Nurejevs Svansjön med Kungliga Baletten – en slutgiltig version aldrig tidigare spelad i Sverige
»Nurejevs version av Svansjön är särskilt känd för berättelsens modernitet som förstärks av Ezio Frigerios scenografi och Franca Squarciapinos kostymer. Versionen är också känd för sin svåra balett-teknik som passar perfekt för våra dansare«, säger Kungliga Balettens chef Nicolas Le Riche.
»Baletternas balett«, till Tjajkovskijs odödliga musik, hade urpremiär 1877 och betraktades då närmast som ett fiasko. Först efter tonsättarens död, i en helt ny koreografi, föddes 1895 den version vi brukar kalla 'den klassiska'. Sedan dess har den utsatts för åtskilliga omarbetningar och påfrestningar, tillägg, förkortningar, lokala arrangemang och även filmatiseringar.
Nurejevs version, som räknas som hans slutgiltiga, skapades 1984 för Parisoperan där han samtidigt var en omstridd balettchef. Dessförinnan hade Nurejev, som aldrig sparade på sig själv på scenen, dansat den manliga huvudrollen i Svansjön vid många tillfällen och passade då på att smycka sin prins med extra allt i koreografin.
Så här har Nurejev själv beskrivit uppsättningen:
»Jag tänker mig Svansjön som en enda lång dagdröm. Romantiska sagor har hos prins Siegfried väckt en längtan efter evigheten, och han motsätter sig den påtvingade makt och det äktenskap hans lärare och mor har i beredskap.«
Det är en freudiansk tolkning där berättelsen försiggår i prinsens fantasi. Vidare tyder Nurejevs intresse för Leonardo da Vincis anteckningar om fåglars flykt om dansikonens starka känslomässiga önskan att själv kunna flyga som en fågel.
Rudolf Nurejev (1938 – 1984) fick ett liv som var dramatiskt från början till slut. Han föddes 1938 i en järnvägsvagn i Sibirien. 1961 flydde han från Sovjetregimens till »friheten i väst«, och kom att hänföra en hel värld med sin vackra dans.
På Kungliga Operan iscensätts Nurejevs Svansjön av en expert på området; rollen som prinsen är skapad för vietnamesiske dansaren och koreografen Charles Jude som i många år var stjärndansare (Étoile) på Parisoperan. I ledande roller alternerar tre lag med dansare ur Kungliga Baletten: Haruka Sassa/Luiza Lopes/Madeline Woo (Odette/Odile), Daniel Norgren-Jensen, Kentaro Mitsumori, Dmitry Zagrebin (Prinsen), Calum Lowden, Dawid Kupinski, Ethan Watts (Rothbart). Kungliga Hovkapellet leds av Philippe Béran som alternerar med Anders Eriksson Hjort.
Svansjön är en av de mest spelade baletterna genom tiderna, på Kungliga Operan, mer 830 gånger totalt. På fredag går ridån upp för Nurejevs uppsättning. I samband med premiären öppnar även en utställning om Svansjön på Kungliga Operan, från första gästspelet 1908 till dagens uppsättning av Nurejevs koreografi. Utställningen, som innehåller bilder, kostymer och anekdoter, finns att se i utanför Guldfoajén fram till april 2022.
Handling i korthet: Prins Siegfried är pressad i sin nya roll som regent. Hans mor och hans lärare vill att han ska gifta sig med en kvinna han inte älskar. Siegfried flyr undan i en fantasivärld och förälskar sig handlöst i en vacker svan; en symbol för den frihet och romantiska kärlek han så hett längtar efter. Vad prinsen inte vet är att svanen egentligen är en förtrollad prinsessa vid namn Odette.
Kontakter
Jenny MattssonPressansvarig
Tel:0733936767jenny.mattsson@operan.seBilder
Om
Kungliga Operan är sedan 1773 Sveriges nationalscen för opera och balett.
Följ Kungliga Operan
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kungliga Operan
Forever - unga känslor på prov i en ständigt pågående dansfest18.3.2024 10:18:36 CET | Pressmeddelande
Unga Operan bjuder in till en fest på Rotundan i höst, där publiken går från betraktare till att själva delta i föreställningen. Koreograf Mari Carrasco har till kompositör Mikael Karlssons nyskrivna musik skapat en existensiell dansfest för unga i högstadie- och gymnasieåldern, där frågor kring identitet och grupptillhörighet sätts i fokus. Forever har urpremiär på Rotundan, Kungliga Operan, den 27 september.
Michael Cavanagh is dead14.3.2024 10:08:35 CET | Pressmeddelande
Michael Cavanagh, former Opera Director/Artistic Director at the Royal Swedish Opera 2021–2023, has passed away after a period of illness. He was 62 years old.
Michael Cavanagh är död14.3.2024 09:55:15 CET | Pressmeddelande
Michael Cavanagh, tidigare chef för operasektionen vid Kungliga Operan har avlidit efter en tids sjukdom. Han blev 62 år.
Wagners Parsifal med extra allt: Alan Gilbert dirigerar när Peter Mattei, Joachim Bäckström och Miriam Treichl intar Kungliga Operans stora scen.12.3.2024 17:12:11 CET | Pressmeddelande
Världssolisten Peter Mattei är tillbaka på Kungliga Operan i Parsifal, Richard Wagners sista opera. På scenen finns också bland andra Miriam Treichl och Joachim Bäckström, tillsammans med Kungliga Operans kör. För Kungliga Operans musikchef Alan Gilbert är det första gången han tar sig an Parsifal och han gör det tillsammans med Kungliga Hovkapellet i högform. Parsifal har nypremiär på Kungliga Operans stora scen lördag den 16 mars kl 19.
Michael Storåkers ny ordförande för Kungliga Operan12.3.2024 14:19:40 CET | Pressmeddelande
Regeringen har idag föreslagit Michael Storåkers som ny ordförande i Kungliga Operans styrelse efter Lena Olving, som i samband med årsstämman på egen begäran lämnar sin post efter sex år. Ingela Lindh föreslås som ny ordinarie ledamot i styrelsen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum