Nuttery Entertainment AB

Nuttery Entertainment utvecklar en animerad tv-serie om Håkan-Bråkan med Anders Jacobsson och Sören Olsson

Karlstad/Toronto-baserade animationsstudion Nuttery Entertainment har skrivit ett exklusivt avtal med Storytel gällande de animerade rättigheterna för Håkan Bråkan. Tillsammans med Håkan Bråkans skapare - de populära barn- och ungdomsboksförfattarna Sören Olsson och Anders Jacobsson - utvecklar nu Nuttery Entertainment en animerad tv-serie.

Sören Olsson och Anders Jacobsson

Utvecklingen sker jämsides Storytels storsatsning på Anders Jacobssons och Sören Olssons författarskap där flera nya böcker är planerade. Nuttery Entertainment, med mångårig erfarenhet från den internationella animationsbranschen, kommer att vara huvudproducent. TV-serien kommer att baseras på helt nyskrivet material och vara riktad mot en internationell publik. Seriens fokus kommer att ligga på huvudkaraktären och hans fantastiska och överdrivna värld full med äventyr.

“Det är ett privilegium att få arbeta med Håkan-Bråkan. Han är helt klart den bästa karaktären i familjen Andersson, han kombinerar omtänksamhet, nyfikenhet, fantasi, och galna upptåg. Vi utvecklar TV-serien för barn över hela världen som kommer att att älska den unika hjälte som Sören och Anders har skapat.”, säger Magnus Jansson medgrundare och VD för Nuttery Entertainment

“Det är mycket inspirerande och engagerande att få kliva in i Håkan-Bråkans fantastiska värld. Det finns så mycket hjärta och igenkännande i berättelserna. Det är väldigt roligt att få arbeta tillsammans med Storytel och Sören och Anders för att ta berättelserna till animation. Serien kommer att innehålla mycket värme, äventyr och skratt.”, säger Erik Öhrner medgrundare och producent på Nuttery Entertainment

“Det allra bästa sättet att vidareutveckla vår karaktär Håkan Bråkan är inom den fantasirika värld som animationen innebär. Vi är övertygade om att Håkan Bråkan passar ypperligt i detta format. Samarbetet med Nuttery Entertainment känns väldigt inspirerande! Det känns kul att få vara med och spåna idéer och utveckla helt nya historier om Håkan Bråkan - som blir förvandlad till Super Bråkan när man minst anar!”, säger Sören Olsson/Anders Jacobsson

“Det är superkul att Anders och Sörens berättelser om Håkan-Bråkan blir en animerad serie! Ett av våra mål är att nå ut med vårt fantastiska innehåll på nya och kreativa sätt och Nuttery Entertainment är helt rätt parter i att förverkliga detta.”, säger Sara Hasselström på Storytel Agency.

Erik Öhrner, Producent, Nuttery Entertainment
+46 735158223 | erik@nutteryentertainment.com

Sören Olsson och Anders Jacobsson
Håkan Bråkan

Nuttery Entertainment AB
Olovsgatan 7b
65219 KARLSTAD

Om Nuttery Entertainment
Nuttery Entertainment producerar animation och spelunderhållning för alla åldrar. Studion grundades 2016 av de prisbelönta producenterna Magnus Jansson och Erik Öhrner. Duon  har samarbetat under två decennier och har bland annat utvecklat Sanrios mobila spel "Hello Kitty World of Friends" och världens första animerade bloggare "The Goob" som vann Streamy Award 2010 för “Best Animation In A Web-Series”.

Om Sören och Anders
Sören och Anders böcker om Sune, Bert och Håkan Bråkan har sålt i över 12 miljoner exemplar världen över, och finns utgivna i 25 länder. Böckerna ligger år efter år på topplistorna över mest utlånade verk på biblioteken, vilket gör Sören och Anders till två av Sveriges mest lästa barnboksförfattare. Böckerna om Sune knep också hela 11 av 20 platser på mest lyssnade barnböcker i ljudboksformat hos Storytel 2018.

Om Storytel
Storytel är en av världens största abonnerade streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker, och erbjuder lyssning och läsning av mer än 500 000 titlar i tjänsten globalt. Vår vision är att göra världen till en mer empatisk och kreativ plats, genom fantastiska berättelser som kan delas och uppskattas av vem som helst, var som helst och när som helst. Storytels streamingverksamhet verkar under varumärkena Storytel och Mofibo. Storytels förlagsverksamhet består av ljudboksförlaget StorySide, samt välkända nordiska förlag som Norstedts Förlagsgrupp, People´s och Gummerus. Storytel finns idag på 25 marknader och har sitt huvudkontor i Stockholm.

Följ Nuttery Entertainment AB