Nuläget i Moment Group under coronapandemins påverkan

Hela upplevelsebranschen påverkas starkt av coronapandemin och inom samtliga verksamheter i Moment Group pågår ett intensivt arbete med att parera den negativa påverkan Covid-19 har på koncernen när det gäller såväl omsättning som rörelseresultat och likviditet. Inköps- och investeringsstopp infördes för ett par månader sedan och arbete pågår löpande med att minimera kostnadsbasen och nyttja de olika stödpaket som möjliggörs. Samtidigt fortsätter arbetet med att stärka balansräkningen och säkra finansieringen framåt. Genom en kombination av nedan beskrivna aktiviteter bedömer ledningen att bolaget har tillräcklig likviditet för att bedriva verksamheten under resterande del av 2020. Bedömningen förutsätter att aktivitetsnivån i verksamheten successivt normaliseras från slutet av tredje kvartalet 2020.

Inom koncernen har i princip samtliga arenor stängt sina verksamheter och försäljningsintäkterna på kort sikt är i det närmaste obefintliga. Då det i dagsläget inte finns några tecken på att restriktionerna gällande folksamlingar kommer att ändras i någon större utsträckning inom de närmaste månaderna, fattades i förra veckan beslut om att även ställa in sommarens teaterföreställningar i Falkenberg och Kalmar. Viss försäljning sker fortsatt för produktioner och projekt med genomförande under andra halvåret, men omfattningen är avsevärt mindre än normalt.

ANSÖKNINGAR OM OMSTÄLLNINGSSTÖD PÅ 12 MSEK
Så långt möjligheterna har öppnats upp har ansökningar avseende omställnings- och kulturstöd för de svenska, danska och norska verksamheterna lämnats in. Till dags dato har stöd till en omfattning av ca 12 msek sökts varav 8 msek beviljats. Beslut rörande resterande 4 msek väntas under sommaren och så snart ansökningsmöjligheten öppnas upp är avsikten att även söka det omställningsstöd regeringen aviserade den 30 april.

KOSTNADSERSÄTTNINGAR GENOM PERMITTERINGSSTÖD OCH HYRESRABATT OM CA 26 MSEK
Gällande övriga aviserade stödpaket har de korttidspermitteringar som genomförts inom koncernen givit en sammantagen kostnadsbesparing om ca 20 msek. Förhandlingar med samtliga verksamheters hyresvärdar drivs vidare avseende det indirekta stödet för andra kvartalets fasta hyreskostnader och per dagens datum har ca 2 msek beviljats och förhandlingar pågår med målsättningen att uppnå ytterligare drygt4 msek i stöd.

ANSTÅND MED SKATTER, AVGIFTER OCH HYROR OM CA 37 MSEK
Inom koncernen har anstånd med skatter och avgifter uppgående till ca 30 msek beviljats och för kommande månader kommer anstånd att sökas löpande. Anstånd med hyror i de olika verksamheterna i koncernen har beviljats med cirka 7 msek och förhandlingar om att skjuta upp betalningarna även för tredje kvartalet pågår.

Anstånden har en viktig likviditetsstärkande effekt under den period coronapandemin starkt påverkar Moment Groups verksamheter, samtidigt som det ska noteras att återbetalning av anstånden förväntas behöva ske med start i september 2020 och fram till och med första tertialet 2021.

FINANSIERING FRAMÅT
För att stärka likviditeten i koncernen har det tidigare offentliggjorts att Moment Group både har säkrat del av finansieringen genom en lånefacilitet och avser föreslå årsstämman att besluta om att genomföra en fullt säkerställd riktad nyemission. Vidare har bolaget sedan tidigare presenterat ändring av obligationsvillkoren och diskussionerna med aktörer rörande bolagets långsiktiga finansiering fortsätter med full kraft.

– Parallellt med arbetet med kostnadsbesparingar, nyttjande av stödpaketen, förhandlingar med hyresvärdar och diskussioner rörande framtida finansiering arbetar vi med att skapa skarpa aktivitetsplaner för att ligga väl framme för en återöppning av verksamheterna. Vi utgår i nuläget från scenariot att öppning av våra verksamheter, i begränsad skala, kan ske i september för att sedan successivt öka i omfattning under koncernens så viktiga fjärde kvartal, säger Otto Drakenberg, tf VD/Koncernchef Moment Group.

Första Långgatan 3

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien.Koncernen är listad på Nasdaq Stockholm, Main Market, och omsätter knappt en miljard kronor. I de olika verksamheterna inom Moment Group skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år och koncernen har fler än 500 medarbetare. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Magnus Carlsson erövrar Hamburger Börs med en partyversion av succén ”Från Barbados till Gamla Stan”30.3.2021 09:01:06 CEST | Pressmeddelande

2Entertain - part of Moment Group Magnus Carlsson behöver knappast någon yvigare presentation. Med åtta tävlingsbidrag i Melodifestivalen och som sångare i det klassiska bandet Barbados är det få som inte har nynnat på hitsen ”Kom hem” och ”Se mig”. Mångsidigheten gav honom även en plats som en av fyra discodivor i världsgruppen Alcazar samtidigt som Magnus hela tiden varit en av Sveriges största soloartister. Med närmare 40 guld- och platinaskivor, tre Grammisar och en mängd andra utmärkelser, programledarjobb och musikalroller är han en våra mest folkkära artister. Därtill har han turnerat över hela världen under sin gedigna karriär och har en låtskatt likt få andra i branschen. Nu laddar Magnus Carlsson för ett av sina största projekt någonsin - med anrika Hamburger Börs i Stockholm som adress med premiär den 16 september. ”Jag kommer äntligen få chansen att leverera extra allt med extra allt. En show som inbjuder till fest och ren glädje, och jag ger mig inte förrän hela Hamburger

Martin du Hane har utsetts till ny tf VD och Koncernchef för Moment Group22.3.2021 11:18:35 CET | Pressmeddelande

Styrelsen har utsett Martin du Hane till ny tf VD/Koncernchef för Moment Group. Han är sedan februari 2020 tf Group CFO i bolaget och kommer att inneha båda befattningarna tills en permanent VD/Koncernchef är på plats. Martin du Hane tar över som tf VD/Koncernchef idag den 22 mars och tidigare tf VD/Koncernchef Otto Drakenberg kommer att vara kvar i bolaget fram till den 31 maj för att bistå i specifika frågor. Styrelsen har påbörjat rekryteringsprocessen för att finna en permanent VD/Koncernchef med målsättningen att ha en person på plats under hösten.

SUPERHYLLADE  ”OH WHAT A NIGHT” BLIR ONLINE EVENT 16 APRIL 22.3.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

2Entertain - part of Moment Group För nästan precis ett år sen spelades ”Oh What a Night” med fyra av Sveriges främsta musikalartister David Lindgren, Peter Johansson, Robert Rydberg och Bruno Mitsogiannis för utsålda arenor runt om i Sverige. Arenaturnén sågs av över 50.000 fans och kröntes med spelning i ett fullsatt Ericsson Globe den 6 mars. Nu gör artisterna bakom succén ett efterlängtat online event, inspelat LIVE på China Teatern. Eventet sänds exklusivt fredagen den 16 april. - Vi fick så otroligt mycket fin feedback från alla håll när vi gjorde ”Oh What a Night” för ett år sen. Kändes verkligen som vi fyllde ett tomrum, berättar Peter Johansson. - Ja, och nu har ju folk ett tomrum till att fylla, abstinensen efter musik och upplevelser, så det ska bli fantastiskt kul att få göra detta, fyller David Lindgren i. Artisterna och de nära vännerna har lagt mycket tid på rätt upplägg för eventet. Det kommer att bjudas på en härlig mix av unika unplugged-versioner av artisternas favor

Ny möjlighet att se online eventet Tomten & Bocken17.12.2020 18:26:18 CET | Pressmeddelande

Showen Tomten & Bocken skulle livesändas på kvällen onsdag 16 december, men på grund av tekniska problem utanför vår kontroll så gick tyvärr inte sändningen att genomföra. Alla som köpt biljett har eller blir inom kort informerade via mejl och ges möjlighet att se showen hela helgen, från fredag 18 december kl.15.00 till söndag 20 december kl.23.00. - Det har varit viktigt för oss att hitta en lösning så att alla som har köpt biljett får möjlighet att se showen eller erhålla pengarna tillbaka. Jag vill också rikta ett stort tack till er alla för visad förståelse, säger Danny Theis på streamingplattformen Gigset. - Efter att showen inte kunde sändas som planerat, har fokus varit på att fullfölja uppdraget mot kunderna och leverera en trygg och säker sändning, utan yttre påverkan och/eller tekniksabotage, säger Mattias Rosberg på ansvarig teknikleverantör Adeprimo. - Det känns fint att vi nu kan ge biljettköparna möjligheten att se showen valfri tid under hela helgen och att äntligen få

BILJETTRUSNING TILL ONLINE-EVENTET ”TOMTEN & BOCKEN” 16 december14.12.2020 10:09:54 CET | Pressmeddelande

I förra veckan släpptes biljetter till online-eventet ”Tomten & Bocken – En slags julshow” med Måns Zelmerlöw och Per Andersson. Biljettrycket har varit enormt och sticker ut i antalet i jämförelse med andra aktuella nordiska livestreamade event. Med nya tekniska möjligheter och underhållning i världsklass kommer online-eventet bli något utöver det vanliga. Showen sänds exklusivt på ShowticTV onsdag den 16 december kl 19:45.

DEN HYLLADE JULSHOWEN ”TOMTEN&BOCKEN” SÄNDS ONLINE – EN UNIK KVÄLL DEN 16 DECEMBER LIVE TILLSAMMANS MED MÅNS ZELMERLÖW & PER ANDERSSON!30.11.2020 09:33:50 CET | Pressmeddelande

Måns Zelmerlöw och Per Andersson har gjort succé med showen ”Tomten & Bocken - En slags julshow” på Hamburger Börs i Stockholm. Exceptionella tider kräver exceptionell kreativitet och så föddes idén till den unika julshowen. Nu när showen inte längre kan spelas på Hamburger Börs, så ges istället fler möjligheten att uppleva showen via ett unikt online-event den 16 december. Biljetterna släpps idag 30 november kl. 10.00!