Nu våras det i trädgården

Just nu har Veteranpoolen högtryck på trädgårdstjänster. Med den milda vintern så börjar det bli dags för trädbeskärning på många håll runtom i Sverige. Efterfrågan vuxit explosionsartat sedan det blev en RUT-tjänst. Men trädbeskärning inget man ska ge sig på utan förkunskap. Det är viktigt att göra rätt, annars kan man göra mer skada än nytta.

Foto: Carina Gran

Rikard Skoglund, trädgårdsmästare och kontorschef för ett av Veteranpoolens kontor i Stockholm, har över 20 år som trädgårdsmästare med sig i bagaget.

- Många träd går att beskära tidig vårvinter som till exempel äppel- och päronträd men man ska vänta med körsbär och plommon till juli, augusti och september. Beskär man dem för tidigt så savar/”blöder” de. På sikt försvagar man då trädet, och det ger ingångar för olika svampsjukdomar och skadeinsekter. Men anlita ett proffs så behöver du inte ligga sömnlös över det, säger han.

Vilka är de vanligaste misstagen man gör i sin iver att komma igång med trädgården?

- Att man städar i rabatterna för tidigt. Låt löv och blast ligga kvar och skydda tills den värsta kylan lagt sig. Och att man beskär rosorna för tidigt - vänta tills björkarna fått sina musöron. Har man ömtåliga växter, som bland annat barrväxter och buxbom är det klokt att skydda dem från den starka vårsolen med skuggväv. Det gäller framförallt kalla vårar när tjälen ligger länge i marken, säger Rikard.

Är det något mer man kan tänka på så här års?

- Ja, ta fram dina trädgårdsverktyg och gör rent, slipa och smörj upp. Det finns inget värre än att jobba med slöa och rostiga verktyg. Och sist men inte minst - ut med trädgårdsmöblerna och njut - våren är en underbar tid.

Veteranpoolens bästa tips för trädbeskärning

• Beskär inifrån och ut
  • Ta bort skadade grenar i omgångar
  • Ta bort grenar som korsar varandra, växer inåt i kronan och behåll de som växer åt det håll som gör att kronan blir jämn
  • Om stora gallringar, spara spröda vattenskott. Dela gärna upp stor beskärning över fler säsonger så att du slipper problemet med för mycket vattenskott (tar massa energi av trädet)
  • Balansera borttagande av grenar med blomknoppar och bladknoppar
  • Försök vid beskärning av hela tiden försöka skapa små kronor i kronan
  • Tänk på att trädet ska vara både vackert att se på och ge mycket frukt (undvik de fula ”paraplyklippningarna”)
  • Ta hjälp av proffs om du är osäker

För lokala kontakter, kontakta malin.sand@veteranpoolen.se, 0735-335755

Foto: Carina Gran

Veteranpoolen är ett rikstäckande bemanningsföretag med 49 kontor från Ystad i söder till Luleå i norr. Här jobbar ca. 8000 ålders- och avtalspensionärer extra med allt från hushållsnära tjänster som t ex städning och barnpassning, olika hantverksuppdrag och trädgårdsskötsel till rena bemanningsuppdrag ute på företag.