Nu vill pensionärerna ut och resa

Till nästa vinter har Ving redan nu fler inbokade resor än ett normalt år och ressuget är stort. I takt med att allt fler blir vaccinerade ökar lusten att åter upptäcka världen och många passar då på att boka sin drömresa. Och det är de äldre åldersgrupperna som sticker ut jämfört med snittet. I åldersgruppen 65 år och uppåt har bokningarna hos Ving ökat med 30 procent jämfört med i fjol, då vinterbokningarna vid samma tid låg i linje med ett ”normalt år”. Störst ökning står dock 50-64-åringarna för, där bokningarna har ökat med över 40 procent.

Fotograf Anna Malmberg, Ving

Framför allt är det Kanarieöarna med Gran Canaria och Teneriffa som lockar de lite äldre åldersgrupperna till vintersäsongen, men Ving ser även en stark efterfrågan på långväga resmål. Bokningarna till exempelvis Thailand har ökat stort i åldersgruppen 50-79 år och där ser Ving nu en ökning med nära 70 procent jämfört med tidigare år. Allt fler bokar också dyrare resor, där exempelvis Jorden runt-kryssningar och Maldiverna ökar i efterfrågan.

I takt med att fler blir vaccinerade ökar lusten att åter upptäcka världen och boka resor, både bland familjer och äldre. Till vintern ser vi särskilt en ökning i ålderskategorierna 50-64 år samt bland seniorerna, 65+.Efter ett år där många inte har rest ser vi också ett tydligt mönster att många har sparat och nu vill unna sig lite extra. Från att allt fler unnar sig ett bättre rum och ett finare hotell till att många bokar in en riktig drömsemester där man vill uppleva resmål på sin bucketlist, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Till vintersäsongen 2021/22 ser Ving, förutom 65 år och uppåt samt par i 50-64-årsåldern, även en ökad efterfrågan bland familjer med lite äldre barn (barn 12-17 år) där bokningarna har ökat med drygt 20 procent jämfört med i fjol.

Fotograf Anna Malmberg, Ving

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie.

Ving utökar tillgängligheten av egna Lollo & Bernie-produkter genom nytt partnerskap8.4.2021 10:14:25 CEST | Pressmeddelande

Genom ett licenssamarbete med Teddykompaniet blir Vings populära maskotar Lollo & Bernie nu mer tillgängliga än någonsin tidigare. Förutom i Vings egen Lollo & Bernie-shop kommer bla pussel, kramdjur och handdukar att finnas till försäljning hos stora återförsäljare som Jollyroom, Babyland, Boozt, Adlibris, Babyland samt i utvalda leksaksbutiker. Ving planerar även för fler nya och spännande produkter på hyllorna inom kort med fler licenspartners.

Ving förlänger samarbetet med TCS Lidingöloppet6.4.2021 10:17:22 CEST | Pressmeddelande

Ving satsar stort på aktiv semester och det står nu klart att researrangören fortsätter som officiell leverantör till TCS Lidingöloppet i ytterligare tre år. Samarbetet sker på flera plan, där Ving ska hjälpa till att sprida varumärket TCS Lidingöloppet och lyfta löpning som motionsform bland annat genom att arrangera löparresor. Ving kommer även aktivt att delta som en viktig partner under Lidingöloppen.

Ving släpper sommarresorna för 202225.3.2021 10:53:36 CET | Pressmeddelande

Om drygt en månad drar Vings sommarsäsong igång, men det är inte bara årets sommarresor som finns bokningsbara. Redan nu är siktet inställt på sommaren 2022 och från och med idag går det att boka nästa års sommarresa på Ving.se till de mest populära destinationerna vid Medelhavet. Först ut är Vings egna koncepthotell, Sunwing Family Resorts, Sunprime Hotels och O.B. C by Sunwing, samt ett antal andra omtyckta hotell. Fler bokningsbara hotell släpps upp löpande framöver.