Nu träder UTP-lagen i kraft – riskerar att motverka sitt syfte
Idén från början var att skydda mindre leverantörer mot deras större kunder genom att göra inskränkningar i avtalsfriheten och förbjuda de större köparna av livsmedels- och jordbruksprodukter att efterfråga vissa typer av avtalsvillkor.
I och med att Sverige nu valt att överimplementera lagen till en sådan grad att även multinationella livsmedelsaktörer skyddas gentemot deras mindre kunder, riskerar mindre köpare av livsmedel, exempelvis butiker och kiosker, viten eller sanktionsavgifter om de avbeställer färskvaror eller att risken fördelas mellan köpare och leverantör när leverantören vill testa nya produkter.
- Lagen kommer inte att bidra till dess ursprungliga ändamål, att stärka mindre leverantörers ställning i livsmedelskedjan, snarare riskerar den att bidra till det exakt motsatta. Lagen riskerar att bli kontraproduktiv, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Leder till större prisfokus
När lagen nu träder i kraft den 1 november kommer det bli ett minskat fokus på kvalitet och mer fokus på att förhandla om prisnivån. Exempelvis kan handlare och leverantörer i dagsläget komma överens om att dela på förlusten av varor som ej säljs i butik och går ut i datum.
Ömsesidigt fördelaktiga affärsupplägg likt detta för oprövade produkter kommer ej vara tillåtet för handlare att efterfråga i och med att lagen nu träder i kraft.
- Tyvärr kan detta komma att drabba utbudet av lokalproducerade produkter och slaget mot mindre lokala leverantörer riskerar att bli väldigt stort, säger Mats Hedenström.
Gynnar större leverantörsföretag
Svensk Handel har från början varit tydliga med att lagen lägger en större kommersiell risk på mindre köpare i livsmedelskedjan när de köper från både större och mindre leverantörer. Detta kommer att gynna större leverantörsföretag som säljer märkesvaror som alla butiker måste ha på hyllan, samtidigt som incitamenten att köpa från lokala oprövade leverantörer minskar, vilket går tvärtemot lagens ursprungliga syfte.
Svensk Handel kommer att fortsätta bevaka och följa upp hur lagen drabbar svenska handlare och har tagit fram vägledning för våra medlemmar.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Second hand omsatte 4,8 miljarder under årets första kvartal24.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Intresset för second hand befinner sig fortsatt på en hög nivå. Omsättningen i mars var 1,6 miljarder kronor, vilket innebär att den totala omsättningen för årets första kvartal blev 4,8 miljarder kronor. Även denna månad var e-handeln den dominerande försäljningskanalen för second hand. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för mars månad.
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet15.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Över hälften av butikerna utsattes under föregående kvartal för någon form av brott, och månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin. Tiden för fina ord är förbi. Nu krävs det att de ansvariga börjar leverera på sina löften.
Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad och noterar en ökning även i fasta priser. Försäljningen i klädhandeln ökade med 0,6 procent och skohandeln noterade en ökning med 17,9 procent jämfört med förra året.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum