Nu startar bygget av Linköpings första mack för flytande biogas

Idag, onsdag den 5 februari, togs det första spadtaget för Svensk Biogas första tankstation i Linköping för flytande biogas (LBG). Macken byggs i Mörtlösa och beräknas vara färdig till sommaren 2020.

Macken blir det första tankstället för flytande biogas i Linköping, sedan tidigare finns ett tankställe i Mjölby som invigdes i september 2019.

. - Ett tankställe för flytande biogas (LBG) i Linköping innebär att vi kan erbjuda vår lokalt producerade förnybara biogas även till tunga lastbilstransporter som idag går på flytande metan. Åkerier och transportörer i regionen får därmed ett lokalt tankställe, och vi bidrar dessutom till uppbyggnaden av ett nationellt nätverk av tankställen för de lastbilar som går på flytande LBG/LNG. Det finns numera även möjlighet att ta in bussmodeller som går på flytande biogas, så det är en framtida möjlighet. Hos oss kommer den flytande biogasen att till 100 procent bestå av förnybar biogas. På andra håll i landet består den flytande gasen av en mix av biogas och naturgas. Våra tankstationer för flytande biogas gör därför stor miljönytta, och bidrar på så sätt till världens resurseffektivaste region, säger Anna Lövsén, vd för Svensk Biogas.

Den totala investeringen beräknas bli drygt 20 miljoner kronor, varav 45 procent av investeringen är bidrag från Klimatklivet.

Svensk Biogas är ett helägt dotterbolag till Tekniska verken i Linköping.

Anna Lövsén, vd Svensk Biogas, 013-20 81 91
anna.lovsen@svenskbiogas.se

Fakta flytande biogas:
Biogas är förnybart, närproducerat och ett av världens renaste bränsle som sluter kretsloppet. Biogasen produceras ur organiskt avfall, som exempelvis matavfall, och utöver biogas får man även biogödsel som används för ekologisk odling av livsmedel. Flytande biogas produceras genom att biogasen renas och kyls ned till ca -162 grader i ytterligare ett produktionssteg. Flytande biogas är effektivare att lagra och distribuera än biogas i gasform

Fakta Klimatklivet:
Klimatklivet är fokuserat på lokala investeringar för största möjliga klimatnytta och administreras av Naturvårdsverket i samverkan med andra centrala myndigheter och länsstyrelserna. Det huvudsakliga syftet med satsningen Klimatklivet är att stödja investeringar som effektivt sänker växthusgasutsläpp.

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Besöken på återvinningscentralerna begränsas3.4.2020 12:04:37 CESTPressmeddelande

Coronaviruset gör att många tillbringar mycket tid hemma, och passar då på att städa ur sina skrymslen och rensa i trädgården. Det märks tydligt på Tekniska verkens återvinningscentraler, dit många nu kommer med sitt avfall. Men med Folkhälsomyndighetens nya riktlinjer är det viktigt att begränsa besöken dit, och Tekniska verken uppmanar Linköpingsborna att bara åka om det verkligen är nödvändigt.

Svårt att ta hand om återbruksmaterial på Återvinningscentralerna27.3.2020 21:03:30 CETPressmeddelande

Tekniska verken samarbetar med flera hjälporganisationer som kommer och hämtar det som lämnats in till återbrukshallarna. Men utvecklingen med anledning av coronaviruset för med sig att hjälporganisationerna får allt färre kunder, och försäljningen i butikerna har minskat drastiskt. Därför hämtas inte återbrukat material i samma utsträckning som tidigare, och för att det inte ska svämma över i hallarna uppmanas nu kunderna att inte lämna in saker där just nu.