Ny årgång! Trapiche Terroir Series Malbec Finca Coletto 2017

Utvald malbec i TSE-släppet 16 februari: Trapiche Terroir Series Malbec Finca Coletto 2017. Vinet kommer från vingården som drivs av systrarna Bibiana och Cristina Coletto. Just denna årgång drivs av den karaktäristiska El Peral-frukten som utmärks av rödfruktiga toner med sötkryddiga inslag och en elegant avslutning. Endast 480 flaskor släpps. Priset är 249 kronor och artikelnumret 92003.

Trapiches chefsvinmakare Daniel Pi och hans medarbetare väljer varje år ut ett fåtal viner från enskilda vingårdslägen som ska representera några av Argentinas bästa malbec-viner. De utvalda vinerna säljs sedan som en del av den prestigefyllda "Terroir Series". Terroir-serien skapades för att hylla tre småodlare varje år.

Trapiche Terroir Series Malbec Finca Coletto 2017 kommer från den grönskande delen av Mendoza som heter Valle de Uco. Med ett läge på 1 127 meters höjd i El Peral Tupungato och över 60 år gamla oympade vinstockar som växer i vulkanisk sandjord med inslag av kalkhaltigt grus har vinet kommit att i det närmaste prenumerera på en plats bland de tre utvalda.

Druvorna till Trapiche Terroir Series Malbec Finca Coletto 2017 skördades för hand. Skördeuttaget var nio ton per hektar. Vinet fick jäsa naturligt och macererades sedan i 25 dagar i små cementtankar innan vinet pressades och fördes över till nya franska ekfat där det lagrades i 18 månader.

Vina Laroche Pinot Noir blir Cefiro Pinot Noir24.2.2021 13:34:02 CETPressmeddelande

I samband med den nya årgången 2020 byter Viña Laroche Pinot Noir namn och utseende i Systembolagets hyllor. Spring Wine & Spirits är glada att fortsätta leverera denna finstämda pinot noir, nu under Viña Casablancas eget varumärke. Från och med 1 mars går vinet under namnet Cefiro Pinot Noir. Vinet får nytt artikelnummer 2611, priset är fortfarande 99 kr, och innehåller naturligtvis fortfarande samma goda vin.

Tamnavulin Red Wine Cask Edition Grenache – vinterns unika whisky lagrad på rödvinsfat17.2.2021 12:16:09 CETPressmeddelande

I kallare tider behövs värmande drycker. Tamnavulin Red Wine Cask Edition Grenache Single Malt är en unik whisky lagrad på rödvinsfat. Sverige var en av de första länderna där whiskyn lanserades och blev på några månader den största marknaden. Lagret tömdes då från världens alla hörn för att möta svenskarnas efterfrågan på drycken. Grenache, som är först ut i wine cask serien, är vinterns ultimata dryck för såväl whiskyentusiaster som nyfikna nybörjare. Finns i fast sortiment hos systembolaget. Art.nr: 58101, Pris: 299 kr.