Bokoop

Nu startar uthyrningen - kvalitetsbostäder med låg hyra och stort eget ansvar

Nu börjar uthyrningen i Bokoops första projekt. Det handlar 145 Svanenmärkta bostäder med god standard och hyror långt under snittet för nyproduktion.

- Vårt föreningsboende blir ett viktigt tillskott till svensk bostadsmarknad – en välfinansierad och fungerande lösning för att hjälpa kommunerna med bostadsförsörjningen. Ett fint och ansvarsfullt boende som kan efterfrågas även av våra unga, säger Olof Landgren, ordförande i Bokoop.

Den 15 november startade uthyrningen av Bokoop Nykvarn i samarbete med Bostadsförmedlingen i Stockholm. Planerad inflyttning i den första etappen är 1 mars 2022.  Bostäderna ligger i Nykvarn på 30-minuters pendlingsavstånd från Stockholms central. I en första etapp hyr Bokoop ut 21 ettor, 11 tvåor, 6 treor och 9 fyror. Hyror från 4 990 kr/mån.

– Hyrorna är under det befintliga beståndet och långt under snittet för nyproduktion av hyresrätter, berättar Olof Landgren.

Ettorna och tvåorna hyrs ut med förtur till unga vuxna, de större lägenheterna kan alla hyra. Insatserna motsvarar 6 månadshyror och återfås när man flyttar, förutsatt att pengarna inte behövs för att återställa skicket på lägenheten. Lägenhetsinnehavaren ansvarar själv för inre underhåll i lägenheten, precis som i en bostadsrätt.

– Vårt föreningsboende är i grunden mycket likt en bostadsrätt med ansvar, påverkansmöjlighet och sammanhållning. Med några avgörande skillnader - vi vet närapå exakt vad kostnaderna för att bo kommer vara på 20 års sikt, lägenheten går varken upp eller ner i värde och att det kapital du behöver är mellan 30 och 60 tusen. Där du kan låna hela beloppet till bottenlånvillkor. Andra skillnader är att föreningen har en professionell styrelse.

Snitthyrorna för övrig nyproduktion i Stockholmsregionen för respektive lägenhetstyp ligger mellan 35 och 58 procent över hyrorna i allmännyttiga Bokoops projekt i Nykvarn. 2019 förmedlades 105 nyproducerade hyresrätter med permanent upplåtelse och en hyra under 6000 kr i månaden, totalt i hela Storstockholm. Bokoops projekt i Nykvarn innebär ett tillskott på över 60 lägenheter med hyra under denna nivå.

– Bokoop är redo att skalas upp. Vi har såväl finansiering som kapacitet att bygga i en första fas 4000 lägenheter. Vi vill vara med och förbättra den dysfunktionella bostadsmarknaden som stänger ut många, och som samtidigt skapar ohållbara situationer i vissa renodlade hyresrättsbestånd, säger Olof Landgren.

Bokoop
Åsögatan 115

Om Bokoop

• Bokoop är medlemmar i Sveriges Allmännytta och startades 2018 i syfte att fylla ett hål i svensk bostadsmarknad.
  • Bokoop är den första storskaliga satsningen på kooperativa hyresrätter de senaste 100 åren.
  • Låg hyresnivå – målet är väsentligt under nivån för investeringsstödet. På de flesta orter så representerar ett Bokoop-projekt fler lägenheter med låg hyra än flera årsproduktioner.
  • Behövande och prioriterad målgrupp – alla lägenheter upplåts med förtur för Kommunens unga i redan etablerade öppna köer.
  • Svanenmärkt och ledande inom hållbarhet – vi bygger hållbart i trä med bergvärme och solpaneler med målet att våra hus ska producera lika mycket energi som de gör av med.
  • Bidrar till transporttransformation – vi etablerar elbilpool, e-handelsbyggnad, cykelpool och kan inkludera kollektivtrafiken i hyran med gruppanslutning.
  • Långsiktighet utan vinstkrav – Bokoop förvaltar med ett evighetsperspektiv utan vinstkrav.

Om kooperativ hyresrätt

• Kooperativ hyresrätt är den fjärde lagstadgade upplåtelseformen i Sverige Formen är väl beprövad och har egen lagstiftning som gällt sedan 2002.
  • Kooperativ hyresrätt kombinerar fördelarna med bostadsrätt och hyresrätt – den ger bostadsrättens möjligheter till inflytande med hyresrättens flexibilitet.
  • Insatsen hos Bokoop är på en nivå som de flesta har råd med – motsvarande 6 månaders hyra som man får tillbaka om man flyttar. Insatsen är fullt belåningsbar till bottenlånvillkor.
  • Som medlem har du ansvar för lägenhetens invändiga underhåll: såsom ytskikt, installationer/vitvaror och kök. Föreningen tar hand om det gemensamma underhållet i trapphus, servicebyggnad och gård, samt skötsel och föreningens ekonomi.

Följ Bokoop

Senaste pressmeddelandena från Bokoop