Nu tas första spadtaget för den nya bron på Djurgården!

För ett år sedan utlovade Kungliga Djurgårdens Förvaltning en ny gångbro mellan Museiparken på Norra Djurgården och Rosendal på Södra Djurgården. Nu sätts spaden i marken för Folke Bernadottes bro! Och det är bara början på en rad satsningar och investeringar på Djurgården.

Den nya bron mellan Museiparken och Rosendal.

Spadtaget tas på norra sidan av Djurgårdskanalen, den 26 oktober kl 06.30, på brinken nedanför Tekniska och Etnografiska museet. De fem museicheferna för Etnografiska, Tekniska museet, Polismuseet, Riksidrottsmuseet och Sjöhistoriska sätter spadarna i marken tillsammans med Tin-Tin Jersild från Rosendals Trädgård. En ljusprojektion visar hur bron kommer att se ut när den invigs hösten 2019. Det är en av alla satsningar som kommer att göra Djurgården än mer tillgängligt, intressant och roligt för de 15 miljoner människor från jordens alla hörn som årligen besöker oss.

Under de närmaste fem åren investeras drygt 2 miljarder i kulturarvet, i nya upplevelser och därmed i Stockholms attraktionskraft. Världens berg-och dalbanetätaste tivoli Gröna Lund får ännu en häftig berg-och dalbana. Grannen Liljevalchs bygger till och anlägger ett nytt torg och i samma kvarter bygger Pop House ut, och renoverar samtidigt det nyligen förvärvade Cirkus. Junibacken utvidgar och på Biskopsudden byggs en ny restaurang med Michelin-ambitioner under ledning av Tommy Myllymäki & Svenska Brasserier.

Djurgårdens intressenter samarbetar för att stärka destinationen och verkar för att den utvecklas på ett hållbart sätt. Som Skandinaviens främsta attraktion ser man ett ansvar att tänka långsiktigt och att lyfta viktiga framtidsfrågor, vilket genomsyrar satsningar som sker. Nordiska museet satsar på en stor utställning om Arktis som berör oss alla. Rosendals Trädgård tar genom ”Initiativ 2000 kvm” sig an utmaningen att odla fram en hållbar matkultur som respekterar gränserna för vad planeten tål. På Skansen växer kunskapscentret ”Baltic Sea Science Center” fram, vilket lyfter Östersjöns aktuella miljöutmaningar och beräknas öppna i april 2019. Statens Maritima Museer presenterar Östersjöns världsunika kulturarv i ett helt nytt marinarkeologiskt museum som planeras öppna 2020.

I samband med första spadtaget tänds åter vinterbelysningen på Djurgården som i år också lyser upp den norra sidan, Djurgårdsbron och Galärvarvsmuren.

Datum: 26 oktober 2018

Tid: 06.30-08-00

Plats: vid fundamentet för Folke Bernadottes bro vid Museiparken och inne på Tekniska museet.

Anmälan: Camilla ZedendahlKungliga Djurgårdens intressenter, 0709-906973

Royal Djurgården

Djurgården är en grön oas mitt i centrala Stockholm där både stockholmare och besökare från hela världen kan njuta av såväl natur som ett rikt utbud av attraktioner. Vi på Djurgården har en flerhundraårig tradition som plats för nöjen och rekreation, en tradition som vi tillsammans vill bära vidare in i framtiden.

Här på Djurgården samarbetar vi. Genom Kungl. Djurgårdens Intressenter samarbetar 48 av Djurgårdens aktörer för att du ska få den bästa möjliga upplevelse hos oss och för att vår gemensamma plats Royal Djurgården – Skandinaviens främsta attraktion, ska utvecklas på ett klokt och hållbart sätt.

Royal Djurgården Visitor Center är en auktoriserad turistinformation på Djurgården. Här samlar och informerar vi om alla besöksmål på södra och norra Djurgården. Bakom Royal Djurgården Visitor Center står Kungl. Djurgårdens Intressenter och våra partners Länsstyrelsen i Stockholms län, Förbundet för Ekoparken, Världsnaturfonden WWF, Kungliga Djurgårdens Förvaltning och Djurgårdsbrons Sjöcafé.

Den nya bron mellan Museiparken och Rosendal.

Nu slår bodluckorna upp på Skansens julmarknad!12.11.2018 07:00Pressmeddelande

Nu är det snart dags för den första julmarknadshelgen på Skansen. Bodarna slår upp luckorna, och försäljare från hela landet packar upp julmat, textilier, trähantverk, fisk och konfekt, pepparkakshus och saffransbullar. Det blir dans runt granen med Julorkestern, det serveras rykande het glögg och nybakade små munkar, brända mandlar, kolbullar och mycket mera. Hantverkarna i stadskvarteren - glasbruket, krukmakaren och flera andra små verkstäder har öppet.. Julmarknaden pågår 24 - 25 november, 1 – 2, 8 – 9 och 15 – 16 december.