Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Nu ska Göteborg få en egen jubileumsdesign

Dela

Tidigare i år fick Göteborg en egen jubileumslåt, nu är det dags att ta fram stadens jubileumsdesign. Den 14 augusti öppnar The Brewhouse Award med tävlingskategorin GBG Form 2021 som ska utse ett antal produkter som sedan får symbolisera Göteborgs 400-årsjubileum.

Foto: Brewhouse.
Foto: Brewhouse.

T-shirts, pins, tallrikar och glas var föremål som togs fram inför Göteborgs 300- och 350-årsjubileum. Hur det kommer att se ut nästa år, när Göteborg fyller 400 år avgörs genom en tävling arrangerad i samarbete med Brewhouse. Kreatörerna som vinner kommer ta fram unika jubileumsprodukter i begränsad upplaga.

– Jubileumsprodukterna som vi söker ska stärka Göteborg som form- och designstad genom att lyfta stadens verksamma kreatörer, designers, formgivare, slöjdare och konsthantverkare. Varje produkt ska vara unik med kreativ höjd, men som också är hållbar, säger Jessica Winnberg, producent på Göteborg & Co för Göteborgs 400-årsjubileum.

Fredagen de 14 augusti öppnar tävlingen för bidrag genom en livesändning på Instagram. Vecka 44 avslöjas finalisterna och i december koras de tre vinnarna. Produkterna kommer sedan kunna köpas på bland annat Turistbyrån.

– Jag ser verkligen fram emot alla bidrag! Design säger mycket om vår tid, det som togs fram när Göteborg fyllde 300 år och 350 år är saker som vi fortfarande tycker är roliga att titta på och som säger mycket om tiden då. Förhoppningsvis kommer det bli likadant med de här produkterna om 50 och 100 år. En del av Göteborgs historia helt enkelt, säger Jessica Winnberg.

Tävlingen är ett samarbete med Brewhouse och en del av The Brewhouse Award där det även går att tävla i Open innovation som är en öppen och bred kategori inom de Kulturella och Kreativa Näringarna.

– Många inom de konstnärliga och kreativa yrkena som tävlingen vänder sig till har förlorat både uppdrag och anställningar. Jag tror att tävlingen kan bli någonting positivt för många att samlas kring. Samtidigt som det känns väldigt inspirerande att vi kan fortsätta samarbetet med Göteborg & Co från förra året då vi tog fram en jubileumslåt till hela Göteborgs 400-årsfirande, säger Jonathan Larsson, koordinator The Brewhouse Award.

Plats: Instagram @goteborg2021

Tid: fredagen den 14 augusti klockan 10.00

Medverkande: 

  • Jessica Winnberg, producent på Göteborg & Co för Göteborgs 400-årsjubileum.
  • Jonathan Larsson, koordinator The Brewhouse Award
  • Katarina Karlsson, jurymedlem och Länshemslöjdskonsulent Västra Götalandsregionen

Det finns möjlighet att ställa frågor direkt i kommentarsfältet under sändningen. För intervjuförfrågningar, kontakta Charlott Holmåker, presskontakt Göteborg & Co. Telefon: 072-856 65 11, charlott.holmaker@goteborg.com eller Sanna Björlin, presskontakt, Göteborg & Co. Telefon: 0736 73 46 65 sanna.bjorlin@goteborg.com

Nyckelord

Kontakter

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Bilder

Foto: Brewhouse.
Foto: Brewhouse.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Göteborg & Co AB
Göteborg & Co AB
Mässans gata 8
412 51 Göteborg

+46 (0)31-368 40 00http://goteborgco.se

År 2021 fyller Göteborg 400 år. Det firar vi genom att tillsammans göra Göteborg till en ännu bättre plats. Hela vägen fram till jubileumsåret. Och långt därefter.

Följ Göteborg & Co AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Göteborg & Co AB

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum