Nu startar SM Landsväg linje 2020

Tierps Arena är riggad och klar inför SM Landsväg Linje som inleds i morgon lördag med Damer Elit och Herrjuniorerna. Emilia Fahlin kör sitt första race efter handledsoperationen, och även Lisa Nordén, Julia Borgström och Nathalie Eklund finns bland de startande. Herreliten kör på söndag liksom damjuniorerna.
I helgen gör Sveriges bäst damer och herrar upp om mästartiteln i linje på Tierps Arena.

– Vi hade önskat att fler tjejer kom till start, men det är riktigt fina startfält och hela 92 killar anmälda till herrseniorklassen på söndag, säger Johan Törnhage, presskontakt för arrangerande Upsala CK

Tävlingarna på Tierps Arena sker utan publik. Däremot har polisen bedömt att Landsvägs SM inte sker på offentlig plats, vilket innebär att startfälten inte behöver delas in i mindre grupper.  Tävlingarna livesänds via solidsport och kommenteras av Peo Johansson, tidigare tävlingsansvarig på Svenska Cykelförbundet.

Det är en utslagsgivande bana som väntar cyklisterna i helgen. Banan är 7,6 kilometer lång och relativt platt, men de två hårnålskurvor kommer bli tuffa, tror Johan Törnhage. Vädret ser dessutom ut att bjuda på friska vindar.

– Det är så roligt att vi lyckas genomföra ett SM och Skandisloppet. Tierps Arena är vårt svar på Imola och det är en jättefin bana men det gäller att ligga på rätt ställe när spurten drar igång. Rätt cyklist kommer garanterat att vinna, säger han.

Hålltider Landsvägs SM linje

Lördag 3 oktober 2020

Herr Junior starttid 10.00 114 kilometer

Dam Senior starttid 13.00 114 kilometer