Nu tas nästa viktiga utvecklingssteg för AI Innovation of Sweden

Den tekniska infrastrukturen för datafabriken på AI Innovation of Sweden är nu grundlagd och redo att fyllas med data. Detta betyder att både forsknings- och innovationsprojekt inom tillämpad AI kan accelereras. Bakom den tekniska lösningen står CGit, Core Technology Partner till AI Innovation of Sweden.
Petter Ahlén, CGit, och Carl Lindberg, AI Innovation of Sweden. Bild: Lindholmen Science Park

Genom sitt partnerskap donerar CGit betydande datakraft samt tillgång till expertkonsulter, till de många AI-projekt som AI Innovation of Sweden kommer starta inom kort.

I och med att den första versionen av den tekniska infrastrukturen är på plats, står datafabriken förberedd att starta verksamheten på allvar.

- Donationen innebär att vi nu står fullt utrustade och väl förberedda för att ta emot de första dataseten, berättar Carl Lindberg, Data Factory Manager på AI Innovation of Sweden.

- Datafabriken är en nationell resurs som kan nås av partners var i Sverige de än sitter. Förutom de tillgängliga dataseten erbjuder datafabriken även en kraftfull beräkningskapacitet, vilket är nödvändigt för att kunna arbeta effektivt med AI. Våra partners och forskare kommer kunna använda datan för att arbeta enskilt eller tillsammans med andra kring akademiska eller pre-kommersiella forskningsprojekt, fortsätter Carl Lindberg.

En välbeprövad plattform optimerad för AI utveckling
Plattformen som datafabrikens infrastruktur bygger på kallas för AIRI (AI Ready Infrastructure) och används idag av många ledande företag inom utveckling av AI världen över och även av svenska bolag som bland annat utvecklar teknik för självkörande fordon.

CGit som levererar plattformen är ledande i Sverige på lösningar speciellt utformade för Deep Learning samt utveckling av AI och kommer genom sina datacenter kunna leverera mycket hög prestanda och kompetens till AI Innovation of Sweden. Samtliga datacenter är lokaliserade här i Sverige och ägs av CGit, vilket betyder att även känslig data kan hanteras.

- CGit är helt rätt partner för oss, då de besitter djup och på många sätt svårtillgänglig teknisk kompetens kring AI-infrastruktur, understryker Carl Lindberg.

- Vi på CGit är mycket stolta över att få vara en del av denna stora satsning. Jag ser fram emot att vi får bidra till att alla spännande AI-projekt som kommer startas blir framgångsrika, säger Petter Ahlén, CGit.

Om CGit
CGit AB har sedan 2007 bedrivit verksamhet inom uppbyggnad och utveckling av IT infrastruktur vilket omfattar bland annat datacenter, säkerhet, management, hosting, nätverk & kommunikation och backup/DR. CGit är ett publikt bolag och är noterade på Spotlight-börsen. Sedan maj i år är CGit Core technology partner med AI Innovation of Sweden. www.cgit.se

Om AI Innovation of Sweden
AI Innovation of Sweden är en nationell kraftsamling som accelererar innovations- och forskningsarbete för tillämpning av AI, med det övergripande målet att långsiktigt stärka svensk industris konkurrenskraft och den svenska välfärden. Genom att tillhandahålla mötesplatser, nätverk, projektresurser, data och domänkunskap möjliggör, initierar och driver AI Innovation of Sweden projekt inom applicerad AI.

AI Innovation of Sweden finansieras av Vinnova och Västra Götalandsregionen samt drygt fyrtio partners från industri, offentlig sektor, forskningsinstitut och akademi. Formell värd för satsningen är Lindholmen Science Park AB. www.ai.se

Kontaktpersoner:
AI Innovation of Sweden
Carl Lindberg, Data Factory Manager
carl.lindberg@ai.se

CGit
Petter Ahlén
petter.ahlen@cgit.se

Lindholmen Science Park är en samverkansmiljö inom morgondagens mobilitet, AI, ICT, visualisering och media. Vi erbjuder en neutral arena där näringsliv, akademi och myndigheter tillsammans driver innovation för samhällsutveckling. I över 20 år har vi varit med och skapat framgångsrika samarbeten på regional, nationell och internationell nivå. Vi drivs av att skapa ökad innovationskraft för Sverige.