Nu släpps Vings Semesterrapport

Nu presenteras 2019 års upplaga av Semesterrapporten som i år för första gången är nordisk. Rapporten visar bland annat att designhotell blir allt viktigare för destinationer, och så även hotellens restaurangkoncept. Hållbarhet är viktigt och den moderna paketresan är mer rätt än någonsin. Rapporten visar också att för Gen Z och Millenals är trenden att många väljer bort solbränna och festande till förmån för lokala upplevelser och tid för återhämtning.

– Trots en historiskt varm sommar i fjol, en svag svensk krona och en intensiv debatt kring flygets klimatpåverkan så prioriterar vi nordbor vår efterlängtade semesterresa. Däremot är kraven och förväntningarna annorlunda idag jämför med för några år sedan där hotellen blir allt viktigare och även hållbarhetsfrågorna, det visar årets rapport, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef i Vinggruppen.

Några av de trender som lyfts i rapporten:

Chartern mer relevant än någonsin
I tider då allt fler värnar om klimatet sticker den klassiska charterresan ut. Reseformen innebär en rad fördelar ur ett hållbarhetsperspektiv, som exempelvis fulla transferbussar, hållbarhetscertifierade hotell med hög beläggning och närmast helt fulla flyg och i princip alltid utan mellanlandningar, vilket ger betydligt lägre utsläpp CO2 per passagerare jämfört med genomsnittet för reguljära flygresor.

Konsumenter gör allt mer medvetna val och intresset för branschens hållbarhetsarbete ökar. 9 av 10 menar att det är ett gemensamt ansvar mellan semesterföretaget och kunderna att skapa ett mer hållbart resande. Samtidigt som branschens fokus på att minska utsläppen fortsätter tas initiativ för att klimatkompensera för de utsläpp vi ännu inte kan påverka. Vingruppen började i april 2019 som enda större semesterföretag klimatkompensera för samtliga kunders flygresor, oavsett flygbolag.

Designhotell gör klassiska charterdestinationer ”hippa”
Hotell blir allt viktigare för semesterfirare, många gånger viktigare än resmålet i sig. Med snygga designhotell förändrar man bilden av vad en paketresa är och kan på så sätt attrahera både gamla och nya kunder till klassiska sol- och baddestinationer. När Vinggruppen i vintras öppnade ett nytt designhotell i Gambia, Sunprime Tamala Beach, hade 97 % av gästerna aldrig tidigare besökt Gambia. 40 % av gästerna var dessutom helt nya kunder för Vinggruppen.

Go vego och lokalt!
Hotellrestaurangen har blivit en destination i sig för frukost, lunch och middag. 7 av 10 anser att hotellets restaurang är viktig när de bokar sitt semesterhotell. Allt fler hotellrestauranger har blivit det nya go-to-stället för både gäster och andra besökare. Som exempel kan nämnas Vinggruppens hotellkoncept Casa Cook på Rhodos och Kos. Och gästerna vill ha allt mer grönt på menyn, gärna närodlat och rätter med lokal anknytning. I sommar lanserar Ving en helt vegetarisk à la cartemeny på sina familjehotell Sunwing Family Resorts.

Turkiet tillbaka
Den svenska kronan står sig stark mot den turkiska liran och semesterfirare får ordentlig valuta för pengarna i år. De senaste två åren har Vinggruppen ökat volymerna med nära 70 % till det populära landet som återhämtat sig efter några års nedgång, företaget satsar dessutom på två nya designhotell i Marmaris och Alanya inom ramen för det nya konceptet Cook’s Club.

Hit reser flest svenskar med Ving i sommar

1. Mallorca, 2. Rhodos, 3. Turkiet, 4. Cypern, 5. Kreta (listan är densamma för hela Norden med skillnaden att Cypern är på 3:e plats och Turkiet 4:e).

Fler väljer medeldistansresmål i vinter
Gran Canaria är ohotad favorit men även destinationer som Gambia och Kap Verde lockar, likaså Egypten. Med relativt kort flygresa (ca 6h) och ganska okända destinationer för många nordbor lockar dessa resmål med fina natur- och kulturupplevelser samt allt fler läckra designhotell. I vinter öppnas två nya designhotell i El Gouna, Egypten. Det är lyxiga och bohemchica Casa Cook El Gouna samt Cook’s Club El Gouna inriktat på en yngre urban målgrupp.

På väg ut

Enligt Vinggruppens undersökningar finns det några saker man vill se mindre av framöver:

• Onödig plast: 8 av 10 vill minska sin användning av plast på resmålet. Under 2019 ska som exempel Thomas Cook-gruppen, där Ving ingår, ta bort 70 miljoner engångsartiklar i plast på hotellen, flygen och kontoren.

• Party: Endast 3 % av 18-35-åringar ser party som huvudsyftet med semestern. 87 % svarar att syftet med semestern är tid för vila och återhämtning. 57 % svarar att de använder semestern till att reflektera över livet hemma.

• Steka sig i solen: Alla vill ha fint väder på semestern men att steka sig själv med kokosolja är ute, i synnerhet bland 18-35-åringar där endast 6 % svarar att solandet är det som lockar när de ska boka en semesterresa.

• Nöjesfält och vattenland: 7 av 10 nordbor är mindre intresserade av att besöka vatten- och nöjesparker jämfört med för fem år sedan. Istället vill fler uppleva lokala traditioner eller lokala aktiviteter. Drygt 6 av 10 är mer benägna att besöka den lokala marknaden idag och 7 av 10 vill göra utflykter till exempelvis en närliggande vingård eller olivlund. Nästan hälften (46 %) är intresserade av vandringar. I sommar lanserar Vinggruppen hållbara upplevelser under namnet Love Local som särskilt ska gynna det lokala samhället, bevara lokala traditioner och lyfta dess historia.

• Djurparker: 7 av 10 uppger att de är mindre intresserade av att besöka en djurpark jämfört med för fem år sedan. Däremot tittar man gärna på djur i deras naturliga miljö, det svarar 60 %.

Klicka på denna länk för att få tillgång till hela Semesterrapporten.

Om Vinggruppen och Semesterrapporten
Thomas Cook Northern Europe, även kallad Vinggruppen, består av Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg och Thomas Cook Airlines Scandinavia. Fakta och siffor i Semesterrapporten bygger på Vinggruppens bokningsstatistik, kundinsikter samt undersökningar via Vinggruppens Resepanel samt YouGov med ca 20 000 respondenter i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Undersökningarna genomfördes i februari 2019.

Fredrik HenrikssonKommunikationschef Thomas Cook Northern Europe/Ving

Tel:08-55513124

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Ving vittnar om ”skatteeffekt”: Rekordstor skatteåterbäring skapar reserusning15.4.2024 14:26:48 CEST | Pressmeddelande

Med ökade räntekostnader är årets skatteåterbäring rekordstor och i förra veckan fick en stor andel svenskar ett extra tillskott i kassan. Och är det något som utbetalningen skapar så är det reslust. Hos Sveriges största researrangör Ving ökade antalet bokningar under helgen med hela 55 procent jämfört med samma helg i fjol och på ving.se ökade sökningarna på resor med 32 procent.

6 av 10 charterresor med Ving till Cypern från Umeå redan slutsålda12.4.2024 06:21:00 CEST | Pressmeddelande

Sveriges största researrangör Ving vittnar om ett högt tryck på charterresorna från Umeå Airport. Bara under förra veckan ökade försäljningen med 100 procent jämfört med samma tid i fjol. Redan nu är 6 av 10 platser på sommarens avgångar till populära Cypern bokade och Ving räknar med ett fortsatt högt tryck, även på vinterns resor till Gran Canaria som bokningsmässigt ligger i linje med fjolåret.

6 av 10 charterresor med Ving redan bokade från Luleå i sommar12.4.2024 06:14:40 CEST | Pressmeddelande

Efter en lång vinter börjar Luleåborna och norrbottningarna nu blicka söderut. Strax innan Valborg, den 27 april, lyfter sommarsäsongens första charterflyg med Ving från Luleå Airport och dagen därefter ytterligare ett, då med destination Rhodos. Och efterfrågan på Vings charterresor i sommar är stor. Redan nu är 6 av 10 platser slutsålda och första avgångarna är helt fullbokade. Men även vinterns resor till Gran Canaria lockar. Jämfört med samma tidpunkt i fjol ser Ving en ökning med 45 procent när det gäller inbokade resenärer till vintern.

Ving dubblerar antalet platser till Gran Canaria från Östersund till vintern12.4.2024 06:05:54 CEST | Pressmeddelande

Sveriges största researrangör Ving vittnar om en hög efterfrågan på direktchartern från Åre Östersund Airport. Så pass att antalet platser på vinterns avgångar till Gran Canaria nu fördubblas. Och jämtarnas stora resesug märks även på sommarbokningarna. I maj avgår två flyg till sommarens stora semesterland Grekland och avgångarna till både Rhodos och Kreta är redan fullbokade.