Ny årgång, Boschendal 1685 Chardonnay 2019

Det är äntligen dags för årgångsbyte av populära Boschendal 1685 Chardonnay 2019. Med den nya årgången kommer även en ny ursprungsbeteckning, WO Cape Coast. Druvorna till vinet handplockades i tre vingårdar, Elgin, Stellenbosch och Boschendal Farm. Den nya fräscha blenden landar i Systembolagets fasta sortiment den 25 november. Artikelnummer 6299 pris 115 kr.

Den nya årgången av 1685 Chardonnay från Boschendal blir den första med ursprungsbeteckningen WO Cape Coast. Denna nya övergripande WO omfattar regionerna Cape South Coast och Coastal Region. Det gav Boschendal möjligheten att addera druvor från svalklimatsområdet Elgin till vinet. Det önskade resultatet var att ge en extra dimension av friskhet och mineralitet till den kraftfulla frukten från Stellenbosch och Franschoek.

Druvorna till vinet handplockades under senare delen av februari 2019 i tre vingårdar i ElginStellenbosch och Boschendal Farm, i utkanten av Franschoek. Druvorna pressades varsamt i hela klasar, och den avrunna musten kylstabiliserades sedan i 2 dygn innan den överfördes till ståltankar. Alkoholjäsningen tilläts starta med druvans naturliga jäststammar, och när ca 2 Brix jäst ut tillsattes odlad jäst, och 70% av vinet överfördes till franska ekfat (12% nya och resten 2-4 år gamla). Efter avslutad alkohol- och malolaktisk jäsning i ekfaten lagrades vinet 10 månader på sin jästfällning, med månatlig battonage (även de 30% som lagrades på ståltankar) innan klarning, blending, filtrering och buteljering.

Resultatet blev ett kraftfullt vitt vin med ett lätt inslag av smöriga fat, en krämig struktur och frisk, mineral elegans i frukten.

Artikelnummer 6299 | Alk 13,5% | Pris 115 kr | Vol 75 cl

Ny vintagerom från Plantation – Barbados 2011 – endast 96 flaskor13.11.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

I sin uppmärksammade serie med vintageutgåvor fortsätter nu Plantation att visa upp exceptionell rom från de allra främsta destillerierna i världen. Nu har seglatsen över världshaven tagit dem hem till sitt eget West Indies Rum Distilleriy’s på paradisön Barbados. I dagarna lanseras vintageutgåvan – Plantation Vintage Barbados 2011 i Systembolagets beställningssortiment med artikelnummer 8256201 och kostar 699 kr.

Spring Wine Vinlåda Frankrike - Sista etappen på vår spännande dryckesresa i södra Europa.12.11.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

Vi på Spring Wine & Spirits är väldigt stolta över våra blandlådor med utvalda viner ur vårt exklusiva restaurangsortiment. Nu är det äntligen dags att presentera vår blandlåda från Frankrike! En dryckesresa från Loires vackra flodlandskap, via Champagnes mytomspunna byar, till nedre Rhônedalens varma medelhavsbris. Endast 54 stycken lådor finns tillgängliga i Systembolagets beställningssortiment från och med den 18 november. Art nr:78928 Pris:1500 kr.