Ny årgång av ekologiska succén Mas Mellot Rosé

11.11.2015 08:00 | Spring Wine & Spirits AB

Efter att ha sålt slut i somras av årgång 2014 kommer nu den nya årgången 2015 av ekologiska Mas Mellot Rosé. Druvorna skördas i det trendiga området Camargue, hemvisten för rosa flamingos, tjurar och vita vildhästar. Där växer vinrankorna direkt ur sanddynerna vilket har gett vinstilen sitt namn: ”le vin des sables”.

Mas Mellot Organic Rosé lanserades i somras och blev direkt en succé med sin flörtiga doft av mogna röda bär, citrusfrukt, mineraler och en liten kryddton. Smaken är torr, fruktig och frisk med inslag av jordgubbar, hallon, mandarin, mogen citron, gula persikor och ett uns av örter. Dock sålde vinet över all förväntan och så pass mycket att det tog slut i hyllorna. Men nu återfinns vinet med den nya, fräscha årgången 2015.

Mas Mellot passar utmärkt som apéritif gärna med oliver, till fisk-och skaldjurssoppor, grillad kyckling med ratatouille, smakrik fisk som fänkåls- och citronbakad havsabborre med rostad potatis, smakrika vegetariska rätter, lättare stekt fisk med grillad paprika och svarta oliver, klassisk Salade Nicoise, pizza på tomat-, mozzarella- och skinka, chèvre chaud med örtsallad eller charkuteritallrik med grillade grönsaker.

I flera generationer har man odlat vin på Mas Mellot. Sedan år 2008 är odlingen 100 procent ekologisk. Egendomen ligger mellan Aigues-Mortes och la Grande Motte i hjärtat av området ”Petite Camargue”i Languedoc. Camargue är hemvisten för de vita vildhästarna, den svarta tjuren och den rosa flamingon. Från området kommer även havssaltet ”fleur de sel de Camargue”.

De viner som görs här har fått namnet ”le vin des sables” som vinerna från sanddynerna kallas. Det är just sanddynerna som ger IGP Sable de Camargue sin unika jordmån bestående av sand blandad med fint krossade snäckskal. Det är en av de magraste jordarna som finns vilket gör den extremt dränerande.

Mas Mellot Organic Rosé 2015
Land: Frankrike, Languedoc, IGP Sable de Camargue | Producent: GAEC Bruel | Druvor: Cinsault 25%, Grenache 25%, Carignan 20%, Cabernet Sauv 15%, & Merlot 15% | Alk : 12 % | Vol : 75cl | Art.nr: 2728 | Pris: 79kr |

För mer information, vänligen kontakta;
Elizabeth Pezon, produktchef på Spring Wine & Spirits, tel 076-819 26 15 elizabeth.pezon@springwine.se

www.springwine.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Chablis-producenten Domaine Laroche öppnar egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns värdshus6.8.2017 21:06Pressmeddelande

Sensommar 2017. Du och dina vänner vill ha en kräftskiva men har varken tid, ork eller lokal. Dessutom har ni ett stort vinintresse och anser att kräftans sälta bäst matchar med friska och fräscha viner med uttalad syrlighet, gärna från Chablis. Titta då hit! Nu lanserar vinhuset Domaine Laroche sin egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns Värdshus i Stockholm.

Trapiche Smoak Wood – sommarens smaksättare på grillen20.6.2017 13:25Pressmeddelande

Det grillas flitigt i de svenska hemmen under sommarhalvåret och många vill briljera med sina grillfärdigheter. En grillmetod som allt fler har upptäckt är att grilla med rökflis. Det fungerar både som smaksättare samtidigt som råvarorna både blir mörare och saftigare. Inför sommaren har det argentinska vinhuset Trapiche inlett ett samarbete med Lilla Rökeriet där de tagit fram ett rökflis - Trapiche Smoak Wood. Trapiche Smoak Wood lanseras 20 juni.

Den ljusrosa versionen av den ikoniska cavan Anna de Codorníu släpps nu i limiterad upplaga29.5.2017 09:58Pressmeddelande

Det spanska vinhuset Codorníu, även aktuell med ett samarbete med den svenska konstnärinnan Clara Hallencreutz, släpper inför sommaren 2017 ytterligare ett vin i limiterad design. Denna gång är det den ljusrosa cavan Anna de Codorníu Rosé Brut som får en ny lyxig kostym. Ett lyxigt bubblande inslag i sommarens rosémingel Snart är sommaren här vilket för många även innebär att det är rosévinspremiär. Anna de Codorníu Rosé Brut passar utmärkt att serveras både som en festlig aperitif och till somriga bufféer med till exempel löjromstoast och skagensnittar. Anna de Codorníu Rosé Brut har en mycket elegant och torr smak med en god balans mellan de fruktiga tonerna av röda bär – och de fräscha fruktsyrorna, samt bröd och mandel. Blenden består till 70 procent utav den prestigefyllda druvan Pinot Noir och resterande 30 procent av Chardonnay. Doften har tilltalande aromer av röda bär, som jordgubbar, körsbär och hallon, samt nötter, gröna äpplen och grapefrukt. Codorníus vinmakare rekommender