Nu skadas flest fotgängare – så många barn saknar reflex i vintermörkret

Den mörkaste perioden på året är inledd och risken för olyckor med gående ökar. November och december är de månader då flest fotgängare skadas och omkommer. Trots det saknar många barn och ungdomar reflexer. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget If.

Drygt 1 500 gående skadas i påkörningsolyckor per år, enligt Transportstyrelsen. Under den mörka årstiden, innan snön fallit, lever fotgängarna särskilt farligt i trafiken. Nästan var fjärde olycka sker under november och december. Tonåringar hör till dem som är sämst rustade för vintermörkret.

Sex av tio barn i grundskoleålder har alltid reflex på sig när det är mörkt ute, enligt deras föräldrar. Bland ungdomar i gymnasieålder är den siffran betydligt lägre. Endast var åttonde elev (12 procent) har alltid reflexer på sig när det är mörkt ute, enlig deras föräldrar. Det visar en färsk undersökning med drygt 1 000 respondenter som Kantar Sifo genomfört på uppdrag av försäkringsbolaget If.

Barn som går vid sidan av en väg eller är på väg över ett övergångsställe tror gärna att bilisterna kan se dem – men det är långt ifrån säkert. Utan reflex syns man inte längre än 20-30 meter om man har mörka kläder. Med en reflex syns man däremot på 125 meters håll. Stoppsträckan för en bil som kör i 50 km/h är omkring 25 meter på torr asfalt. Är det halt ute blir bilens bromssträcka ofta två till fyra gånger längre.

– 40 procent av alla fotgängarolyckor sker i mörker. Att bära reflex är ett effektivt och billigt sätt att skydda sig själv från att bli påkörd och skadad i trafiken. Ta för vana att alltid se till att ditt barn har reflex med sig under den mörka tiden på året, säger Irene Isaksson Hellman, trafiksäkerhetsforskare på försäkringsbolaget If.

Den vanligaste förklaringen som föräldrar anger till att deras tonåring inte har reflex är att hen tycker det är töntigt (30 procent), att den känns ful (14 procent) eller glöms bort (14 procent). Var sjätte svarar att deras barn inte anser att den behövs. Det visar en tidigare undersökning av försäkringsbolaget If.

– Skaffa en reflex som ditt barn faktiskt vill ha på sig – det är det enklaste och bästa sättet att hålla det säkert under mörka vinterdagar. De senaste åren har det kommit reflexkollektioner med nya plagg och accessoarer för att fler ska vilja bära reflex och synas i mörkret. En reflekterande mössa eller väska kan vara ett bra alternativ för den som inte vill ha en vanlig, mer traditionell reflex, säger Irene Isaksson Hellman.

Bristfällig användning även bland vuxna

Det är inte bara barnen som brister i reflexanvändningen – i Ifs undersökning framkom även att endast knappt varannan vuxen alltid har reflex när hen är ute och går i mörkret.

Den främsta anledningen till att många vuxna inte har reflex är att det glöms bort (80 procent). Andra anledningar är att det inte anses behövas eller att man helt enkelt inte äger någon reflex.

– Eftersom barn som bekant tar efter det som vuxna gör och inte som vi säger, är det en god idé att börja med att se över sina egna reflexvanor. Här kan många av oss se till att bli bättre förebilder, säger Irene Isaksson Hellman.

Nio av tio vuxna oroar sig ibland eller ofta för att inte synas av bilförare när de är ute och går.

Ifs reflextips:

1. Använd alltid reflex under den mörka tiden på året.
  2. Reflexer syns bäst i rörelse – ha därför som vana att ha en hängande/svängande reflex eller fäst reflexerna på hand- eller fotleder.
  3. Testa reflexerna. Efter en viss tid kan de ha tappat väsentligt i reflektionsförmåga.
  4. Se till att använda godkända reflexer. Se på förpackningen att reflexen är certifierad.
  5. Använd reflex både i stan och på landet. Gatubelysning lyser upp vägen men gör inte alltid så att fotgängare syns tydligt.
  6. Satsa på reflexmode! För den som inte vill ha en traditionell reflex finns en rad nya reflexprodukter som reflexvästar, reflekterande spray, reflekterande garn, reflekterande cykelhjälmar, reflekterande regnskydd med mera.

Resultat från undersökningen av Kantar Sifo på uppdrag av If:

Använder ditt barn som går i grundskola reflexer under vinterhalvåret ?

Ja, alltid            61%

Ja, ibland          33%

Nej, sällan eller aldrig                 6%

Använder ditt barn som går på gymnasium reflexer under vinterhalvåret ?

Ja, alltid            12%

Ja, ibland          45%

Nej, sällan eller aldrig                 43%

Händer det att du tänker på/oroar dig för om du syns för bilförarna när du är ute och går i mörkret?

Ja, jag tänker ofta på det            35%

Ja, det händer ibland att jag tänker på det          55%

Nej, jag tänker aldrig på det       11%

Använder du själv reflexer under vinterhalvåret?

Ja, alltid            47%

Ja, ibland          45%

Nej, sällan eller aldrig                 8%

Varför har du inte alltid reflex när det är mörkt?

Glömmer bort det 80%

Har ingen reflex 6%

Behövs inte       7%

Fult                    1%

Opraktiskt         5%

Töntigt/larvigt  1%

Annat                8%

Vet ej                2%

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes av Kantar SIFO under perioden 18-30 september 2020. Totalt intervjuades 1033 personer med barn i grundskolan och/eller på gymnasiet. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval, det vill säga det förekommer ingen självrekrytering.

Under 2013 – 2017 har 7 753 personer rapporterats skadade efter att ha blivit påkörda av motorfordon. (Statistik STRADA, från Transportstyrelsens rapport: Vilket mörker.)