Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Nu startar Volvo Ocean Race Göteborg

Volvo Ocean Race, världens största havskappsegling, närmar sig Göteborg. Båtarna väntas komma till Göteborg den 14 juni runt midnatt, men Race Village öppnar som planerat klockan 14.00 samma dag. Då startar en veckas folkfest i Frihamnen.

Foto: Carlo Borlenghi/Volvo Ocean Race

En av höjdpunkterna i programmet under torsdagen är den officiella invigningen av Volvo Ocean Race Göteborg på Stora Scenen klockan 17.00. Hela programmet för veckan finns på evenemangets hemsida – http://volvooceanracegoteborg.com/folkfest/

Efter en långsam start har de sju Volvo Ocean Race-båtarna fått upp farten i etappen från Cardiff till Göteborg. Båtarna beräknas komma till Göteborg runt midnatt. Race Village stänger klockan 21.00 men om båtarna kommer utanför de schemalagda öppettiderna öppnas området för de fans som vill ta emot seglarna.

Tävlingens enda svenska deltagare, Martin Strömberg seglar på Turn the Tide on Plastic som hänger med i tätklungan.

– Upploppet mot Göteborg blir otroligt spännande för som det är nu kan vi nästan sträcka ut handen och ta i de andra båtarna. Det kommer gå fort de sista timmarna. Vi ger allt vi har och jag ser fram emot att möta alla fans hemma i Göteborg, säger Martin Strömberg.

Här kan du följa båtarnas väg mot Göteborg – https://goo.gl/
Målgången kommer att direktsändas på tävlings hemsida och på https://www.volvooceanrace.com/live/

Det finns möjlighet att få en plats på en pressbåt under målgången och under tävlingsmoment senare i veckan. Kontakta Fabian Bengtsson, Pressansvarig för Volvo Ocean Race Göteborg.

Foto: Carlo Borlenghi/Volvo Ocean Race

031-368 40 00http://goteborgco.se

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Bolaget ägs av Göteborgs Stad och har ett brett samarbete med besöksnäring, akademi, övrigt näringsliv och organisationer i Göteborgsregionen.

Göteborg & Co ingår tillsammans med Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater i klustret Turism, Kultur & Evenemang och är klustrets moderbolag.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Invigningsceremonin och premiärturen för nya skärgårdslinje mellan Stenpiren och Hönö Klåva20.6.2018 07:30Pressinbjudan

Från och med 26 juni och under hela sommarsäsongen kör Styrsöbolagets nya skärgårdsbåt mellan Stenpiren och Hönö Klåva via Eriksberg. Den nya skärgårdslinjen kan ses som en del av jubileumssatsningen Tillgänglig Skärgård, sprungen ur göteborgarnas önskan att enklare ta sig till skärgården från stan inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Välkomna på invigningsceremonin och premiärturen den 26 juni kl. 09.30 på Stenpiren.