Nu startar utvecklingen av Fyrishov

2017 gav kommunfullmäktige Fyrishov uppdraget att förnya och utveckla bad- och simanläggningen. Nu är arbetet med att utveckla Fyrishov igång. Under sommaren visas en utställning med sju arkitektmodeller på ett framtida Fyrishov.

Fyrishov är idag en betydande destination med drygt 1,3 miljoner besök per år. En aktiv plats för träning, tävling, motion, rekreation, möten och event. Arenan är och kommer även i framtiden vara huvudarenan för simning i Uppsala. Nu utvecklas Fyrishov för att bli en ännu mer aktiv och spännande mötesplats.

– Uppdraget från kommunfullmäktige utgår från att simkunnighet är viktigt, och är en lagstadgad idrott i skolan. Dessutom växer Uppsala kraftigt, och genom att utöka badytan kan vi ta emot flera besökare. Utbyggnaden är också viktig då dagens simhall har levt ut sin tekniska livslängd och behöver förnyas, säger Claes Enskär projektansvarig på Fyrishov.

–  Vi vill skapa den givna mötesplatsen i Uppsala för aktiva människor, oavsett ålder eller träningsnivå. Fyrishov vill fortsätta att bidra till en aktiv livsstil där träning och gemenskap har en naturlig plats, säger Anna Selqvist, Försäljnings- och marknadschef Fyrishov.

Utvecklingen av Fyrishov kommer att genomföras i flera etapper, och innebär bland annat en ny simhall som ersätter nuvarande simhall, totalrenovering och ombyggnad av dagens simhall, fler upplevelser för mindre barn i äventyrsbadet och en uppdaterad relaxavdelning.

Även omgivningarna kring arenan, ska Fyrishov AB tillsammans med Uppsala kommun utveckla. Ambitionen är att skapa ett attraktivt å-rum med parkstråk, grönytor för träning, tävling, konserter och event, två utomhusbassänger och en ny sommarentré. Tanken är att i framtiden kunna återskapa Fyrishovs historia med ett naturbad i ån. En ny entrébyggnad planeras parallellt med eller direkt efter ut- och ombyggnationen av badet. Den nya entrén ska fungera som navet på anläggningen och kan bland annat inrymma serviceytor, mötesrum, mottagning för aktörer inom vård och hälsa. Den delen av utvecklingsplanerna är ännu inte finansierad och ingår således inte i den satta budgeten om ca 500 Mkr.

I december 2019 gick startskottet till en arkitekttävling. Under perioden 22 juni-augusti visas en utställning med sju förslag på Fyrishov, och av dem går de bästa förslagen vidare till omgång två som innebär den slutliga utformningen av första etappen, den nya simhallen. Vinnande arkitekt presenteras i november 2020. Därefter sätts spaden för det nya Fyrishov i jorden i slutet av år 2021 alternativt början av 2022 och ca två år senare är det dags för de första badgästerna att simma i den nya 50-metersbassängen. Därefter påbörjas den andra etappen som är ombyggnation och renovering av befintlig simhall.

Fyrishov, som är en del av Uppsala Kommun ska vara ekonomiskt, socialt och miljömässig hållbart med energieffektiva lösningar och en hög grad av återvinning av energi och resurser.

Anna Selqvist, Försäljnings- och marknadschef Fyrishov AB, anna.selqvist@fyrishov.se, alternativt 072-578 13 73

Fyrishov är idag en destination med drygt 1,6 miljoner besök per år. Vi är en möjligheternas arena med ett generöst utbud för bad, idrott, fritid och rekreation, alla dagar året om. Fyrishov är och kommer även i framtiden att vara, huvudarena för simning i Uppsala.

Källa till smitta funnen på Fyrishov8.3.2019 18:14:00 CETPressmeddelande

Världsutställningen Titanic The Exhibition till Uppsala och Fyrishov12.2.2019 11:49:00 CETPressmeddelande

Psykisk hälsa, näthat och kärlek - Fri föreläsning med Andreas Jonsson7.11.2018 15:27:00 CETNyheter

Hemmapremiär för Uppsala Basket ikväll5.10.2018 13:32:00 CESTNyheter

Ikväll är det comeback och hemmapremiär för Uppsala Basket på Fyrishov. Laget, med klubbdirektör Johan Immelgård i spetsen, vill visa Basketsverige att de har Sveriges bästa basketpublik redan från start. Motståndarna är BC Luleå och matchen börjar kl 19.04 i Hall A, som renoverats omfattande inför basketsäsongen. Fyrishov är som gjord för basket och det skapas en unik stämning där publiken är nära, vilket är inspirerande för spelarna. För att behålla den täta atmosfären har väggarna klätts om med träpanel, hallen målats om och golvet bytts ut till ett trägolv. Hallen har även försetts med dörrpartier i glas för att ge mer ljus och skapa en tryggare miljö. Tekniken är kompletterad och uppdaterad för att svara upp mot dagens behov och för att möta kraven i Basketligan. Välkomna,nu kör vi!

Många mässor på Fyrishov i vår8.2.2018 15:16:00 CETNyheter

Det blir en välfylld vår med mässor och event på Fyrishov. Variationen på arrangemangen är stor och extra roligt är det att presentera ”Barnmässan” som för första gången arrangeras i Uppsala. 10 februari IRFA MMA GALA 13 – Internationell MMA gala arrangör: IF Team Perrys gym 23-24 februari http://www.fyrishov.se/aktivitet/uppsala-beer-whisky-festival-2018 Uppsala Beer & Whisky Festival Fjärde upplagan av Uppsalas öl- och whiskymässa . Som besökare får man träffa några av landets främsta och mest spännande leverantörer och producenter. arrangör Brink &Berger 3-4 mars Barnmässan i Uppsala Första gången det arrangeras en riktigt stor Barnmäsa i Uppsala. Utställare blandas med aktiviteter för i första hand småbarnsfamiljer arrangör Brink &Berger 6 mars Entreprenörskap på riktigt Uppsala läns mässa för unga företagare Gymnasieelever tävlar under dagen om platser till riksfinalen i Ung Företagsamhet arrangör Ung Företagsamhet 8-10 mars SciFest - Vetenskapsfestival för barn arrangör: Uppsala