Ny årgång, Boschendal 1685 Chardonnay 2019

Det är äntligen dags för årgångsbyte av populära Boschendal 1685 Chardonnay 2019. Med den nya årgången kommer även en ny ursprungsbeteckning, WO Cape Coast. Druvorna till vinet handplockades i tre vingårdar, Elgin, Stellenbosch och Boschendal Farm. Den nya fräscha blenden landar i Systembolagets fasta sortiment den 25 november. Artikelnummer 6299 pris 115 kr.

Den nya årgången av 1685 Chardonnay från Boschendal blir den första med ursprungsbeteckningen WO Cape Coast. Denna nya övergripande WO omfattar regionerna Cape South Coast och Coastal Region. Det gav Boschendal möjligheten att addera druvor från svalklimatsområdet Elgin till vinet. Det önskade resultatet var att ge en extra dimension av friskhet och mineralitet till den kraftfulla frukten från Stellenbosch och Franschoek.

Druvorna till vinet handplockades under senare delen av februari 2019 i tre vingårdar i ElginStellenbosch och Boschendal Farm, i utkanten av Franschoek. Druvorna pressades varsamt i hela klasar, och den avrunna musten kylstabiliserades sedan i 2 dygn innan den överfördes till ståltankar. Alkoholjäsningen tilläts starta med druvans naturliga jäststammar, och när ca 2 Brix jäst ut tillsattes odlad jäst, och 70% av vinet överfördes till franska ekfat (12% nya och resten 2-4 år gamla). Efter avslutad alkohol- och malolaktisk jäsning i ekfaten lagrades vinet 10 månader på sin jästfällning, med månatlig battonage (även de 30% som lagrades på ståltankar) innan klarning, blending, filtrering och buteljering.

Resultatet blev ett kraftfullt vitt vin med ett lätt inslag av smöriga fat, en krämig struktur och frisk, mineral elegans i frukten.

Artikelnummer 6299 | Alk 13,5% | Pris 115 kr | Vol 75 cl

Vina Laroche Pinot Noir blir Cefiro Pinot Noir24.2.2021 13:34:02 CETPressmeddelande

I samband med den nya årgången 2020 byter Viña Laroche Pinot Noir namn och utseende i Systembolagets hyllor. Spring Wine & Spirits är glada att fortsätta leverera denna finstämda pinot noir, nu under Viña Casablancas eget varumärke. Från och med 1 mars går vinet under namnet Cefiro Pinot Noir. Vinet får nytt artikelnummer 2611, priset är fortfarande 99 kr, och innehåller naturligtvis fortfarande samma goda vin.

Tamnavulin Red Wine Cask Edition Grenache – vinterns unika whisky lagrad på rödvinsfat17.2.2021 12:16:09 CETPressmeddelande

I kallare tider behövs värmande drycker. Tamnavulin Red Wine Cask Edition Grenache Single Malt är en unik whisky lagrad på rödvinsfat. Sverige var en av de första länderna där whiskyn lanserades och blev på några månader den största marknaden. Lagret tömdes då från världens alla hörn för att möta svenskarnas efterfrågan på drycken. Grenache, som är först ut i wine cask serien, är vinterns ultimata dryck för såväl whiskyentusiaster som nyfikna nybörjare. Finns i fast sortiment hos systembolaget. Art.nr: 58101, Pris: 299 kr.