Ny årgång av Clos de l’Oratoire des Papes Châteauneuf-du-Pape Rouge 2012

Vingården Clos de l’Oratoire des Papes producerar ett av de mest berömda Châteauneuf-du-Papes-vinerna i Frankrike. Den 19 oktober släpps 240 exklusiva flaskor på Systembolaget. Artikelnummer 95076, 469 kronor

Ogier grundades 1859, i hjärtat av berömda Châteauneuf-du-Pape, på Rhôneflodens östra sida och räknas till en av de stora aktörerna i området. De är kända för sina fyra unika viner från de fyra olika terroirer som finns inom AOC Châteauneuf-du-Pape.Två tredjedelar av druvorna kommer från mineralrika jordmånar (kalksten och sand) som tillför elegans, finess och fräschör. 1/3 del kommer från "galets roulés" (runda stenar) som tillför kraft. Den nya årgången av Clos de l’Oratoire des Papes Châteauneuf-du-Pape 2012 består av 80 procent Grenache noir, 8 procent Syrah, 7 procent Mourvèdre och 5 procent Cinsault och kan avnjutas nu men håller samma höga kvalitet i flera år.

- Årgången 2012 är väldigt representativ för appellationen Châteauneuf du Pape, Skulle jag sammanfatta det med ord skulle jag säga: harmoni och stark terroir-identitet. 2012 kännetecknas som ett harmoniskt vin och en fin balans mellan ”gourmandise”, finess och elegans, säger Edouard Guérin, chefsvinmakare på Ogier

2012 var en kall och torr vinter som följdes av en sval och regning vår och sommar med stora temperaturväxlingar och många soltimmar. Årgången kännetecknas av viner med hög kvalitet, välbalanserade och eleganta.

Druvorna plockas för hand och avstjälkas sedan helt. Innan jäsningen startar, hålls Syrah och Cinsault kallt vid åtta grader under fyra dagar. De övriga druvsorterna läggs i stora tankar för jäsning vid 22-24 grader. Macerationen sker mellan 26-28 grader. Därefter görs en försiktig överpumpning. Därefter lagras vinet 12-18 månader i 30 åriga franska ekfat från 300 till 8500 liter.

Vinet har en mörk röd färg. Doften är komplex av moreller, fikon, muskot, kakao och en antydan till körsbärslikör.

Smaken är fyllig, balanserad och med toner av mörka körsbär, chokladganache, lavendel, örter och torkade apelsinskal. Vinet har en lång eftersmak med rökig ton och mogna silkiga tanniner. Total syra: 4,83 gr/l. Sockerhalt: 0,50 gr/l. Alkohohalt: 14,5 volymprocent.

Clos de l’Oratoire des Papes passar utmärkt till Tournedos Rossini, entrecôte med tryffelsmör, grytstek ripa med Karl Johansvamp, vilt med Grand Veneursås, ankbröst i körsbärssås, fasan bräserad med vin och schalottenlök.

Den färgglada och moderna etiketten har också en rolig historia: etiketten är den absolut senaste designen… från 1926! Den har aldrig bytts eller förändrats och är helt enkelt den ursprungliga originaletiketten. Vinet fick sitt namn från det lilla kapellet som byggdes på 1700-talet och är dedikerat till Sankt Marcus. Kapellet är fortfarande en fast punkt i pilgrimsvandringar.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Möt Uncle Zin - en karaktärsrik profil30.11.2018 14:37Pressmeddelande

Även om namnet antyder att det är en avlägsen släkting så är farbrodern faktiskt ett vin från södra Italien, en nyhet på Systembolaget från 1 december. En träff med Uncle Zin är fullspäckad med frukt och kryddighet som väl möter både mat och mingel i juletid. Ställ fram en extra stol vid middagsbordet, för vinstilen är inkluderande och passar både spontana och traditionsbundna sammankomster i matens tecken.