Ny analys av bostadsmarknaden i storstäderna visar: Göteborg hade störst prisuppgång under 2010-talet

Under det senaste decenniet var Göteborg den svenska storstad där bostadsrättspriserna ökade mest, med en uppgång på 103 procent. Sveriges dyraste stadsdelar ligger dock i Stockholm, med Vasastan och Östermalm i topp. Den stadsdelen är priserna steg allra mest var Angered-Bergsjön i Göteborg – upp 236 procent. Det visar en ny kartläggning gjord av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling med siffror från Svensk Mäklarstatistik.

– Stark befolkningstillväxt och låga räntor är de främsta orsakerna till att bostadsrättspriserna i Göteborg ökat så kraftigt sedan 2010. Uppgången i Angered och Bergsjön beror till stor del på en modernisering av området samt försäljningen av ett ökat antal nyproducerade bostäder, vilket drar upp priserna som helhet, säger Nils Sigurd, fastighetsmäklare på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling i Göteborg.

Med en ökning på 103 procent är Göteborg den av landets tre största städer där bostadsrättspriserna stigit mest. Priserna i Stockholm steg med 77 procent och uppgången i Malmö var 66 procent under 2010-talet.

– Gemensamt för områden med störst prisökning är jämförelsevis låga priser i kombination med bra förbindelser till centrum. Tuffa kreditvillkor och ökande priser gör det dock svårt för många att byta bostad efter behov. Omformulerade amorteringskrav och sänkt flyttskatt skulle öka rörligheten och därmed skapa en långsiktigt hållbar bostadsmarknad, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Vasastan inte bara är Stockholms utan även Sveriges dyraste stadsdel, med ett kvadratmeterpris på 95 266 kronor, tätt följd av Östermalm. Den stadsdel som haft störst prisuppgången de senaste tio åren är Angered-Bergsjön i Göteborg, där priserna har ökat med hela 236 procent och kvadratmeterpriset nu ligger på 20 428 kronor.

Här har kvadratmeterpriserna ökat procentuellt mest under 10-talet:
1. Angered-Bergsjön (Göteborg) – 236 %
2. Kortedala-Nylöse (Göteborg) – 169 %
3. Norra Hisingen (Göteborg) – 155 %
4. Lundby (Göteborg) – 126 %
5. Askim-Frölunda-Högsbo (Göteborg) – 112 %
5. Farsta-Vantör (Stockholm) – 112 %

Sveriges dyraste stadsdelar:
1. Vasastan (Stockholm) – 95 266 kr/kvm
2. Östermalm (Stockholm) – 94 468 kr/kvm
3. Kungsholmen (Stockholm) – 86 683 kr/kvm
4. Södermalm (Stockholm) – 83 840 kr/kvm
5. Essingen (Stockholm) – 73 931 kr/kvm

För mer information och lokala kommentarer, vänligen kontakta:

Nils Sigurd, fastighetsmäklare i Göteborg
E-post: nils.sigurd@lansfast.se

Emma Holst, Fastighetsmäklare Stockholm
E-post: emma.holst@lansfast.se

Peter Svensson, fastighetsmäklare i Malmö
E-post: peter.svensson@lansfast.se

Nils Sigurd, Göteborg
Emma Holst, Stockholm
Peter Svensson, Malmö

Webb: www.lansfast.se
Blogg: www.bostadskoll.com

Om statistiken:
Statistiken hämtas från Svensk Mäklarstatistik och baseras på överlåtelser av bostadsrätter i Stockholms, Göteborgs och Malmös stadsdelar. I sammanställningen redovisas dels det nuvarande kvadratmeterpriset samt en jämförelse av prisutvecklingen mellan försäljningar gjorda under helåret 2009 och helåret 2019.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 176 bobutiker och över 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2019 förmedlade företaget cirka 23 500 objekt till ett försäljningsvärde av 52,4 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för fjärde året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2019.

Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Fler bostadsaffärer trots osäkert läge8.5.2020 08:01:00 CESTPressmeddelande

Villapriserna steg med 1 procent i april och snittpriset uppgår nu till 3,4 miljoner kronor. Bostadsrättspriserna sjönk med 1 procent under samma period. En genomsnittlig bostadsrätt kostar nu 2,5 miljoner kronor eller 37 810 kronor per kvadratmeter. Totalt såldes det 4 procent fler bostäder i april jämfört med samma månad förra året. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Bostadsmarknaden påverkas negativt av coronapandemin8.4.2020 08:01:00 CESTPressmeddelande

Villapriserna steg med 1 procent i mars och snittpriset uppgår nu till 3,4 miljoner kronor. Bostadsrättspriserna förblev oförändrade under samma period. En genomsnittlig bostadsrätt kostar nu 2,6 miljoner kronor eller 39 546 kronor per kvadratmeter. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.