Nu släpps ett nytt rött, ekologiskt vin från chilenska Cono Sur

30.8.2016 10:00 | Spring Wine & Spirits AB

Den 1 september lanseras Cono Sur Organic Pinot Noir på Systembolaget. Det innebär att systervinerna Organic Chardonnay och Organic Cabernet Sauvignon Carmenère får sällskap av ytterligare ett rött ekologiskt vin från Chile. Under hösten nås butikerna dessutom av Organic-seriens nya design som ytterligare förstärker den ekologiska profil som Cono Sur så framgångsrikt jobbat med i många år.

Cono Sur Organic Pinot Noir, årgång 2015, har en intensiv aromatisk doft med inslag av körsbär och hallon. Smaken är medelfyllig med härlig koncentration, inslag av körsbär, hallon och en välintegrerad ekfatston.

Cono Sur Organic Pinot Noir passar till smakrika fiskrätter, kyckling, anka och lagrade ostar. Vinet kommer från Colchagua men man har valt att deklarera ursprunget DO Chile, då tillgången på ekologiska druvor under vissa år kan vara instabil. Cono Sur är särskilt erkända för sina Pinot Noir-viner, som finns i alla prisklasser. Toppvinet Ocío får varje år en mängd internationella utmärkelser. Adolfo Hurtado, VD och chefsvinmakare, besöker Stockholm i september för att introducera det nya vinet på den svenska marknaden.

Prisbelönt hållbarhetstänk

Cono Surs Organic-serie omfattar viner som till 100% är gjorda av druvor från vingårdar, officiellt certifierade som ekologisk odling. Det innebär att man inte använder konstgödsel, inte heller sprutar mot insekter, svampangrepp och andra farsoter som kan angripa odlingarna. Man använder sig bl.a. av kompost, insekter som eliminerar ohyra och Cono Surs egna gåsflockar som är förstklassiga insektsbekämpare. Cykeln på många vinetiketter står som symbol för miljöarbetet.

År 2000 inledde Cono Sur en satsning på ekologisk odling och nu är cirka 30 % av odlingarna certifierade som ekologiska. Övriga vingårdar sköts enligt vad som kallas integrated management (sustainable management), dvs man följer i hög grad samma program som för ekologisk odling. Hösten 2010 fick Cono Sur som första chilenska vinföretag CEMARS-certifieringen, som är baserad på ISO 14064-1, och som tar hänsyn till arbetet att minska alla koldioxidutsläpp som förorsakas av produktionen och distributionen av vinerna. Därmed framstår man som en av ledarna i Nord- och Sydamerika vad gäller miljöarbetet i vinindustrin. Den brittiska branschtidningen Drinks International gav i mars 2011 Cono Sur utmärkelsen Green Company of the Year. Läs mer om Cono Surs miljöarbete på deras hemsida. www.conosur.com

Produktfakta

Produktnamn:Cono Sur Organic Pinot Noir | Årgång 2015 | Ursprung: Chile | Producent: Cono Sur Vineyards | Druvor: Pinot Noir | Alkoholhalt: 14 %vol | Art.nr: 4641-01 | Pris: 95 kr |Distribution: FS, 139 butiker|

Li Berger, produktchef på Spring Wine & Spirits,

tel 076-501 0286 li.berger@springwine.se

www.springwine.se

Cono Sur Organic samlingsbild ny design
Cono Sur Integated Management
Cono Sur Adolfo Hurtado
Cono Sur Organic Pinot Noir 2015

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Chablis-producenten Domaine Laroche öppnar egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns värdshus6.8.2017 21:06Pressmeddelande

Sensommar 2017. Du och dina vänner vill ha en kräftskiva men har varken tid, ork eller lokal. Dessutom har ni ett stort vinintresse och anser att kräftans sälta bäst matchar med friska och fräscha viner med uttalad syrlighet, gärna från Chablis. Titta då hit! Nu lanserar vinhuset Domaine Laroche sin egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns Värdshus i Stockholm.

Trapiche Smoak Wood – sommarens smaksättare på grillen20.6.2017 13:25Pressmeddelande

Det grillas flitigt i de svenska hemmen under sommarhalvåret och många vill briljera med sina grillfärdigheter. En grillmetod som allt fler har upptäckt är att grilla med rökflis. Det fungerar både som smaksättare samtidigt som råvarorna både blir mörare och saftigare. Inför sommaren har det argentinska vinhuset Trapiche inlett ett samarbete med Lilla Rökeriet där de tagit fram ett rökflis - Trapiche Smoak Wood. Trapiche Smoak Wood lanseras 20 juni.

Den ljusrosa versionen av den ikoniska cavan Anna de Codorníu släpps nu i limiterad upplaga29.5.2017 09:58Pressmeddelande

Det spanska vinhuset Codorníu, även aktuell med ett samarbete med den svenska konstnärinnan Clara Hallencreutz, släpper inför sommaren 2017 ytterligare ett vin i limiterad design. Denna gång är det den ljusrosa cavan Anna de Codorníu Rosé Brut som får en ny lyxig kostym. Ett lyxigt bubblande inslag i sommarens rosémingel Snart är sommaren här vilket för många även innebär att det är rosévinspremiär. Anna de Codorníu Rosé Brut passar utmärkt att serveras både som en festlig aperitif och till somriga bufféer med till exempel löjromstoast och skagensnittar. Anna de Codorníu Rosé Brut har en mycket elegant och torr smak med en god balans mellan de fruktiga tonerna av röda bär – och de fräscha fruktsyrorna, samt bröd och mandel. Blenden består till 70 procent utav den prestigefyllda druvan Pinot Noir och resterande 30 procent av Chardonnay. Doften har tilltalande aromer av röda bär, som jordgubbar, körsbär och hallon, samt nötter, gröna äpplen och grapefrukt. Codorníus vinmakare rekommender