Ny AI-funktion från Hogia förutser antalet passagerare i kollektivtrafiken

Kollektivtrafiken har drabbats hårt av coronapandemin. Hur ska kollektivtrafikresandet upplevas som tryggt igen? Hogias nya AI-funktion för passagerarprognoser kan bli en del av lösningen. Den kan ge prognoser över hur många passagerare som kommer att finnas ombord på enskilda turer, både i närtid och i ett längre perspektiv. Resenärer kommer att kunna planera sitt resande i förväg och välja de turer som har lägst beläggning.

Linda Ekdahl, bolagschef på Hogia Public Transport Systems.

– Med vår nya funktion ger vi resenärer en helt ny möjlighet att kunna välja en avgång där det inte väntas vara så hög beläggning. Den kommer att göra att det känns tryggare att resa i kollektivtrafiken så länge pandemin pågår. Efter pandemin kommer den att bidra till minskad trängsel, säger Linda Ekdahl, bolagschef på Hogia Public Transport Systems.

Hogia har en särställning inom svensk kollektivtrafik. Kärnprodukten Hogia PubTrans hanterar i dag 90 procent av all information som avser resor med kollektivtrafiken. Majoriteten av alla kollektivtrafikfordon är i dag utrustade med teknik som registrerar hur många passagerare som finns ombord. Data som i realtid skickas till Hogia PubTrans, tillsammans med information om exempelvis var fordonet befinner sig.

– Vi hanterar otroligt stora mängder data i våra system. Då är teknik som bygger på AI oslagbar. Det är genom vår nya AI-lösning som vi kan nyttja all denna information till att skapa prognoser även längre fram i tiden för hur många som kommer att finnas ombord på fordon. Det är någonting nytt och ligger rätt i tiden, säger Linda Ekdahl.

Prognoserna presenteras i olika nivåer, som: gott om plats, lite trångt eller fullsatt. Nivåerna är justerbara. Det som anses vara fullsatt i pandemitider kan komma att upplevas som lite trångt i ett normalläge. Prognoserna kan ses i Hogias lösningar för trafikledare och kan integreras i reseplaneringsappar eller på webbsidor

Även vid normalläge brottas kollektivtrafiken med ojämn beläggning. Vissa turer och linjer är betydligt mer belastade än andra. När antalet passagerare kan synliggöras över tid möjliggör det för att resandet sprids ut och blir mer jämnt fördelat. Trafikledare och trafikplanerare har också nytta av prognoserna, eftersom de får en bättre framförhållning för om extratrafik behöver sättas in eller inte.

– När vi kompletterar vår kunskap om branschen, datamodeller och standarder med kompetens inom AI kan vi bygga nya innovativa lösningar, som bidrar till en mer attraktiv och effektiv kollektivtrafik. Det här är ett första steg på vägen. Fler lösningar är på gång, säger Linda Ekdahl.

Linda Ekdahl, bolagschef på Hogia Public Transport Systems.

Hogia-gruppen består av 30 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Läs mer på www.hogia.se.

Region Örebro län blir ny kund till Hogia12.8.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hogia har vunnit en upphandling med Region Örebro län om att leverera en central plattform som ska integrera alla informationssystem inom kollektivtrafiken i regionen. Hogias plattform PubTrans blir navet för all trafikinformation och kommer att göra det enklare att förmedla rätt information i rätt tid till kollektivtrafikresenärerna. Hogia PubTrans kommer även att medföra större teknisk flexibilitet. Befintliga angränsande system hos Region Örebro Län kan anslutas till plattformen, och nya system kan läggas till i den takt verksamheten utvecklas, utan att behöva ta hänsyn till inlåsningseffekter.

Hogia blir leverantör till det kanadensiska färjerederiet CTMA Traversier16.6.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det kanadensiska färjerederiet CTMA Traversier Ltée (CTMA) har nu driftsatt sitt nya boknings- och biljettsystem BOOKIT från Hogia Ferry Systems. Avtalet undertecknades hösten 2020. CTMA trafikerar flera rutter i provinsen Quebec, bland annat en linje mellan ön Prince Edward och ögruppen Madeleine, en kryssningslinje från Montréal till ögruppen Madeleine och ett fraktfartyg som betjänar öarna. CTMA har tre färjor som trafikerar de olika linjerna.

Ny funktion från Hogia automatiserar rapportering av farligt avfall till Naturvårdsverket9.6.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan november 2020 är det krav på att rapportera in farligt avfall till Naturvårdsverkets elektroniska avfallsregister. Det ger Naturvårdsverket och tillsynsmyndigheter en tydligare bild över det farliga avfallets väg genom landet. Nu lanserar Hogia en funktion som automatiserar rapporteringen till Naturvårdsverket. Förutom att spara mycket tid minskar den även risken för fel.

Hogia levererar trafikinformationssystem till Region Västmanland20.5.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hogia har vunnit en upphandling med Region Västmanland om att leverera ett system för trafikinformation för hela regionens busstrafik. Hogias system kommer att utgöra navet i verksamheten och förse trafikledning, förare och resenärer med en komplett bild av kollektivtrafiken i realtid, men även kunna leverera prognoser. Varje dag görs 38 000 resor med kollektivtrafiken i Västmanland.

Hogia och Bellmans i test för ökad digitalisering16.4.2021 11:30:00 CEST | Pressmeddelande

Hur kan hanteringen av kvitton i samband med transporter från grustäkter digitaliseras? Det har Hogia testat tillsammans med Bellmans Åkeri och Entreprenad, som är en del av Bellman Group. De papperskvitton som normalt kvitterar ut lasten har i testet kompletterats med en qr-kod som föraren skannar. All information om lasten hamnar automatiskt på körordern. Det medför att hanteringen går snabbare och minimerar risken för fel.