Nu startar första pilotutbildningen inom Teknikcollege

Stockholmsregionen har idag stor brist på arbetskraft med industrikompetens. Därför har Region Stockholm medfinansierat pilotverksamheten Teknikcollege för att öka antalet industrirelevanta utbildningar i regionen. Denna vecka startar Lernia den första pilotutbildningen inom projektet.

- Både kompetensbrist och arbetslöshet är stora problem för Stockholmsregionen. Vi behöver göra det möjligt för fler utbilda sig inom de områden där kompetensbristen är som störst så att vi kan minska utanförskapet samtidigt som vi ger våra bygg-, teknik- och industriföretag möjlighet att växa. Därför är vi otroligt glada över att den första utbildningen inom Teknikcollege äntligen är igång, säger Gustav Hemming (C) Tillväxt och samhällsplaneringsregionråd.

Det är särskilt intressant att Teknikcollege i inledningsfasen riktar sig till vuxenutbildningen för att finna lösningar för att möta industrins kompetensbehov.

- Vi är stolta och glada att som enda vuxenutbildningsföretag vara med och driva och utveckla Teknikcollege i Stockholmsregionen. Nu startar en helt ny typ av utbildning där vi som utbildningsanordnare kan skapa utbildningar som branschen efterfrågar i kombination med att deltagarna varvar teori och praktik på företagen. Att utbildningsföretagen certifieras för att få delta i Teknikcollege ger också en kvalitetsstämpel, vilket är bra för både branschen och utbildningsdeltagarna, säger Anders Hvarfner divisionschef Lernia Utbildning.

Fakta
Region Stockholm har gett 1 500 000 kr i medfinansiering från anslaget 1:1 Regionala tillväxtåtgärder till projektet Pilotverksamhet för Teknikcollege i Stockholmsregionen.

Pilotverksamheten finansieras tillsammans med Huddinge kommun och Södertälje kommun.

WeWork, Regeringsgatan 29

Ledande kompetenslösningar för framtidens industri
Vi har utvecklat individers kompetens utifrån arbetsmarknadens behov i över 100 år och har bemannat den svenska industrin i över 20 år. Lernia omsatte 2 miljarder kronor 2020 och finns över hela landet. Vi utbildade 11 500 personer och förmedlade 8 300 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation. Läs mer på lernia.se.

Stora satsningar på nya jobb runt om i landet – men få svenskar beredda att flytta25.10.2021 07:25:55 CEST | Pressmeddelande

Statliga och privata storsatsningar på jobb utanför storstadsregionerna förväntas ge tusentals nya arbetstillfällen framöver, inte minst i norra Sverige. Nu vill företagen och regeringen få arbetssökande att flytta dit jobben finns, men enligt en ny nationell undersökning av Demoskop på uppdrag av Lernia är få svenskar villiga att flytta för jobb. Endast tre av tio uppger att det är något man är beredd att göra. Mest benägna att flytta är unga, 47 procent i åldrarna 18-32 år svarar ja på frågan, och i gruppen unga män är det ännu fler, 53 procent, som kan tänka sig det.

Nya utbildningar av lärarassistenter kan göra stödinsatser i skolan bättre16.6.2021 07:32:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan 2019 gäller Läsa-skriva-räkna-garantin, Skolverkets satsning på tidiga stödinsatser i skolan. Men en granskning från Lärarnas Riksförbund visar att insatserna inte räckt till, bland annat på grund av personalbrist. Ett yrke som kan hjälpa till att lösa behovet av extra stöd är lärarassistenter och till hösten startar yrkeshögskoleutbildningar runt om i landet som ska utbilda fler. Utbildningsaktören Lernia står bakom utbildningarna.