Nu växlar vi upp småföretagarpolitiken

Socialdemokraternas partikongress har idag fattat beslutat om riktlinjer för området ”Jobb och tillväxt för framtidstro”, Närings- och innovationsminister Mikael Damberg var huvudföredragande från partistyrelsen

-        Vi växlar nu upp småföretagarpolitiken, det ska bli billigare att anställa, lättare att hitta finansiering och även småföretagare ska omfattas av trygghetssystemen, säger Närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

Prioriterade beslut från riktlinjer:

Enklare att driva företag. Det ska bli billigare för fler företag att göra sin första anställning. Betalningstiderna mellan stora och små företag ska kortas. Trygghetssystemen ska fungera så att också egenföretagare, småföretagare och människor som kliver in och ut ur företagarrollen kan känna samma trygghet som andra. Finansieringen för växande företag ska förbättras.

Bättre kommunikationer. Kraftfulla förstärkningar av drift och underhåll av järnvägen ska göras, liksom insatser för ett välfungerande vägnät, sjöfart, flyg och hamnar. Viktiga godsstråk och järnvägssatsningar, som knyter samman regioner i hela landet, ska prioriteras. Arbetet med nya stambanor för höghastighetståg och Norrbotniabanan, som en del av den botniska korridoren, ska påbörjas, liksom planeringen av den regionala kollektivtrafiken för att upprätta goda anslutningar till de nya stationerna. Fortsatt kraftfull utbyggnad av fast, mobilt bredband och telefoni ska ske. År 2025 ska hela Sverige ha tillgång till snabbt bredband.

Fler vägar till jobb. För att klara kompetensförsörjningen i Sverige krävs fler utbildningsplatser i bristyrken och fler karriärvägar. Alla som är arbetslösa ska erbjudas validering och utbildning för att kunna bli anställningsbara. Samtidigt ska individen vara skyldig att utbilda sig. Olika former av subventionerade anställningar som nystartsjobb, extratjänster och beredskapsjobb är en språngbräda för den som har svårt att få jobb. Vi vill se fler broar mellan arbetsgivare och personer med anställningsstöd så att det blir enklare att anställa också för privata arbetsgivare. Fler personer med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga ska ges möjlighet att jobba, t.ex. genom arbetsintegrerande sociala företag.

Tryggare anställning. Vi vill att det skydd arbetstagare har mot uppsägningar ska gälla även då arbetsgivare avser att minska antalet timmar på anställningskontraktet.
___________________________________________
Beslut och dagsprotokoll läggs upp på vår hemsida

Daniel Ferreira, pressekreterare åt Mikael Damberg
Sam Assadi, pressekreterare
076-0520534

i vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.

Socialdemokraterna i Sverige och Finland: Stärk EU:s hybridförsvar och inför striktare sanktioner för Ryssland22.4.2024 17:38:23 CEST | Pressmeddelande

Socialdemokraterna I Sverige och Finland presenterar nya förslag för att stärka EU:s hybridförsvar och ställer gemensamma krav på nya sanktioner för att strypa Putins krigskassa. Detta gjordes efter ett gemensamt besök vid finsk-ryska gränsen av Magdalena Andersson, partiordförande för svenska Socialdemokraterna och Antti Lindtman, partiledare för finska Socialdemokraterna.