Nu växlar vi upp småföretagarpolitiken

Socialdemokraternas partikongress har idag fattat beslutat om riktlinjer för området ”Jobb och tillväxt för framtidstro”, Närings- och innovationsminister Mikael Damberg var huvudföredragande från partistyrelsen

-        Vi växlar nu upp småföretagarpolitiken, det ska bli billigare att anställa, lättare att hitta finansiering och även småföretagare ska omfattas av trygghetssystemen, säger Närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

Prioriterade beslut från riktlinjer:

Enklare att driva företag. Det ska bli billigare för fler företag att göra sin första anställning. Betalningstiderna mellan stora och små företag ska kortas. Trygghetssystemen ska fungera så att också egenföretagare, småföretagare och människor som kliver in och ut ur företagarrollen kan känna samma trygghet som andra. Finansieringen för växande företag ska förbättras.

Bättre kommunikationer. Kraftfulla förstärkningar av drift och underhåll av järnvägen ska göras, liksom insatser för ett välfungerande vägnät, sjöfart, flyg och hamnar. Viktiga godsstråk och järnvägssatsningar, som knyter samman regioner i hela landet, ska prioriteras. Arbetet med nya stambanor för höghastighetståg och Norrbotniabanan, som en del av den botniska korridoren, ska påbörjas, liksom planeringen av den regionala kollektivtrafiken för att upprätta goda anslutningar till de nya stationerna. Fortsatt kraftfull utbyggnad av fast, mobilt bredband och telefoni ska ske. År 2025 ska hela Sverige ha tillgång till snabbt bredband.

Fler vägar till jobb. För att klara kompetensförsörjningen i Sverige krävs fler utbildningsplatser i bristyrken och fler karriärvägar. Alla som är arbetslösa ska erbjudas validering och utbildning för att kunna bli anställningsbara. Samtidigt ska individen vara skyldig att utbilda sig. Olika former av subventionerade anställningar som nystartsjobb, extratjänster och beredskapsjobb är en språngbräda för den som har svårt att få jobb. Vi vill se fler broar mellan arbetsgivare och personer med anställningsstöd så att det blir enklare att anställa också för privata arbetsgivare. Fler personer med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga ska ges möjlighet att jobba, t.ex. genom arbetsintegrerande sociala företag.

Tryggare anställning. Vi vill att det skydd arbetstagare har mot uppsägningar ska gälla även då arbetsgivare avser att minska antalet timmar på anställningskontraktet.
___________________________________________
Beslut och dagsprotokoll läggs upp på vår hemsida

Daniel Ferreira, pressekreterare åt Mikael Damberg
Sam Assadi, pressekreterare
076-0520534

Stoppa vinstjakten och förbättra villkoren för personalen i äldreomsorgen17.8.2018 12:22Pressmeddelande

Socialdemokraterna vill se ett starkare samhälle - ett tryggare Sverige. Tryggheten för de äldre är en av samhällets viktigaste uppgifter framöver. Under en lång tid har det funnits en naiv syn på att privatiseringar och marknadslösningar ska leda till att löner och villkor förbättras inom äldreomsorgen. Nu kan det konstateras att de vinstdrivande företagen håller nere personalens löner och villkor vilket i förlängning också drabbar de äldre. Det är oacceptabelt och därför går vi socialdemokrater till val på att stoppa vinstjakten och förbättra villkoren för personalen i äldreomsorgen.

S går till val på stöd till privata skogsägare som ska skapa fler jobb och bidra till grön omställning15.8.2018 13:34Pressmeddelande

Socialdemokraterna vill underlätta för privata skogsägare att röja skog och därigenom bidra till att skapa nya arbetstillfällen, samt till en snabbare övergång till ett fossilfritt Sverige. Mer röjning kan skapa arbetstillfällen som kräver kort utbildning, bidra till integration och skapa jobb i glesbygd samtidigt som det gynnar skogsnäringen i stort. Ett Röj-stöd skulle vid fullt utnyttjande kunna omfatta över 1000 årsarbeten. Socialdemokraterna vill satsa 200 miljoner årligen under nästa mandatperiod.