Ny avdelningschef inom hälsa och life science på Vinnova

Lars Hammarström blir ny chef för avdelning hälsa på Vinnova. Han tillträder tjänsten den 2 mars.

Lars Hammarström kommer närmast från tjänsten som Strategic Relations Officer på forskningscentret SciLifeLab i Solna och har tidigare bland annat varit med och grundat bioteknikföretaget Glionova Therapeutics.

Som avdelningschef får Lars Hammarström ansvar för att leda Vinnovas arbete med att stödja forskning och innovation inom hälsa och life science, som omfattar allt från förebyggande hälsa till diagnostik och behandlingsmetoder. Han kommer också att ingå i myndighetens verksledningsgrupp.

- Lars Hammarström har lång erfarenhet av att arbeta i ledande befattningar med forskning och innovation i både privat och offentlig verksamhet. Hans kompetens är värdefull när vi fortsätter att utveckla våra insatser för att stärka det svenska innovationssystemet inom hälsa och life science, säger Darja Isaksson, generaldirektör för Vinnova.