Nu vill 3 av 4 svenskar förbjuda vilda djur på cirkus

Enligt en opinionsundersökning som presenteras av Djurens Rätt tycker hela 76 procent av svenska folket att vilda djur på cirkus bör förbjudas. Det är en ökning med åtta procentenheter på bara ett års tid.

Camilla Björkbom, förbundsordförande. Foto: Kim-Evert Olofsson/Djurens Rätt

Redan under våren 2015, när Djurens Rätt och sajten Newsner inledde kampanjen #IntePåCirkus var en majoritet av svenskarna, 68 procent, mot att hålla vilda djur som elefanter och sjölejon på cirkus. Ett år senare har opinionen ökat med åtta procentenheter. Nu anser hela 76 procent, eller tre av fyra svenskar, att vilda djur på cirkus inte bör vara tillåtet. Endast 14 procent tycker att vilda djur på cirkus ska vara tillåtet. (Djurens Rätt/Novus 2016)

- Opinionen talar sitt tydliga språk och visar att vår attityd mot att visa upp djur som underhållning har förändrats. Det är hög tid för politikerna att följa efter och förbjuda vilda djur på cirkus i den nya djurskyddslag som ska presenteras till hösten, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Motståndet mot att hålla vilda djur på cirkus är starkt bland samtliga riksdagspartiers väljare. I de båda politiska blocken har också motståndet växt under det gångna året. För de rödgröna väljarna har opinionen mot vilda djur på cirkus stärkts med fem procentenheter från 74 till 79 procent och hos alliansens väljare med hela nio procentenheter från 64 till 73 procent.

Störst motstånd finns hos Vänsterpartiets väljare (91 procent) och lägst hos Kristdemokraternas väljare (57 procent). Motståndet är starkt i alla åldersgrupper men något större hos kvinnor där 84 procent vill förbjuda vilda djur på cirkus jämfört med 68 procent av männen.

- Flera faktorer gör cirkusmiljön olämplig för djur och särskilt för vilda djur. Resandet och de ständiga transporterna orsakar stress hos djuren och de konster som djuren förmås att göra är ofta onaturliga för dem. Sveriges Veterinärförbund har sedan länge också slagit fast att elefanters och sjölejons naturliga behov inte tillfredsställs på cirkus, säger Camilla Björkbom.

I februari i år lämnade Djurens Rätt över 155 000 namn till regeringen för att förbjuda vilda djur på cirkus. Namninsamlingen är den största i Djurens Rätts 134-åriga historia. Idag den 4 juli anordnade också Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige ett seminarium om den nya djurskyddslagen och vilda djur på cirkus. Om en lagändring kommer att föreslås i den nya djurskyddslagen återstår att se.

Opinionen och partisympati

76 % Moderaterna
76 % Liberalerna
68 % Centerpartiet
57 % Kristdemokraterna
75 % Socialdemokraterna
91 % Vänsterpartiet
80 % Miljöpartiet
75 % Sverigedemokraterna

Camilla Björkbom, förbundsordförande. Foto: Kim-Evert Olofsson/Djurens Rätt

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

60 000 uppmanar Jordbruksverket att dra tillbaka förslag om smågrisar18.10.2017 07:30Pressmeddelande

Idag klockan 14.00 besöker Djurens Rätt tillsammans med en rad andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer Jordbruksverket med en namnlista på närmare 60 000 namn. Syftet med mötet och med namninsamlingen är att försöka stoppa ett förslag till nya och ändrade djurskyddsföreskrifter som bland annat innehåller ett förslag om att smågrisar skall få tas tidigare från sin mamma.