Ny ansvarig för EVRY Strategic Design Lab: EVRY intensifierar satsningen på strategisk design

6.12.2016 08:00 | EVRY

Daniel Nordstad Grönquist tillträder som ansvarig chef för EVRY Strategic Design Lab. Grönquist har över 20 års erfarenhet inom strategi, innovation och ledarskap både som strategisk konsult, forskare och chef.

Daniel Norstad Grönquist ny ansvarig för EVRY Strategic Design Lab. Foto: CF-wesenberg

– EVRY Strategic Design Lab har ett starkt kundfokus och kombinerar strategiska möjligheter med nya digitala lösningar. Detta resulterar i nya och stärkta kundrelationer, förändrade affärsmodeller och att sätta rätt kurs för den digitala transformationen många branscher står inför. Närmre själva kärnan för affärsstrategi än så kommer man inte och därför var det omöjligt för mig att tacka nej till den här möjligheten,  säger Daniel Nordstad Grönquist.

Grönquist kommer närmast från en roll som Principal and Practice Lead hos Bekk Management Consulting, och som forskare och seniorrådgivare vid Center for Service innovation (CSI) på Norges Handelshögskola. Tidigare var Grönquist partner på NormannPartners och strategisk chef på Observer Group. Grönquist är född i Sverige, bor i Norge, har arbetat i över 15 olika länder och varit bosatt i fyra.

EVRY Strategic Design Lab i hela Norden
Daniel Nordstad Grönquist kommer rapportera direkt till koncernchef Björn Ivroth
– Daniel har en gedigen bakgrund i skärpunkten mellan strategi, design och teknisk inovation. Den kombinationen av kompetenser kommer vara central i det nya EVRY vi nu bygger. Under det första året har vi haft en lång rad kunder hos EVRY Strategic Design Lab i Stockholm. Vi har bland annat jobbat med ämnen som handlat om framtidens banklösningar och framtidens smarta städer, vilket har resulterat i spännande projekt såväl som stärkta relationer och nya kunder. Vi planerar att utöka och öppna design lab i flera nordiska städer, säger Björn Ivroth, koncernchef EVRY.

Bygger bro mellan strategi och teknologi
– Strategi som område har förändrats mycket de senaste 20 åren. Kort sagt har vi gått från strategiska planer via dynamisk planläggning till strategisk design. I EVRY Strategic Design Lab börjar vi med att se på vad som driver en förändring hos våra kunder och vilka strategiska möjligheter det kan ge. Därefter tar vi de viktigaste av dessa möjligheter, såväl kort- som långsiktiga, vidare i testprojekt. I en snabbt föränderlig värld måste vi utvärdera varje möjlighet för att se om den har verklig potential på marknaden - och utnyttja den om den gör det. Det strategiska arbetet går därför snabbt vidare från internsiva workshops där vi använder designtekniker, ut i kundfokuserade testprojekt där vi använder ny teknologi. Min erfarenhet är att ledare tycker att det är spännande att vi kopplar samman strategi och teknik så tätt, och att målet hela tiden är att komma fram till konkret definierade och strategiskt förankrade projekt för att hitta konkurrensfördelar, säger Daniel Norstad Grönquist.

Om EVRY Strategic Design Lab
EVRY Strategic Design Lab är ett partnerskap med Method Inc., en studio inom så kallad «experience design» Method etablerades 1999 och har kontor i San Fransisco, New York och London, och samarbetar nära med kunder för att genom analys, strategi och design lösa komplexa utmaningar kopplat ill varumärke, produkter och tjänster i den digitala ekonomin.

EVRY stärker sin satsning på molntjänster och ingår samarbete med Amazon14.12.2016 09:00Pressmeddelande

(Oslo den 14 december 2016) EVRY stärker sitt fokus på molntjänster och ingår i ett samarbete med Amazon Web Services (AWS) för att kunna leverera AWS Cloud till sina över 10.000 kunder i nio länder. Enligt färska siffror från IDC kommer offentliga molntjänster växa med nästan 19% årligen under de kommande fem åren. Företag letar därför nu efter en pålitlig partner som kan förflytta deras traditionella IT-miljöer till molnbaserade lösningar och säkerställa en framgångsrik digital omvandling.

EVRY och Handelsbanken Norge ingår ett omfattande avtal12.12.2016 07:10Pressmeddelande

(Stockholm, 12 december 2016) EVRY och Handelsbanken Norge har ingått ett omfattande strategiskt avtal för leverans av nästa generation kärnbank- och betalningslösningar. Som en del av avtalet kommer EVRY fortsätta att leverera bank- och driftstjänster, korttjänster, print- och informationstjänster. Det samlade värdet uppgår till cirka NOK 700 miljoner under en period av fem år. Avtalet har en option att förlängas ytterligare två år.