Nu startar första pilotutbildningen inom Teknikcollege

Stockholmsregionen har idag stor brist på arbetskraft med industrikompetens. Därför har Region Stockholm medfinansierat pilotverksamheten Teknikcollege för att öka antalet industrirelevanta utbildningar i regionen. Denna vecka startar Lernia den första pilotutbildningen inom projektet.

- Både kompetensbrist och arbetslöshet är stora problem för Stockholmsregionen. Vi behöver göra det möjligt för fler utbilda sig inom de områden där kompetensbristen är som störst så att vi kan minska utanförskapet samtidigt som vi ger våra bygg-, teknik- och industriföretag möjlighet att växa. Därför är vi otroligt glada över att den första utbildningen inom Teknikcollege äntligen är igång, säger Gustav Hemming (C) Tillväxt och samhällsplaneringsregionråd.

Det är särskilt intressant att Teknikcollege i inledningsfasen riktar sig till vuxenutbildningen för att finna lösningar för att möta industrins kompetensbehov.

- Vi är stolta och glada att som enda vuxenutbildningsföretag vara med och driva och utveckla Teknikcollege i Stockholmsregionen. Nu startar en helt ny typ av utbildning där vi som utbildningsanordnare kan skapa utbildningar som branschen efterfrågar i kombination med att deltagarna varvar teori och praktik på företagen. Att utbildningsföretagen certifieras för att få delta i Teknikcollege ger också en kvalitetsstämpel, vilket är bra för både branschen och utbildningsdeltagarna, säger Anders Hvarfner divisionschef Lernia Utbildning.

Fakta
Region Stockholm har gett 1 500 000 kr i medfinansiering från anslaget 1:1 Regionala tillväxtåtgärder till projektet Pilotverksamhet för Teknikcollege i Stockholmsregionen.

Pilotverksamheten finansieras tillsammans med Huddinge kommun och Södertälje kommun.

Ledande kompetenslösningar för framtidens industri
Vi har utvecklat individers kompetens utifrån arbetsmarknadens behov i över 100 år och har bemannat den svenska industrin i över 20 år. Lernia omsatte 2 miljarder kronor 2020 och finns över hela landet. Vi utbildade 11 500 personer och förmedlade 8 300 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation. Läs mer på lernia.se.