Nu startar avtalsförhandlingarna för poliser - Polisförbundet lämnar sina yrkanden

Polisförbundet har i dag lämnat över yrkanden om högre löner och bättre anställningsvillkor till Polismyndigheten. I och med det startar avtalsrörelsen för poliserna och den viktigaste frågan för förbundet är en fortsatt uppvärdering av polisyrket.

- Att vara polis är en större uppgift. Och vi brinner för vårt yrke – att hjälpa, skydda och ställa till rätta. Men att arbeta för en större uppgift borde bättre avspeglas i vår lön och i våra villkor, säger Lena Nitz, Polisförbundets ordförande.

Polismyndigheten ska växa med ytterligare 5000 poliser till utgången av år 2024. Ska man lyckas med det måste fler satsningar göras på polisprofessionen.

- Polislöner är en fråga för oss som samhälle: Fler poliser innebär ökad trygghet i Sverige. Att yrket görs mer attraktivt gynnar inte bara den enskilde polisen, det är också vad både verksamheten och samhället behöver, säger Lena Nitz.

Polisförbundet yrkar därför bland annat på:

• Högre löner för poliser. Vi vill uppvärdera hela polisyrket och vårt mål är fem procent i löneökningar per år för kollektivet.

• Att karriär- och utvecklingsvägar införs för alla poliser, och inte bara för vissa. Polisers löner ska kunna höjas allt eftersom man utvecklas i yrket och då krävs också en modell som möjliggör lönesättning mellan revisionerna. För att modellen ska bli trovärdig måste Polismyndigheten begära pengar från regeringen för att långsiktigt finansiera arbetet.

• Bättre arbetsvillkor för poliser. Poliser arbetar dygnet runt, året om med långtgående arbetsskyldighet i hela landet. I dag har vi inte rimliga villkor som kompenserar för den flexibilitet arbetet kräver. Därför yrkar vi på höjd ob-ersättning, att restid räknas som arbetstid och att ersättning för beredskap höjs.

Läs mer om Polisförbundets yrkanden i avtalsrörelsen - se https://www.polisforbundet.se/avtal/avtal2020/

Polisförbundet är ett fackligt yrkesförbund som organiserar Sveriges poliser. Vi jobbar för att poliskåren ska ha goda villkor och de bästa förutsättningarna för att göra ett bra jobb för allas trygghet.