Ny affärsutvecklingschef på Skola24

Andreas Åstrand är ny Affärsutvecklingschef på Skola24 och efterträder tidigare Affärschef, Claudia Lindström, som nu går vidare till nya utmaningar. Andreas klev in i rollen efter sommaren och har nu börjat komma igång med arbetet. - Mina första veckor på Skola24 har varit helt fantastiska. Jag ser en mycket bra produkt, otroligt kompetenta kollegor och en stor vilja att bidra till svensk skolutveckling, säger Andreas Åstrand, Affärsutvecklingschef Skola24.

Andreas Åstrand och Claudia Lindström vid Skola24.

Närmast kommer Andreas från techbolaget Hypergene men har också en gedigen erfarenhet inom svensk offentlig sektor bland annat som verksamhetschef. De senaste åtta åren har han tillbringat inom IT-sektorn i både globala IT-företag samt företag som fokuserar inom landets gränser.

- Mina år inom IT-sektorn har framför allt handlat om ledarskap, produkt- och affärsutveckling. Tre områden som jag brinner mycket starkt för och kommer ha mycket fokus på här på Skola24, berättar Andreas Åstrand.

Stora möjligheter

I sin nya roll kommer Andreas arbeta med att driva och utveckla Skola24s affärsområde där försäljning, marknad och kommunikation ingår. Han kommer också arbeta mycket nära produkten och erbjudandet.
- Möjligheterna för Skola24 framåt ser jag som mycket stora. Med en marknadsledande position och stor kunskap inom skoladministration finns det många spännande områden att titta närmare på. Jag tror att framtiden kommer innebära möjligheter som vi knappt kan förstå idag inom områden som Data science och AI till exempel. Sedan är det viktigt för mig att vi har produkter och ett erbjudande som är tilltalande för ett stort antal aktörer och att produkterna upplevs som användarvänliga, moderna och säkra, säger Andreas.

Känner stolthet

Tidigare affärschef Claudia Lindström lämnar nu över för att efter tre år gå vidare till Atvexa AB i rollen som Affärsutvecklingsdirektör.
- Jag känner naturligtvis en stolthet över allt vi har åstadkommit under de senaste tre åren och företaget har under den här tiden tagit ett antal viktiga steg framåt. Exempelvis har vi samlat verksamheten under ett varumärke och blivit tydligare och synligare i vår kommunikation, såväl internt som externt. Vi har utvecklat vårt erbjudande med ny funktionalitet, börjat anpassningen av våra lösningar till ett mer modernt och användarvänligt gränssnitt och har hittat en bra samverkan med våra kollegor i branschen. Det har också lagts stor kraft på att förbättra våra egna processer och arbetsflöden, förklarar Claudia Lindström.
Claudia kommer snart kliva in i sin nya roll och är just nu inne i en fas att lämna över till Andreas.
- Vi har fått många saker på plats som kommer underlätta fortsatt utveckling av Skola24 och Andreas har mycket relevant erfarenhet och kompetens för att bidra till att ta Skola24 in i framtiden. Jag lämnar över till honom med stor trygghet och kan fokusera på att bidra in i mitt nya uppdrag med fokus på affärs- och verksamhetsutveckling inom skola- och förskoleverksamhet, sammanfattar Claudia.

Andreas Åstrand och Claudia Lindström vid Skola24.

Skola24 har sedan starten haft skolan och framförallt eleven i fokus. Elever ska gå i en skola där allt är möjligt. Varje dag strävar vi efter att vara innovativa och utveckla moderna IT-lösningar som gör skillnad och förenklar närvaro. Vi är experter på skolans arbete med schemaläggning, resursoptimering, tjänstefördelning och närvarohantering.
Närvaro börjar med ett flexibelt schema.

​Toppbetyg för Skola24 när kunderna svarar16.4.2020 11:10:00 CESTPressmeddelande

Nyligen presenterades resultatet från den senaste kundundersökningen för Skola24. I undersökningen sticker Skola24 positivt ut i Edtechbranschen när det kommer till viktiga kategorier som kundnöjdhet, rekommendation, köpvilja och kännedom. - Det här är fantastiska resultat att se och visar att våra kunder tycker väldigt gott om oss. Det är någonting vi är mycket stolta över och värdesätter otroligt högt. Men vi är inte nöjda utan strävar efter att erbjuda ännu mer värde för kunderna, säger Magnus Elmshorn, Marknads- och kommunikationschef på Skola24. Företaget Skola24 har gjort en rikstäckande kundundersökning med hjälp av företaget Origo Group. Mätningen ligger till grund för det kontinuerliga förbättringsarbete och den verksamhetsplanering som görs årligen. Resultaten som presenterades visar på ett lyckosamt arbete där Skola24 utmärker sig som en mycket omtyckt och förtroendeingivande aktör på en stor Edtechmarknad. - Det är glädjande för alla oss inblandade att se hur det hårda arbe

​Fjärrundervisning bidrar till god närvaro3.4.2020 13:45:00 CESTPressmeddelande

På Västerhöjdsgymnasiet i Skövde kommun läser eleverna enligt vanligt schema men via fjärrundervisning hemifrån. Alla lektioner hålls på de tider de som de gjorde innan rådet om fjärrundervisning trädde i kraft. Praktiskt går det till så att eleverna checkar in och ut i deras lärplattform och ska under hela lektionen vara kontaktbara. Vissa lektioner hålls via videomöte och vissa via en plattform med den lektionsinformation som eleven behöver. Ökad närvaro hos elever med hög frånvaro Den anmälda frånvaron har minskat otroligt mycket sedan fjärrundervisningen startades. Elever som mycket sällan varit på lektioner innevarande läsår sitter nu uppkopplade kl.08.00 för undervisning. - Vi har en stor skola med över 1500 elever, för vissa elever kanske denna typ av undervisning passar bättre. Vi är nöjda och hoppas att den goda närvaron håller i sig, berättar Annika Lindgren som är schemaläggare på Västerhöjdsgymnasiet. Annika berättar också att fjärrundervisningen märks av för lärarna. Det ä