv samt långfärdsskridskor och turpjäxor. Vi vill bidra till en hållbar utveckling genom att inspirera människor att komma ut i naturen samt använda slitstarka produkter som håller länge och som kan lagas. Lundhags har skomakeri, butik och kontor i Järpen i Jämtland, butik i Insjön i Dalarna Lundhags Brand Store i Göteborg samt kontor i Fiskartorpet i Stockholm.  Lundhags ingår av BRAV-koncernen.www.brav.com.

Espen Falck Engelstad steps down as CEO of Brav, Erik Sønsterud Appointed Interim CEO18.12.2023 14:33:31 CET | Press release

Espen Falck Engelstad, Chief Executive Officer of Brav, steps down. “The Board of Directors and Ferd as owner would like to thank Espen for his important contributions during the past four years. Espen has played an important role in the development of the company and has led the company through challenging times. We wish Espen all the best in his future endeavors”, comments Gustaf Öhrn, Chairman of Brav. The Board of Director has appointed Erik Gunset Sønsterud (56) as Interim CEO of Brav effective immediately. Erik has extensive experience from various CEO and CFO roles. Erik has a Master’s degree in economics from BI Norwegian Business School and credentials as a Certified Public Accountant from the Norwegian School of Economics (NHH). “The Board is very satisfied with the recruitment of Erik Sønsterud as Interim CEO. We believe he is the right person to lead Brav until a permanent solution is in place”, comments Gustaf Öhrn, Chairman of Brav. "I look forward to taking on the role a

Lundhags öppnar secondhandbutik på Tradera9.11.2023 10:56:39 CET | Pressmeddelande

Så här inför Black Friday inleder Lundhags ett samarbete med Tradera och öppnar en egen butik på handelsplatsen. Genom samarbetet vill man utveckla sitt eget secondhanderbjudande och samtidigt främja en mer hållbar och cirkulär livsstil. Förutom att erbjuda egna begagnade produkter ger Lundhags även allmänheten möjlighet att kostnadsfritt* sälja sina Lundhagsprodukter i butiken, som öppnar 9 november.

Lundhags lanserar cirkulära dunjackor6.9.2023 12:32:51 CEST | Pressmeddelande

Lundhags lanserar hösten/vintern 2023 en komplett kollektion av dunjackor, samtliga med 100 procent återvunnet dun. Med exceptionella värmeegenskaper i förhållande till vikt samt passformer för ett aktivt friluftsliv såsom vandring & turskidåkning erbjuder Lundhags dunjackor för ett brett användningsområde. Kollektionen består av tre modeller med olika egenskaper, passformer och funktion; Fulu Down Jacket, Tived Down Jacket och Stockholm Down Parka.