Sveriges Fordonsverkstäders Förening

Nu ska staten ha in pengar - Då offras rabatten för miljöbilar

Dela

- Varför ska vi som branschförening lägga ned massor av tid för att hjälpa myndigheter att underlätta och snabbare ställa om till en bättre miljö när förutsättningarna för miljöbilar ”över en natt” förändras, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Denna ryckighet leder till att allt fler ställer sig tveksamma till att köpa ett miljöfordon, och det gäller både personer och företag.

- I dagsläget får miljöbilar rabatt på förmånsvärdet med 40 procent eller maximalt 10 000 kronor per år. Detta är dock en tidsbegränsad övergångsregel i inkomstskattelagen som har funnits i olika former sedan 2002 och som löper ut vid årsskiftet. Varför har Regeringen varit tyst i frågan om vad som ska hända med rabatten? Helt plötsligt kommer det uttalande från Finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund, - Regelverket kommer inte att förlängas eller ersättas!

- SFVF arbetar intensivt med Transportstyrelsen för att underlätta omställningen till miljöbilar genom att underlätta registreringsbesiktningen för konvertering till etanol eller metangasfordon. Vi har nyligen startat en europeisk undersökning för att lära oss av andra länder för att snabba upp tempot och ”inte uppfinna hjulet” en gång till, säger Bo Ericsson.

Alla har inte råd att köpa ett el- eller hybridfordon och då kan en konvertering vara en alternativ väg för många men nu motarbetas omställning för privatpersoner och företag.

Om ingen förlängning av övergångsreglerna om nedsättning beslutas kommer även äldre förmånsbilar att omfattas av reglerna. Det betyder att alla laddbara bilar och gasbilar får en höjning av förmånsvärdet från den 1 januari 2021, enligt Yngve Gripple, Rättslig expert på Skatteverket.

- När förmånsvärdet ökar går även företagens sociala kostnader upp med minst 3 500 kronor per bil och år, det är inte vad ett företag har räknat med när de gör allt för att vara miljövänliga och ta sitt ansvar. Om man som förare får ta hela kostnaden för detta, då kommer det att kosta ens privatekonomi minst cirka 700 kronor i månaden, ingen trevlig överraskning.

- Vi kräver långsiktiga regelverk, denna osäkerhet stimulerar inte till att fler vågar ställa om och vår arbetstid för att underlätta omställningen känns lite meningslös för reglerna kan ändras när som helst, avslutar Bo Ericsson.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Sveriges Fordonsverkstäders Förening
Sveriges Fordonsverkstäders Förening
Alströmergatan 18
112 47 Stockholm

08-519 475 10https://www.sfvf.eu

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) – en branschförening där verkstädernas frågor står i centrum – och inget annat!

SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, är Nordens största verkstadsförening inom fordonsbranschen och representerar över 2 200 seriösa medlemsföretag.
Våra medlemmar består av professionella service-, däck-, glas- och skadeverkstäder, bil-, husbil- och husvagnhandlare samt rekonditioneringsföretag för personbilar och lastbilar.

SFVF samverkar med myndigheter, departement och organisationer på den svenska fordonseftermarknaden.
Vi bevakar, informerar, är med och påverkar regler, lagar och övergripande beslut i branschen för att förbättra villkoren både för bilägare och våra medlemsföretag.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening är medlem i den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och bilverkstäder, CECRA, och är medlem i det internationella skadenätverket AIRC,
samt driver genom samarbetet AFCAR kampanjen för bilägarnas och verkstädernas rättigheter, Rigth-to-Repair Campaign, förkortat R2RC.

Följ Sveriges Fordonsverkstäders Förening

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Sveriges Fordonsverkstäders Förening

Viktigt att fortsätta skydda sina anställda och kunder mot covid-1915.10.2020 11:37:22 CESTNyheter

- Corona-pandemin har nu pågått i över ett halvt år men det innebär inte på något sätt att faran är över. Risken för att smittas av covid-19 är fortfarande mycket stor och det gäller därför att skydda både sina anställda och sina kunder. Om man inte redan har vidtagit åtgärder så finns det en rad saker man kan göra för att begränsa risken för smittspridning, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Svarta listan visar på att branschen har en del att ”städa upp”1.10.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Med anledning av TV4:s morgonprogram om bilverkstäder och Råd och Röns svarta lista - här följer lite fakta om hur alla 184 företag på listan fördelar sig. - Det är lätt att tro att verkstäder står för merparten av alla företag på Råd och Röns svarta lista, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). När man granskar den svarta listan och kontrollerar vilka företag som finns med framträder en annan bild.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum