Nobina CareNobina Care

Nu startar mobila teststationer för covid-19 i Stockholm

Idag startar en ny mobil teststation för provtagning av covid-19 utanför fältsjukhuset i Stockholm. Testerna visar om personen bär på coronaviruset, eller inte. Det är Samtrans Omsorgsresor som står för logistiken tillsammans med företaget InfoSolutions, som har en genomarbetad logistik för provtagning av covid-19, med labbtester. Detta i samverkan med Folkhälsomyndigheten.
Provtagning Covid-19, Samtrans

Vid teststationen kan personer med remiss komma och lämna prov, utan att behöva gå ut ur bilen. De utför provtagningen själva och testerna transporteras sedan av Samtrans Omsorgsresor till A23 Lab i Uppsala för analys. Inga resurser från den befintliga hälso- och sjukvården ska användas.

Samtrans som redan bidrar i kampen mot corona, genom att transportera personer med covid-19, har därmed upprättat en organisation för ändamålet och har erfarenhet som kan tillämpas ytterligare. Från planering, trafikledning och utförande för bästa logistik och säkerhet.

Det råder idag osäkerhet om vem som är smittad av viruset och vem som inte har smittan. Det finns stora samhällsvinster i att öka testningen av covid-19. Därför ska nu provtagningen i Sverige utökas ytterligare.

-          Kapaciteten kan öka, utan att belasta hälso- och sjukvården som redan är ansträngd. Här måste den outnyttjade resurs som finns i samhället i övrigt tillvaratas. På så sätt kan betydligt fler människor i samhället testas, säger Samtrans Marknadschef Eric Steijer.

Syftet med konceptet som upprättats av InfoSolutions är att snabbt komma igång med provtagning av vård- och omsorgspersonal och personer med samhällsviktiga funktioner. Processen är strukturerad, ordnad och säker.

-          Vi har tagit fram konceptet då vi såg en möjlighet att hjälpa till med det webbaserade verktyget LabPortalen som redan förmedlar remisser och svar till vården. Vi hoppas att lösningen når så många inom vård- och omsorgen som möjligt, så att de kan testa sig och förhoppningsvis komma tillbaka till arbetet snabbare, säger Alex Stendahl, VD för InfoSolutions.

Detta är den första mobila teststationen som upprättats av InfoSolutions och Samtrans Omsorgsresor, under kommande veckor kommer platserna för provtagning utökas ytterligare.

Provtagning Covid-19, Samtrans
Provtagning- Fältsjukhuset

Nobina Care
Armégatan 38

Till pressjour: 08-52250045https://www.nobina.se

Fakta om Samtrans:

Samtrans Omsorgsresor är en del av Nobina-koncernen, Nordens största kollektivtrafikföretag. Varje år utför Samtrans Omsorgsresor ca 1,7 miljoner personresor, framförallt på uppdrag av kommuner och landsting. Företaget har en stark samhällsbärande roll genom att finnas till för människor som på olika sätt har svårigheter att åka med den allmänna kollektivtrafiken.

Samtrans kör idag coronasmittade patienter i Region Stockholm. Detta i ett samarbete med SOS Alarm, Försvarsmakten, och Ambulanssjukvården i Stockholm, som också utbildat förare i smittskydd och hur man förhåller sig till smittade personer.

Kontaktperson Samtrans: Lisa Ydlinger- Tel: 08-522 50 045

Fakta om InfoSolutions:

InfoSolutions som har koppling till över tusen laboratorier och vårdgivare, med det webbaserade remiss- och provtagningsverktyget LabPortalen, förmedlar flera hundra tusen remisser och svar mellan vårdgivare, provtagare och laboratorier varje månad. InfoSolutions har tagit fram ett heltäckande koncept för mobil testverksamhet. Den mobila testverksamheten kan ställas upp på kort varsel och bedriva egenprovtagning enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Konceptet är byggt så att det snabbt kan skala upp och återanvändas för många olika aktörer i alla delar av landet.

Kontaktperson på InfoSolutions: Hanna Benne- Tel: 070-483 43 00

Följ Nobina Care

Senaste pressmeddelandena från Nobina Care

Nobina Care hyllar omsorgsförarna på Bussförarens Dag18.3.2024 09:16:28 CET | Pressmeddelande

Varje dag bidrar omsorgsförare runt om i landet till ett inkluderande samhälle genom att göra det möjligt för människor att resa till skolan, arbetet, fritidsaktiviteter, dagliga verksamheter och sjukvård. Idag, den 18 mars är det Bussförarens Dag. Som en del av Nobina vill vi på Nobina Care uppmärksamma våra 1500 omsorgsförare, som varje år utför cirka 3,5 miljoner personresor och som spelar en viktig roll för resenärernas rätt att delta i samhället på lika villkor.