Trafik och samhälle

Nu startar förberedelserna för nytt stadsbusslinjenät i Enköping

Dela

Den 25 maj startar infrastrukturarbetet i Enköping och förberedelserna för ett nytt stadsbusslinjenät. Det innebär bland annat att Resecentrum stängs av, och hållplatserna där får nya tillfälliga lägen runt stationsområdet.

Som ett startskott på förändringarna mötte politiker och tjänstemän från Region Uppsala och Enköpings kommun upp för att berätta om projektet som pågått länge, men som nu går in i en aktiv fas och som börjar synas i stadsbilden i Enköping.

– Stadsbuss Enköping är ett projekt som kännetecknas av bra samverkan mellan Region Uppsala och Enköpings kommun.

Det var det samstämmiga budskapet från tre politikerna som under en pressträff svarade på frågor om syftet och visionen med det nya linjenätet.

Tomas Rådkvist, ordförande tekniska nämnden (MP) med hunden Rune, Ulrika Ornbrant, kommunalråd (C), båda Enköpings kommun, och Johan Örjes, ordförande trafik- och samhällsutvecklingsnämnden Region Uppsala (C) berättar om satsningen, som beskrivs ske ”i grevens tid”.

– Att linjenätet inte varit anpassat till Enköpings stad har varit tydligt under lång tid, men nu har frågan kommit i ett större sammanhang, sa Johan Örjes.

– Det är fantastiskt roligt, Enköping behöver verkligen ett nytt linjenät eftersom staden växter, poängterar Ulrika Ornbrant.

– Det här är den största infrastruktursatsningen i Enköpings historia, vi har ett åldrat nät som behöver anpassas, säger Tomas Rådkvist.

Under förutsättning att allt går som det är tänkt det nya linjenätet införs under 2022.

Läs mer på ul.se/enkoping

Kontakter

Bilder

Om

Trafik och samhälle
Trafik och samhälle



Följ Trafik och samhälle

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafik och samhälle

Fyra spår Uppsala-Stockholmsregionen viktigt för hela Sverige4.4.2022 11:00:48 CEST | Pressmeddelande

I en rapport pekar Sweco på en rad problem för Mälardalsregionen och hela Sverige om investeringen i fyra järnvägsspår mellan Uppsala och Stockholm inte blir av, så som avtalats till år 2034. I rapporten framhålls behovet av ökad kapacitet för hållbara transporter både för resande och gods i den växande Uppsala-Stockholmsregionen. Rapporten är ett svar på Trafikverkets förslag till ny nationell plan 2022-2033, där den avtalade satsningen på fyrspår endast finansieras till 18 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum